5 צפייה בגלריה
המחבל
המחבל
(צילום: דוברות המשטרה)
אמיר סידאווי, המחבל שביצע הלילה (בין שבת לראשון) את פיגוע הירי בעיר העתיקה בירושלים, בו נפצעו שמונה בני אדם, בהם שניים באורח קשה, פעל הלילה לבדו. ראש הממשלה יאיר לפיד אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה כי מהערכת מצב שקיים עלה כי מדובר ב"מפגע בודד" בעל עבר פלילי. סידאווי ריצה חמש שנות מאסר אחרי שנשפט לשמונה שנים בכלא על מעשה פלילי בעבר.
עברו הפלילי של סידאווי כולל חשד לרצח, אולם לבסוף הוא הורשע בעבירה של חבלה גופנית חמורה, וב-2015 נגזר עליו עונש המאסר שריצה. באוגוסט 2020 שוחרר מכלא חרמון במסגרת שחרור מינהלי, אחרי שוועדת השחרורים מצאה כי עבר טיפול שכלל בין השאר סדנאות שליטה בכעסים.
סידאווי, תושב מזרח ירושלים, הסגיר את עצמו לידי המשטרה הבוקר אחרי מצוד לילי של כוחות הביטחון. אל תחנת משטרת מוריה בבירה הגיע סידאווי במונית עם האקדח שבו השתמש לביצוע הפיגוע. נהג המונית שהסיע אותו לתחנה נחקר גם הוא. סידאווי, שהגיע לתחנה כשש שעות אחרי הפיגוע, הותיר את רכבו בקרבת הזירה, והבוקר אותר על שמשתו הקדמית של הרכב דוח חניה של עיריית ירושלים.
שוטרי תחנת מוריה זיהו במצלמות האבטחה הבוקר כי המחבל המבוקש מתקרב לתחנה, והוא נעצר מיד. במסגרת המצוד הלילי, "הוצפה" שכונת סילוואן בשוטרים. ראש הממשלה יאיר לפיד אמר כי מהערכת מצב שקיים עלה כי מדובר ב"מפגע בודד". סידאווי יובא לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בירושלים בהמשך היום.
5 צפייה בגלריה
רכבו של המחבל
רכבו של המחבל
רכבו של המחבל והדוח על השמשה
(צילום: חיים גולדיטש)
הפיגוע הלילי אירע בשתי זירות: בזירה הראשונה, ברחוב מעלה השלום בעיר העתיקה, ירה המחבל לעבר אוטובוס אגד בזמן שהנהג סייע לאישה נכה לעלות לאוטובוס באמצעות מעלון. שני גברים בשנות ה-30 לחייהם שנסעו באוטובוס נפצעו באורח קל עד בינוני. בזירה השנייה, ברחוב מעלה שז"ך, בכניסה לחניון קבר דוד המלך, נפצעו שישה בני אדם, בהם ארבעה בני משפחה אחת. מהירי ברחוב מעלה שז"ך נפצעה באורח קשה אישה בהיריון בשנות ה-30 לחייה, והלילה היא עברה לידת חירום בבית החולים שערי צדק. מצבו של התינוק קשה אך יציב. מנהל יחידת הטראומה בבית החולים, ד"ר אלון שוורץ, אמר כי "פציעתה (של האישה - ג"כ) מורכבת ונשקפת סכנה לחייה".
ארבעה מהפצועים האחרים באותה זירה הם בני משפחה אחת מארה"ב, חסידי סאטמר. הם הגיעו לאירוע שהתקיים ליד קבר דוד, ובזמן שהמתינו למונית בתחנת האוטובוס שבמקום - הם נורו על ידי המחבל. אב המשפחה נפצע באורח קשה מירי בצוואר ובראש. הוא מורדם ומונשם בבית החולים שערי צדק ונשקפת סכנה לחייו. ביחד איתו מאושפזת בתו שנפצעה באורח קל. אם המשפחה נפצעה באורח בינוני ונמצאת ביחד עם בנה בבית החולים הדסה הר הצופים.

5 צפייה בגלריה
אלעזר ודובי פרובר שנפצעו בפיגוע. "נס גדול"
אלעזר ודובי פרובר שנפצעו בפיגוע. "נס גדול"
אלעזר ודובי פרובר שנפצעו בפיגוע. "נס גדול"
(צילום: דוברות הדסה)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
אחת מזירות הפיגוע בירושלים, הלילה
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אמר הבוקר כי "מרגע הדיווח הראשוני על הפיגוע בירושלים פעלו משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי בשילוב זרועות במטרה להביא למעצר המחבל. ברגע שהמחבל הבין כי הנוכחות הגבוהה של הכוחות המשולבים של מחוז ירושלים, משמר הגבול, ושירות הביטחון הכללי לא תשאיר לו ברירה, הוא הסגיר עצמו והועבר מיד לחקירת שב"כ. אני רוצה הבוקר לשאת תפילה להחלמת הפצועים מהפיגוע, ולהודות למפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, שפיקד על הכוחות בשטח מרגע הפיגוע ועד לכידת המחבל. שיתוף הפעולה הפורה בין כלל כוחות הביטחון הוכיח את עצמו שוב".
ראש הממשלה יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "כוחות הביטחון היו במקום הפיגוע אחרי דקות בודדות, ובמהלך כל הלילה נערך מרדף. המחבל הסגיר את עצמו הבוקר למשטרת ישראל ונמצא כרגע בחקירה. בהערכת המצב שקיימתי היום עם השר לביטחון פנים, המפכ"ל ומפקד מחוז ירושלים צוין כי מדובר במפגע בודד, תושב העיר בעל עבר פלילי. יש מסקנה אחת מהאירוע הזה, כמו מאירועים קודמים: מי שפוגע באזרחי ישראל, לא יהיה לו לאן לברוח. אנחנו נרדוף ונשיג אותם בכל מקום ונמצה איתם את מלוא חומרת הדין. אני שולח איחולי החלמה מהירה לפצועים".

גם שר הביטחון בני גנץ התייחס לפיגוע לפני ישיבת הממשלה. "נאחל החלמה לפצועים, נביע הערכה לכוחות הבטחון שבנחישות עוד במהלך הלילה פעלו, דבר שהביא בסופו של דבר להסגרתו של המחבל. נכון להמשיך בכל הזירות, ובכל הפעילות המבצעית שנדרשת".
לפיגוע נשמעו גינויים גם מהקהילה הבינלאומית: שגריר ארה"ב בישראל, שגריר גרמניה ומשלחת האיחוד האירופי פרסמו הודעות גינוי. גם שליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד גינה: "מצער כי הפלגים הפלסטינים ממשיכים להאדיר התקפות כאלה אשר מסכנות את האפשרות של עתיד שָׁלֵו עבור הפלסטינים והישראלים. אני קורא לכולם לגנות את האלימות ולעמוד מול הטרור".