ראש הממשלה נפתלי בנט הגדיר אמש (שישי) את הפגישה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן "מצוינת" - והזמין אותו לביקור בישראל אחרי שתתגבר על התפשטות זן הדלתא. "הייתה תחושה כאילו אנחנו מכירים אחד את השני כבר תקופה ארוכה", אמר בנט. "מצאתי מנהיג שאוהב את ישראל, יודע בדיוק מה הוא רוצה - וקשוב גם לצרכים שלנו".
ראש הממשלה אמר כי יחד איתו, גם ביידן נחוש שאיראן לא תוכל להגיע לנשק גרעיני אף פעם, ואמר כי הוא שמח שהיעד הוסכם על שני הצדדים שיעבדו בתקופה הקרובה לפיתוח אפיקי שיתוף הפעולה בין המדינות. "אני כן צריך לומר שאין הרבה זמן", אמר בנט. "הנושא הזה הוא דחוף ולא סובל דיחוי". דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, נשאלה עד מתי ביידן מוכן למצות את ההליכים הדיפלומטיים מול האיראנים, וסירבה לנקוב בתאריך - אך האשימה את הממשל הקודם בהידרדרות המצב.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בנט וביידן בחדר הסגלגל
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
"נוצר בינינו קשר אישי ברמת להרים טלפון אחד לשני", אמר בנט על הנשיא האמריקני. "אני באמת מודה לנשיא ולצוות שלו על הנחישות לקיים את הפגישה הזו. ביידן אמר שבכל מקרה אנחנו מקיימים את הפגישה והיא התארכה. אני מודה לו על הקשב והמיקוד למרות שהם נמצאים באירוע לא פשוט".
בנט וביידן קבעו כללי משחק בכל הנוגע לעבודה המשותפת: איך לעבוד יחד באופן ישיר וכמה שפחות פומבי. "אם אתה צריך משהו - תרים טלפון", אמר ביידן לבנט. גורם ישראלי בכיר אמר כי "אם יש מחלוקות צריך שיפתרו אותן ביניהם. ואם חושבים שמנסים לפגוע - לא להאמין, אלא להתקשר ולהבהיר את הדברים".
הגורם אמר אחרי הפגישה כי אמנם לאמריקנים יש "גמישות מחשבתית", כלשונו, אך המחלוקת באופן הטיפול באיראנים נותרה בעינה. "בנט הציג את העמדה הישראלית, והשתמש במלחמה הקרה כאנלוגיה למתרחש במזרח התיכון. ישראל כאמריקה של המזרח התיכון, מדינה דמוקרטית ותוססת, בעוד שאיראן היא מדינה רקובה עם משטר רקוב". הגורם ציין כי בנט פירט בפני ביידן את תהליך בחינת המדיניות מאז כניסתו לתפקיד, ותיאר את האסטרטגיה המקיפה לפיה ישראל מבצעת, ולא מחכה.
לפי הגורם, בנט התרשם שהסוגיה האיראנית חשובה לאמריקנים, וכך גם העבודה המשותפת עם ישראל. "אם שני אנשים רציונליים מסכימים על אותה המטרה, צריכים להסכים גם על האיך - ואנחנו לא. עבורם מדובר בעניין אסטרטגי, ועבורנו זה עניין קיומי", אמר. עם זאת, הבכיר הדגיש כי "הם אנשים מאוד חכמים ועם ראש פתוח. האווירה לא אופטימית לגבי ההגעה להסכם, אבל העניין נח בעיקר בצד האיראני".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"תחושה שאנחנו מכירים כבר תקופה ארוכה". בנט על ביידן
(צילום: AP)
הגורם ציין כי בנט הבהיר לביידן שהוא חושב שלמרות שישראל אינה צד להסכם, זאת תהיה טעות לחזור אליו, וכי בציר העשרת האוראניום ישראל נמצאת בנקודה בעייתית מאוד. "הם התקדמו בפיתוח הצנטריפוגות המתקדמות, ואת זה אי אפשר לבטל. אתה לא יכול להשכיח ידע. עם זאת, הדרך לטפל באיראן היא לא במלחמה, אלא בהרבה פעולות צבאיות קטנות מהתחום האפור. צריך כמה שפחות דרמה, רעש וצלצולים - ולהוציא את האנרגיה של אויבנו ברכות".
בסוגיה הפלסטינית, בנט הבהיר לביידן כי הממשלה החדשה לא מתכוונת לבצע "פניות חדות" בכל הנוגע לבנייה בהתנחלויות. "העמדה האמריקנית ידועה", הסביר בכיר ישראלי. "הם מתנגדים לבנייה בהתנחלויות ואין לזה פתרון. נצטרך להתגלגל". לדבריו, בישראל ובארה"ב נחושים שלא להגדיר את מערכת היחסים סביב ההתנחלויות. "ברור לכולם שלא נתפרע - אבל גם לא נקפיא, כי אחרת אין ממשלה. גם להם זה ברור", אמר הבכיר. בנט גם הבהיר כי הוא לא מתכוון לחזור לרצועת עזה, אך הדגיש שהוא מחויב לשבויים והנעדרים - בהם הדר גולדין שנשבה במהלך הפסקת אש בתיווך אמריקני - ולא רוצה את המשך צבירת ושיגור הטילים לעבר ישראל.
בעניין הפטור מאשרות תייר לישראלים, בנט יצא אופטימי מהשיחה עם ביידן. "בסוף, כדי להבקיע - צריך שהנשיא יגיד מול האנשים שלו 'לכו תעשו'", אמר הגורם והוסיף כי השגריר בארה"ב ובאו"ם גלעד ארדן היה זה שפעל בנושא. "זו בשורה טובה מאוד. זה לא יקרה מחר, אבל מתחילים לעבוד על זה". מי שתרכז את הנושא בצד הישראלי תהיה איילת שקד, שתעבוד מול השר לביטחון המולדת אלחנדרו מיורקס.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
לא מעוניינים להגדיר את היחסים סביב הבנייה בהתנחלויות
(צילום: AP)
במהלך הפגישה האישית בין המנהיגים, שהתארכה מ-25 דקות ל-50, נכנסו עוזריו של ביידן והאיצו בו לסיים. הנשיא השיב: "יש לי פה חבר, אני רוצה להמשיך". שמו של נתניהו, אגב, לא עלה בפגישה ביניהם ובין הצוותים המורחבים.
עם זאת, משבר האקלים עלה בשיחה בין השניים, ובנט אמר כי "צריך להיות עיוור כדי לא לראות שזה אמיתי". בנט אמר לנשיא ביידן כי ישראל תוכל לעזור ברתימת הטכנולוגיה הישראלית לאיסוף פליטת חמצן, יצירת מזון בשיטות חדשות - ואף להיות מעצמה שתורמת להצלת העולם.
בעניין אתגרים אזוריים אחרים, בנט וביידן דנו בפגישה באפשרות של נסיגה אמריקנית מעיראק וסוריה, ורה"מ הציג כי העמדה הישראלית היא שהנוכחות האמריקנית חשובה לכל מדינות האזור. עם זאת, הסוגיה הסינית לא הוזכרה.
פורסם לראשונה: 23:36, 27.08.21