1 צפייה בגלריה
  ארכיון
  ארכיון
ארכיון
(צילום: shutterstock)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה הערב (יום שלישי) כי הנחתה את גורמי המקצוע במשרדה להיערך לחידוש המסעות לפולין כבר בחודש פברואר הקרוב. ההחלטה התקבלה בהמשך לפרסומים ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet על ביטול המסעות לפולין מאז החלה הקורונה.
לדברי שאשא ביטון, "השואה מהווה פרק היסטורי מרכזי בתולדות העם היהודי ומחובתנו במערכת החינוך להנחיל את זיכרון השואה לדורות הבאים. למסעות לפולין תרומה חשובה ומעצבת בהנחלת זיכרון זה לבוגרי מערכת החינוך. יש בהם כדי לעצב תודעה בעבור כל תלמידה ותלמיד על הפרק הזה בתולדות העם היהודי".
שרת החינוך אמרה כי כל עוד השמיים פתוחים, אין סיבה שלא יתקיימו מסעות. "בד בבד, המשרד שוקל להרחיב את אפשרויות מסע הזיכרון גם בתוך הארץ כדי לאפשר להיקף רחב וגדול יותר של תלמידים לקחת בהם חלק משמעותי", הוסיפה. "מסעות אלה יתקיימו בשיתוף עם מוזיאונים חשובים, בהם יד ושם, לוחמי הגטאות ועוד. בנוסף, משרד החינוך מקיים דיון על הרחבת המסע ליעדים נוספים בהם ניתן לחשוף את התלמידים לזיכרון השואה".
בעשורים האחרונים יצאו כ-30 אלף תלמידים מדי שנה למסעות במחנות בפולין, מלווים בניצולים שסיפרו להם על שאירע. אלא שמגפת הקורונה הקפיאה את המסעות הללו. באופן רשמי, במשרד החינוך התייחסו למסעות כ"עוגן בטוח להמשך לימוד הזוועות שהתרחשו על העם היהודי", אבל בפועל, עד להחלטה הנוכחית, הם לא יושמו.
בימים האחרונים קראו ניצולים, הורים, תלמידים ואנשי אקדמיה להחזיר גם את המסעות ואף להרחיב את הפעילויות והלמידה בנושא, בעיקר על רקע התקופה שבה מתמעטים והולכים השורדים. מוקדם יותר היום פורסמה ב-ynet הביקורת של ניצולי שואה רבים על החינוך לזיכרון בארץ. כך למשל, אברהם איווניר (85), ניצול שואה ופעיל להנצחת זכר נספי שואת יהדות רומניה, מרגיש שלא נעשה מספיק כדי להעביר את המורשת והזיכרון לבני הנוער בארץ.
"זה לא רק משלחות, גם פה במדינת ישראל צריך לעשות את המאמצים כדי לשמר את הזיכרון", הוא אומר. "הרבה אנשים לא יודעים שהייתה שואה של יהדות רומניה. לא רק הנוער, גם מבוגרים לא יודעים את זה. הם לא בקיאים במה שהיה. היו לא פחות 'עוזריהם' מאשר נאצים. זה צריך להופיע בתוכניות הלימודים.