בדרך למשבר קואליציוני משמעותי? השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי מפלגתה תצביע נגד כל הגרסאות של חוק האזרחות, והבהירה כי ההתיישבות אביתר לא תקום. "התנחלות חדשה מנוגדת לכל הגיון ולכל הסכמה, ולכן אין שום סיבה שתקום", אמרה היום (ראשון) זנדברג בריאיון לאולפן ynet.
זנדברג גם אמרה שהיא תומכת בהקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת פרשת האזנות הסתר של המשטרה באמצעות תוכנות ריגול: "זה דבר שמרעיד את אמות הסיפים הדמוקרטיות של ישראל".
4 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
תמר זנדברג
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
פינוי מאחז אביתר
פינוי מאחז אביתר
"לא צריך לקום". פינוי היישוב אביתר
(צילום: אריק מרמור)
"אין שום סיבה שהממשלה תיפול בגלל אביתר, הממשלה לא נופלת כל יום", הבהירה זנדברג. "מצד שני התנחלות חדשה לא צריכה לקום ולא תקום. התנחלות חדשה לא קמה בישראל הרבה מאוד שנים ובצדק. מילא שאנחנו חלוקים עם חלקים בקואליציה ואולי בכנסת על הנושא המדיני, אבל הקמת התנחלות חדשה מנוגדת לאינטרס הביטחוני, הכלכלי והקיומי אפילו של ישראל, ומנוגדת להסכמות שבבסיס הקואליציה הזאת. לכן, גם כשהייתה קואליציית ימין על מלא, לא קמו התנחלויות חדשות. בוודאי ובוודאי לא כשאנחנו בממשלת אחדות, ממשלה קצת יותר מגוונת, יש שיאמרו אפילו מקוטבת מבחינה פוליטית".
-את תומכת בהצעה לבדוק את התנהלות המשטרה עם התוכנות דוגמת פגסוס, עם מה שמתגלה בימים אלה, עם החשיפות של כלכליסט? את חושבת שזה הזמן להקים ועדת בדיקה פרלמנטרית או אחרת לסוגיה הזאת? "אני חושבת שזה נושא שראוי לוועדת חקירה ממלכתית. הדברים שנחשפים בימים האחרונים וממשיכים להיחשף כל הזמן הם מבהילים, הם בגדר רעידת אדמה דמוקרטית. המחשבה שמדינת ישראל הדמוקרטית כאחרונת המדינות הרודניות, רודפת ומרגלת אחרי אזרחים תמימים, אחרי פעילים פוליטיים, עושה בזה שימוש בחקירות, לרבות חקירות רה"מ שהן לא חקירות של ארגוני פשיעה או פצצה מתקתקת, זה דבר שמרעיד את אמות הסיפים הדמוקרטיות של ישראל. זה דבר שצריך להיפסק באופן מיידי וזה דבר שצריך להיחקר היטב, איך קרה, למה, איך הגענו למצב הזה שהיד כל כך קלה על ההדק, כמו שנחשף בשורת חשיפות מהימים ואפילו מהשבועות האחרונים. זה באמת דבר שמדיר שינה מעיני ואני חושבת שמעיניו של כל אזרח".
4 צפייה בגלריה
רוני אלשיך
רוני אלשיך
"צריך להיפסק באופן מיידי". המפכ"ל לשעבר אלשיך וחברת NSO
(צילום: עמית שאבי, AFP)

-את אומרת משטרים רודניים, את אומרת חקרו את תיקי נתניהו כאילו מדובר במפגעים, במחבלים. "אגב, במובן הזה נתניהו לא שונה מהמפגין נגד נתניהו. אני מזכירה שהפרשה נחשפה בידיעה שהאזינו לפעילים פוליטיים שהפגינו נגד ראש ממשלה, דבר שהוא לא רק מותר אלא אפילו חיוני במדינה דמוקרטית, זה לא העניין, באמת אין פה עניין לא של ימין ולא של שמאל, לא של ביבי ולא אנטי ביבי. השימוש בטכנולוגיה הזאת בחקירות מן השורה, בפעילים פוליטיים, באנשי ציבור, הוא דבר מזעזע ואין לו מקום במדינה כמו ישראל. זה דבר שצריך להיחקר כדי שאנחנו, אזרחי המדינה, נוכל להמשיך בחיינו התקינים ולדעת שהמדינה הדמוקרטית שלנו לא נכנסת לנו לטלפון, מרגלת אחרינו, על לא עוול בכפינו".
היום הממשלה צפויה לאשר את חוק האזרחות של שרת הפנים איילת שקד (ימינה), שמטרתו למנוע איחוד משפחות בין ערבים ישראלים לבין פלסטינים. הקרב האמיתי על החוק צפוי להיערך בכנסת ביום רביעי הקרוב, אם שקד תחליט להביא את החוק שנפל בעבר לאישור פעם נוספת, מה שיכול להפוך למוקש רציני עבור הקואליציה.
4 צפייה בגלריה
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
מקדמת את חוק האזרחות. איילת שקד
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
זנדברג הבהירה כי מרצ תצביע נגד כל הגרסאות של חוק האזרחות. "זה חוק גזעני ומיותר", אמרה השרה להגנת הסביבה. "כשמרצ הסכימה כבר לתמוך בחוק הזה, באמת בניגוד לעמדתנו, זה היה תמורת הסכמה ומתווה שלא קוים. יש כאן דבר אפילו יותר בעייתי וזה הדיבור הזה על חופש הצבעה. זה נשמע נורא חופשי ויפה, בפועל מדובר בפרימת ההסכמות הבסיסיות שבבסיס הקואליציה. כאשר ההסכמות האלה מתערערות ומופרות, זה דבר בעייתי מאוד".
-אבל יש קונצנזוס שמדובר בחוק ביטחוני לאומי חשוב. "לא, זה לא נכון, אין קונצנזוס כזה. במתווה למשל שאנחנו הגענו אליו בפעם הקודמת, שלא קוים, ביקשנו מעמד לנשים שנמצאות כאן שלושים שנה. הן לא איום בטחוני, בטח לא איום דמוגרפי, הם פשוט בני אדם ובנות אדם, שרצה גורלן והתאהבו במי שהתאהבו והתחתנו והקימו משפחה".
זנדברג גם תקפה את חלק מחבריה לקואליציה, שמתדרכים לדבריה נגד מרצ. "אני חושבת שהייתה כאן הסכמה שלא קוימה ולכן צריך לכבד את מרצ ואת ההסכמה איתה. לא ללכת עלינו בתדרוכים ולקרוא לנו בכל מיני שמות, אלא להבין שבאנו בלב פתוח, בנפש חפצה, הצבענו הצבעה שמאוד קשה לנו ולציבור שלנו מבחינה אידיאולוגית".
זנדברג התייחסה גם למגפת הקורונה המשתוללת, עם שיא במספר החולים קשה, ולביטול התו הירוק. "המדיניות של הממשלה משתנה בהתאם למדיניות של הנגיף, שכופה אותה עלינו, והמציאות משתנה, זה דבר שרואים אותו בכל העולם. אני חושבת שמאוד חשוב להקשיב לאנשי המקצוע בניהול המגפה ולמומחים, והם אמרו שלתו הירוק אין כבר יעילות בקצב הדבקה כזה. אני מאוד מקווה שהתחזיות יתאמתו ונראה ירידה גם במאושפזים ובחולים קשה ובמקביל ירידה במאומתים. נקווה שלא יבוא וריאנט נוסף ויטרוף לנו את הקלפים".
-בשבוע שעבר הייתה היסטריה סביב הכתם שהתגלה והתברר שהוא לא כתם שמן למזלנו. אבל גם בתחום הזה נדמה שאתם ממש לא מוכנים. המדינה ערוכה לטפל במפגע סביבתי כזה? "מכיוון שבאמת הייתי שם בחדר המצב במשך יום שלם, אני חייבת לומר שדווקא היה לנו סוג של תרגיל על יבש, שהוציא אותי אופטימית, באמת הפעלנו את כל המערכות, החל ממערכת הביטחון ועד הרשויות המקומיות ומתנדבים ואזרחים. הכל עבד ותיפקד ותקתק לפי התרגולת. זה גם רמז שאנחנו לאט אבל מהר צריכים להיפרד מהנפט, מהתעשיות המזהמות, כי ברגע שיש נפט בעולם אז יקרו גם תקלות אבל כשאנחנו מסתכלים שלושים שנה קדימה ורואים את עצמנו בעולם מאופס פליטות ועם אפס שימוש בדלקים פוסיליים, אז תקלות כאלה ילכו ויפחתו ואפילו יתאפסו".