שרת הפנים לשעבר איילת שקד אמרה הבוקר (יום שלישי) ב-ynet Live כי היא שמחה על כניסתה הצפויה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה (The Visa Waiver Program), והוסיפה עקיצה לממשלה - שבעת שחבריה ישבו באופוזיציה, הם סירבו לסייע לקדם את התוכנית.
לדברי שקד, "עבדתי על זה מאוד קשה, כולם היו סקפטיים כי הרבה מאוד שנים ניסו ולא הצליחו. היה לי שותף מדהים, שגריר ארה"ב לשעבר טום ניידס. שנינו היינו נחושים לאורך כל הדרך, ואני שמחה שאזרחי ישראל ייהנו מזה". שקד ציינה כי "זה ייקח עוד כמה שבועות, לא מיד, גם אם תהיה הכרזה. צריך גם להגיד לאנשים שמי שיש לו ויזה יוכל להמשיך להשתמש בה".
זה צחוק הגורל - את התחלת את התהליך, הליכוד בזמנו לא אפשר לקדם אותו - ועכשיו נתניהו הוא זה שגוזר את הקופון. "כן, בממשלה שלנו הם לא נתנו להעביר את החקיקה הדרושה, ולכן כל הנושא הזה התעכב. אבל אני מסתכלת על גופו של עניין, ואני שמחה שזה קורה. אני יודעת מי עשה את העבודה הקשה, אני מקווה שגם אזרחי ישראל יודעים, ואני שמחה שהגענו לשלב הזה כי עבדתי על זה מאוד קשה".
כאמור, בכנסת הקודמת הליכוד התנגד להעביר את החקיקה להתקדמות ההצטרפות לתוכנית בנימוק שאחד החוקים כולל פגיעה לא מידתית בפרטיות. עם זאת, ההערכה אז במערכת הפוליטית הייתה שההתנגדות נובעת מהרצון למנוע מממשלתו של יאיר לפיד הישג חשוב בדמות הפטור מוויזה. כך, בליכוד סירבו להעביר את החוקים שנדרשו גם כאשר הממשלה כבר נפלה - כדי שההישג לא ייזקף לזכות הקואליציה דאז.
1 צפייה בגלריה
נתניהו ושקד
נתניהו ושקד
נתניהו ושקד
(צילום: יואב דודקביץ', דנה קופל)
בינתיים, וחרף הכרזת משרד החוץ על ההתקבלות הקרבה לתוכנית הפטור, דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מתיו מילר, אמר הלילה כי לא התקבלה החלטה סופית לגבי מועמדותה של ישראל. גורמים אמריקנים גם הביעו זעם על ההודעה שפרסם משרד החוץ, לפני שארה"ב הודיעה בעצמה ובאופן רשמי על הפטור מוויזה לישראלים. עם זאת, חרף ההכחשה האמריקנית הרשמית, נראה כי הפטור יוכרז רשמית ביום חמישי ולפי הערכות, ההחלטה צפויה להיות מיושמת בפועל החל מחודש נובמבר.
משרד החוץ, נזכיר, הודיע אמש כי ביטול הוויזה יוכרז "עוד השבוע", ו"אזרחי ישראל המחזיקים בדרכון ביומטרי יוכלו לטוס לארה"ב באשרה אלקטרונית מוזלת". כיום חברות במועדון הפטור 40 מדינות בלבד - וישראל תהיה המדינה ה-41.
"זו בשורה משמחת לכל אזרחי ישראל", אמר אתמול שר החוץ אלי כהן שהודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, לבלינקן ולשגריר היוצא טום ניידס. "תוך שבועות בודדים יוכלו ישראלים לבקר בארצות הברית ללא צורך בהמתנה ארוכה לוויזה מהשגרירות האמריקנית. הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה היא הישג מדיני, הפטור יתרום לכלכלה בכלל ולתיירות בפרט, תוך הורדת בירוקרטיה ועלויות".