3 צפייה בגלריה
מרים גרסיה וילדיה דניאל ודינה המתקשים להשתלב במסגרות חינוך
מרים גרסיה וילדיה דניאל ודינה המתקשים להשתלב במסגרות חינוך
"פנינו לקלינאית תקשורת פרטית". מרים גרסיה וילדיה דניאל ודינה
(צילום: חיים הורנשטיין)
כבר שנה וחצי שמירי גרסיה מבאר שבע ממתינה לתור למרפאה בעיסוק עבור שני ילדיה. בתה דינה בת ה-5 וחצי מתמודדת עם עיכוב שפתי ומוטורי ובנה דניאל בן השלוש נמצא על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך.
שניהם אמורים להיות זכאים לטיפולים פרא-רפואיים במסגרות החינוך שאליהן הם משובצים, אבל בעקבות המחסור המתמשך במטפלים זה לא קורה. "דינה משובצת לגן למעוכבי התפתחות, שם כבר שנתיים יש מחסור במטפלים", מספרת מירי. "דניאל משובץ השנה לגן תקשורת אבל אנחנו כבר יודעים שאין בו מטפלים. אין תורים לריפוי בעיסוק בקופה, וקשה להשיג באופן פרטי. אחרי חצי שנה של המתנה בקופה פנינו לקלינאית תקשורת פרטית. אנחנו מקבלים החזר חלקי, אבל זה עדיין 500 שקלים בחודש. מדובר בביזיון ובהפקרות. המערכת לא רואה ולא סופרת את הילדים בעוד שזה פרק זמן קריטי בהתפתחות שלהם".
מדובר בתופעה נרחבת. לפני שנה פרסמו "ידיעות אחרונות" ו-ynet כי יש מחסור של מטפלים במסגרות אלה. כעת המחסור אף חמור יותר. לפי נתוני אלו"ט והעמותה לילדים בסיכון יש מחסור של 165 מרפאות בעיסוק במסגרות החינוך ברחבי הארץ, של 186 קלינאי תקשורת, של 158 פיזיותרפיסטים, של 206 מטפלים רגשיים ושל 71 מנתחי התנהגות.
3 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
מתוך כ-900 גני תקשורת ברחבי הארץ, לכ-160 לא יהיו שירותים כלל. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
כלומר, כמעט 800 מטפלים פרא-רפואיים חסרים בגני התקשורת. בנוסף לכך יש חוסר של 200 סייעות ורכזות טיפול, בעלות הכשרה של עובדת סוציאלית או פסיכולוגיות. בישראל יש עמותות נוספות העוסקות בנושא זה, וההערכה היא כי המחסור הכללי מסתכם בכ-1,200 אנשי מקצוע בתחום חשוב זה.
"המצב הזה עלול לגרום לכך שגני תקשורת ייפתחו ללא צוותים טיפוליים מספקים", מתריעה מנכ"לית המרכז לחקר וטיפול באוטיזם, העמותה לילדים בסיכון, עו"ד ציפי נגל אדלשטיין. להערכת עו"ד מיכאל זץ, מנהל אגף קידום זכויות וקשרי ממשל באלו"ט, מדובר ביותר מ-1,500 ילדים על רצף האוטיזם שצפויים להיפגע השנה בגלל המחסור. להערכתו, מתוך כ-900 גני תקשורת ברחבי הארץ, לכ-160 לא יהיו שירותים כלל (כ-1,440 ילדים). גם בגנים שיהיו בהם שירותים - 90% מהם (כ-810 ילדים) - ייפגעו במידה כלשהי.
לדבריו, המחסור משפיע גם על כ-8,000 ילדים המשולבים במסגרות החינוך הרגיל. נכון לנובמבר 2021, במשרד החינוך היו חסרים 1,080 מטפלים במשרה מלאה, בהם 365 משרות קלינאות תקשורת, 295 משרות ריפוי בעיסוק, 160 פיזיותרפיסטים ו-260 משרות מטפלים באמנות.
3 צפייה בגלריה
ילד בודד
ילד בודד
"מענה טיפולי בזמן אמת מכריע לעיתים את גורלם כבוגרים". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"מדובר במשבר חסר תקדים", אומר דדי עטאס, מנכ"ל אלו"ט. "לילדים האלה אין זמן לחכות לממשלה חדשה, במיוחד לפעוטות וילדים על רצף האוטיזם שבגילם קיים חלון ההזדמנויות הנוירולוגי שכל כך קריטי להתפתחותם. מענה טיפולי בזמן אמת מאפשר לייצר אצלם שינוי אמיתי, ולעיתים מכריע את גורלם כבוגרים, את מידת עצמאותם ורמת התלות שלהם בסביבה".
משרד הבריאות מסר: "המשרד שותף לפעילות בין-משרדית כדי לגבש פתרונות. מנכ''ל המשרד נפגש עם מנהלי שתי עמותות גדולות בתחום האוטיזם, והתקיימו שתי פגישות של נציגי העמותות עם גורמי המקצוע במשרד. חלק מהצעותיהם הועברו ליישום. המנכ''ל יקיים דיון פנים-משרדי, ובימים הקרובים ייפגש עם נציגי עמותות נוספות".
משרד החינוך מסר: "מדובר במחסור ארוך שנים. הוקמה ועדה בין-משרדית המגבשת תוכנית להתמודדות בטווח המיידי והארוך. כחלק ממעני הביניים המשרד מגייס אנשי מקצוע של המרכזים האזוריים, המכשירים את צוותי החינוך בבית הספר כדי שיוכלו להשלים בעבור התלמידים את הטיפולים הנדרשים".