גורמים המעורים בפרטים אומרים כי פוחתים הסיכויים להשיג עסקת חטופים מול חמאס לפני תחילת הרמדאן, ביום ראשון הקרוב. כך דיווח הלילה (בין רביעי לחמישי) העיתון "ניו יורק טיימס", בידיעה שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן. גורמים אמריקניים ששוחחו עם העיתון הביעו חשש שבתקופה הנפיצה של החודש הקדוש למוסלמים יהיה קשה יותר להשיג הסכם בין ישראל לחמאס.
4 צפייה בגלריה
סינוואר, נתניהו והנייה. סיכוי נמוך לעסקה לפני הרמדאן
סינוואר, נתניהו והנייה. סיכוי נמוך לעסקה לפני הרמדאן
סינוואר, נתניהו והנייה. סיכוי נמוך לעסקה לפני הרמדאן
(צילום: AP, רויטרס/Amir Cohen)
ארה"ב והמתווכות מול ארגון הטרור – קטאר ומצרים – דחפו בשבועות האחרונים להשיג עסקה לפני הרמדאן, ואף הביעו אופטימיות שהדבר אפשרי על רקע הסכמת ישראל למתווה שגובש בפסגת פריז השנייה. במרכזו הצעה לשחרור כ-40 חטופים – בהם נשים, מבוגרים וחולים – בתמורה לשחרור מספר משמעותי של מחבלים, במהלך הפוגה זמנית בת שישה שבועות. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הביע בשבוע שעבר אופטימיות גדולה שניתן יהיה להשיג עסקה במהירות, אבל בהמשך נשמע זהיר יותר – ושלשום כבר הצהיר שהעסקה נמצאת "בידיים של חמאס", אמירה שככל הנראה מטילה את האחריות לקשיים על ארגון הטרור.
הגורמים שמעורים בפרטי השיחות אמרו ל"טיימס" כי בימים האחרונים נסוג חמאס מהמתווה המוצע והעלה דרישות שישראל מסרבת לקבלן. גורם אזורי, שדיבר כמו האחרים בעילום שם, אמר כי נקודת המחלוקת המרכזית היא זו שמקשה על התקדמות במגעים כבר שבועות ארוכים: דרישתו של חמאס לכך שישראל תתחייב כבר עתה להפסקת אש קבועה, שתצא לפועל במהלך או בתום שלושה שלבים של שחרור חטופים. בישראל מסרבים לכך, ודורשים שההסכם יתמקד רק בתנאי השלב הראשון, זה שעוסק כאמור בשחרור כ-40 חטופים. ארה"ב, כך לפי הדיווח, תומכת בעמדה הישראלית.
4 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
גורמים ישראליים ציינו כי הם האמינו שהושג "קונצנזוס רחב" סביב השלב הראשון של ההסכם, אבל אז לדבריהם חמאס חזר לקדם את הדרישות הרחבות יותר שלו. לצד הפסקת אש קבועה, כך לפי הדיווח, חמאס מתעקש גם על נסיגה של כוחות צה"ל מצפון רצועת עזה אחרי שלב שלישי של שחרור חטופים, והרחבת הסיוע ההומניטרי לרצועה.
בדבריו שלשום אמר הנשיא ביידן כי המתווה שגובש, זה שעוסק כאמור רק בשלב אחד של עסקת חטופים עם הפוגה זמנית של שישה שבועת, הוא "רציונלי" וכי כעת כל שנדרש להוציאו לפועל הוא הסכמת חמאס. אמש הודה דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, כי בארה"ב מאוכזבים מכך שטרם הושגה עסקה – אבל לדבריו המתווכים "בטוחים" בתנאי העסקה המוצעת. "זה רק עניין של לגרום לחמאס לחתום על זה", אמר.
הדיווח ב"טיימס" על פסימיות במגעים מגיע אחרי שגם בארץ הביעו פסימיות שכזו – כיוון שחמאס סירב לספק מידע על כמות החטופים שעדיין בחיים מבין ה-40 שאמורים להשתחרר בעסקה, וכן על ה"מפתחות" של שחרור מחבלים, כלומר כמות האסירים הביטחוניים שהוא דורש לשחרר עבור כל חטוף. לכך הצטרף דיווח נוסף אמש, ב"וול סטריט ג'ורנל", ולפיו המגעים נכנסים כעת ל"שלב המסוכן ביותר" זה שבועות.

לפי "וול סטריט ג'ורנל", חמאס כמעט נטש שלשום את השיחות בקהיר – אליהן ישראל סירבה לשלוח נציגים כיוון שלא קיבלה כאמור תשובות על מספר החטופים החיים ומספר המחבלים שארגון הטרור דורש לשחרר. גורמים מצריים אמרו לעיתון כי ראש המודיעין המצרי עמאס כמאל נאלץ "להתערב" כדי לשכנע את חמאס להמשיך במגעים יום אחד נוסף חרף המבוי הסתום. היום הזה כבר חלף, ולא נראה שנרשמה התקדמות כלשהי.
ב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי לצד הדרישה של חמאס להסכמה מראש להפסקת אש קבועה, בתום ההפוגה הזמנית, ישנה מחלוקת נוספת במגעים: האם פליטים פלסטינים ב"גיל לחימה" יורשו לחזור לבתיהם בצפון הרצועה. לפי הדיווח חמאס דוחף לנסיגה מוחלטת של צה"ל מרצועת עזה, דורש שמאות אלפי פליטים שברחו לדרום הרצועה יורשו לחזור לצפון – ומתעקש שבני משפחות לא יופרדו זה מזה. ישראל, כך אמרו לעיתון הגורמים המצריים, הסכימה לאפשר רק לנשים, ילדים ומבוגרים לחזור לצפון הרצועה במהלך ההפוגה.
4 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים מגיעים לרפיח מחאן יונס
פליטים פלסטינים מגיעים לרפיח מחאן יונס
פליטים פלסטינים בורחים לרפיח. גברים ב"גיל לחימה" יורשו לחזור צפונה?
(צילום: AP Photo/Hatem Ali)
גורם ישראלי הבהיר לעיתון כי הקבינט לא אישר עדיין חזרה כלשהי של עזתים לצפון הרצועה. גורם אחר ציין כי ישראל לא מעוניינת לאפשר חזרה שכזו כיוון שמחבלי חמאס ממשיכים לפעול באזור. הוא הוסיף כי בישראל מודאגים מהאפשרות שמחבלים יטמיעו עצמם בין האזרחים כדי להגיע לצפון הרצועה ולסייע לחמאס לשקם שם את יכולותיו.
בישראל העריכו בימים האחרונים כי אחת הסיבות לכך שחמאס מקשיח עמדות במגעים היא רצונו של מנהיג ארגון הטרור בעזה, יחיא סינוואר, להביא להסלמה נוספת במזרח התיכון במהלך הרמדאן. סינוואר, כך אומרים גורמים ישראליים, מקווה שהמשבר במו"מ יביא לא רק לכאוס ולהבערת השטח – אלא גם לאיחוד הזירות, דבר שלא הצליח ליישם עד כה בהצלחה יתרה.
הערכה ישראלית שכזו צוינה גם בדיווח הלילה ב"ניו יורק טיימס". בעיתון האמריקני הזכירו את קריאתו בסוף החודש שעבר של מנהיג הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, לערוך "צעדה" למסגד אל-אקצא ברמדאן.
4 צפייה בגלריה
לילת אל קאדר בהר הבית
לילת אל קאדר בהר הבית
תפילה המונית בהר הבית במהלך הרמדאן, ארכיון. ההערכה: חמאס רוצה הסלמה
(צילום: AP)
בדיווח הועלתה סיבה אפשרית נוספת להקשחת העמדות מצד חמאס: אסון משאיות הסיוע בעזה בשבוע שעבר, שבו נהרגו יותר מ-100 פלסטינים בחסות הכאוס שנוצר כאשר אלפים התנפלו על המשאיות. לוחמי צה"ל שהיו באזור אמנם פתחו באש במהלך המהומה, אבל לפי התחקיר הצבאי רוב ההרוגים נרמסו או נדרסו למוות. לפי ה"טיימס", ישנם גורמים הסבורים כי מנהיגי חמאס מאמינים אולי שהאסון חיזק את העמדה שלהם במגעים – והחליש מנגד את מעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית.