2 צפייה בגלריה
נמל התעופה בדמשק
נמל התעופה בדמשק
ארכיון. נמל התעופה בדמשק
(צילום: AFP)
הפעם, ירושלים גזרה על עצמה שתיקה. אף שכל הסימנים מצביעים רק לכיוון אחד, ישראל לא מאשרת ולא מכחישה את שתי התקיפות שהתבצעו בדמשק בתוך שבוע אחד, בהפרש של שלושה ימים.
כדאי מאוד לשים לב לצד של סוריה הרשמית: גם כאן לא הזדרזו להטיח האשמות ישירות. קודם שלחו את חברת התעופה הפרטית "שאם ווינגס" להודיע לנוסעים שהטיסות נדחות, "בגלל בעיות טכניות", ושהן ייצאו מנמל התעופה של חאלבּ – לא מדמשק – ושההסעות ליעד החדש יתבצעו על חשבון חברת התעופה. לפי הפרסומים הראשוניים, נגרמו "נזקים" למסופי העלייה והנחיתה – בלי לציין את מקור הנזק, ועד שהתקלות יתוקנו יעברו הטיסות לנמל התעופה השני בגודלו בתוך סוריה. אף מילה על ישראל בשלב הראשון. עד שטהרן נכנסה לתמונה.
ככה זה עובד: פרטי שיחת הטלפון בין שרי החוץ של איראן וסוריה ראו אור בלחץ מאסיבי מהצד של טהרן. שר החוץ עבד אל-להיאן הזדרז לאיים על ישראל. עמיתו בדמשק הציג תיאוריה מוזרה, כאילו ישראל החליטה לתקוף בדמשק כחלק מהתגייסותה לעזרת "בני הברית" בארגוני הטרור של דאעש ושל ג'בהת א-נוסרה בתוך סוריה. לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין שהתקיפה נועדה לפגוע בהעברת הציוד הצבאי והתחמושת מאיראן למחסנים בדמשק, בדרך לחיזבאללה בלבנון. אמת, דאעש וא-נוסרה מרוויחים מהתקיפות, אבל איזו מחויבות יש היום למדינת ישראל כלפיהם?
בפעילות האחרונה, ביום שישי מוקדם בבוקר, הותקפו שלוש מטרות בנמל התעופה הגדול של סוריה: מגדלי ההמראה והנחיתה, מסלול הנסיעה הפנימי ומגדל הפיקוח, ומאגרי הנשק האיראני המיועד לחיזבאללה. במקביל, ממש לא במקרה, התראיין הנשיא בשאר אסד לערוץ החדשות "רוסיה היום" במוסקבה, ומתח ביקורת על התקיפות. הישראלים, לדבריו, עוסקים בטרור, וסוריה היא הקורבן שישאיר מאחוריו כר נרחב לתגובה מילולית חריפה מצד מוסקבה, ולפעילות שתבוצע "מאתרים סודיים בשטח" של איראן. יוצא מזה שסוריה תמשיך לשבת בחיבוק ידיים ותמתין לבני בריתה שיעשו עבורה את העבודה.
2 צפייה בגלריה
נזק למבנים ב מל תעופה דמשק
נזק למבנים ב מל תעופה דמשק
נזק למבנים בנמל התעופה בדמשק
ישראל, לפי הפרסום האחרון בדמשק, תקפה במטח טילים מכיוון רמת הגולן. אזרח סורי נפצע – לפי פרסומים אחרים נפצעו יותר אזרחים סורים ויחד איתם גם אנשי צבא איראנים, ונגרם נזק לרכוש. אבל הכי חשוב לשים לב שאיראן וחיזבאללה מנצלות טיסות אזרחיות לדמשק ולביירות כדי להבריח רכיבים צבאיים שניתן להסוות בקלות בתוך הכבודה העולה לבטן המטוסים.
סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
לפי שעה לא ברור לכמה זמן נסגר שדה התעופה האזרחי של דמשק, וכמה ימים תימשך הבנייה מחדש והשיפוצים. משרד התחבורה הסורי הודיע אתמול (שבת) לנוסעים שאין תאריך יעד להחזרת הטיסות לדמשק, וכי הנזקים הקשים מחייבים זמן שיפוץ ארוך. צילומי לוויינים זרים מעידים על חומרת הנזקים. מטוסי ה-747 האיראניים לא יוכלו לנחות כאן בקרוב.
זאת פעם ראשונה שישראל, לפי הפרסומים בסוריה, תוקפת את נמל התעופה הבינלאומי האזרחי הגדול במדינה. אם להוסיף שמן על המדורה, כשלשונות האש עולות מהאתרים שהותקפו, זאת גם הפעם ה-15 מראשית השנה האזרחית שישראל תוקפת יעדים מסומנים בתוך סוריה. לפי לא מעט סימנים, היעד הבא כבר סומן כדי לחבל בהעברות הציוד הצבאי. אלה נמלי הים של טרטוס ולטקיה.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com