מנהיג חמאס יחיא סינוואר נמצא בנתק יותר מ-10 ימים עם הנהגת חמאס בחו"ל. כך אמרו גורמים ישראלים. הדבר מעיד כי ייתכן שסינוואר לא היה חלק מההצעה שהעביר הארגון למתווכות ביום שלישי בעניין העסקה לשחרור החטופים. סינוואר, לדברי גורמים בכירים בישראל, רץ בימים האחרונים "ממערה למערה כל הזמן - כמו עכבר. הוא מבועת ועובר ממקום למקום בטירוף. הדבר היחיד שיכול לגרום לעסקה זה הפחד האמיתי שעוד דקה הוא מחוסל, ורק עסקה תציל אותו".
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
מנותק קשר עם הנהגת הארגון. סינוואר והנייה
(צילום: AFP)
השבוע אמרו הגורמים כי "אם יש סיכוי לעסקה זה רק בגלל הלחץ הצבאי, שצה"ל יושב על הצוואר של סינוואר, ושעוד שנייה הוא לא איתנו ויהרגו אותו. אין לו סיבה אחרת. הוא לא צריך דלק, תרופות ואוכל. הוא יודע שעוד דקה הוא מחוסל עם הצמרת שלו".
בתשובה שהגיש חמאס ביום שלישי למתווכות הוא הציע עסקה עם ישראל בת שלושה שלבים - כל אחד בן 45 ימים - ובה הוא דורש בין היתר נסיגה של צה"ל מרצועת עזה, לצד שחרור של 1,500 אסירים פלסטינים מהכלא הישראלי - ובהם 500 שעליהם נגזרו עונשי מאסרי עולם. את 500 האסירים דורשים בארגון לבחור בעצמם. קבינט המלחמה התכנס הערב בקריה בתל אביב לדיון אחרי התשובה שנמסרה.
לפי טיוטה שהגיש ארגון הטרור, שפורסמה בסוכנות הידיעות רויטרס, במהלך השלב הראשון שמציע חמאס ישוחררו הנשים החטופות, צעירים מתחת לגיל 19 וכן מבוגרים וחולים שמוחזקים בשבי. התמורה - שחרור נשים ונערים פלסטינים מבתי הכלא הביטחוניים. לצד זאת, בשלב הראשון, שכאמור יימשך 45 ימים, יועבר סיוע לרצועה. בין היתר קובע מסמך הטיוטה של חמאס כי בשלב הראשון תתאפשר בנייה מחדש של בתי חולים ברצועה וכן של מחנות פליטים, וצה"ל יידרש לסגת ממרכזי אוכלוסייה בעזה.
חמאס מציע גם כי בשלב הראשון יתקיימו שיחות לא-ישירות מול ישראל על סיום הפעולות הצבאיות, ו"חזרה לשקט מוחלט". בשלב השני, גם הוא בן 45 ימים, ישוחררו כל החטופים הגברים בתמורה לאסירים פלסטינים - וכן תמורת נסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה. השלב השלישי לפי הדיווח יימשך גם הוא 45 ימים, ובמהלכו יוחלפו גופות בין הצדדים.
בסופו של השלב השלישי, חמאס כותב בטיוטה שהגיש כי הוא מצפה ששני הצדדים יגיעו להסכם לסיום המלחמה - בתום משא ומתן שיחל בשלב הראשון לפי הטיוטה. בנספח שהגיש חמאס, כך לפי רויטרס, הוא מביע "תקווה" לשחרורם של 1,500 מחבלים - והוא רוצה ששליש מהם יהיו אסירים "כבדים" עם עונשי מאסר עולם.