ישראל נערכת לשחרור 39 אסירים ביטחוניים במסגרת עסקת החטופים. 25 אסירות ועצורות ו-14 קטינים פלסטינים הוצאו בצהריים (שישי) תחת אבטחה כבדה מכלא דמון בכרמל ומכלא מגידו לקראת השלב הראשון בעסקת החטופים שבמסגרתו הם ישוחררו בתמורה להחזרתם של 13 חטופים ישראלים משבי חמאס. הפלסטינים הועברו לכלא עופר ליד גבעת זאב, ומשם ישוחררו לשטחי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים לאחר שהחטופים הישראלים יצאו משטח רצועת עזה. על חומות כלא עופר הוצגו דגלי ישראל ענקיים.

כלי רכב מיחידת נחשון של שירות בתי הסוהר וניידות של משטרת התנועה הארצית ליוו את השיירות של האסירים שמשתחררים מהכלא הישראלי במסגרת העסקה. לכלא דמון הגיעו כוחות גדולים של סוהרים ומשטרה, הנציבה רב-גונדר קטי פרי ומפקד מחוז צפון בשב"ס עמדו מקרוב על שחרור האסירות שיצאו ממנו.
האסירות עברו קודם לשחרורן בדיקות רפואיות, חקירה וחתימה על התחייבות שלא לעסוק בטרור. טרם יציאת האסירות מכלא דמון, עצר אזרח עם רכבו בכביש וצעק: "אסור לשחרר אותן". אזרח אחר צעק: "ימותו כל המחבלים".
האסירים הקטינים ששוחררו מכלא מגידו עברו גם הם בדיקות רפואיות. כשהתבקשו למסור טביעת אצבע, כמה מהם התחכמו ומשכו תחילה את ידיהם לאחור.
בסך הכול ברשימת 300 האסירים הצפויים להשתחרר על פי המתווה הנוכחי ועל פני 10 ימים, נמצאות 33 אסירות ביטחוניות. המשמעות היא שרובן ישוחררו כבר היום.
3 צפייה בגלריה
בית הכלא דמון
בית הכלא דמון
נערכים בדמון
(צילום: גיל נחושתן)
3 צפייה בגלריה
קטי פרי בכלא דמון לפני שחרור המחבלות
קטי פרי בכלא דמון לפני שחרור המחבלות
קטי פרי בכלא דמון לפני שחרור המחבלות
(צילום: דוברות שב״ס)
הליך השחרור נעשה כבר בבית הסוהר שבו האסירים שהו, אבל הם יישארו בחזקת שב"ס עד שיוחזרו החטופים הישראלים אחר הצהריים. מרגע השבת החטופים לישראל, בתוך שעתיים ישוחררו האסירים. הם יילקחו באופן מרוכז באוטובוס של הצלב האדום עד למחסום ביתוניא שמרוחק כמה מאות מטרים מבית הכלא. משם האסירים יתפזרו עצמאית לבתיהם.
"זו המשימה שלנו, למען החזרת החטופים הביתה, ואנחנו נעשה אותה על הצד הטוב ביותר", אמרה הבוקר (שישי) נציבת שב"ס פרי, שהגיעה לדמון. "לפנינו ימים ארוכים ואנחנו נהיה בדריכות על מנת לממש את משימתנו, בשיתוף פעולה עם כלל גורמי הביטחון".
3 צפייה בגלריה
בית הכלא עופר
בית הכלא עופר
בית הכלא עופר, היום
(צילום: רויטרס)
כלל האסירות והאסירים צפויים להיות מועברים מכלא עופר בשעה 16:00 לנציגי הצלב האדום ומשם בחזרה אל משפחותיהם - באיו"ש ובירושלים.
כוחות של מג"ב איו"ש יובילו את האסירים למחסום ביתוניא - שנמצא במרחק של 15-10 דקות מכלא עופר. הכוח הגדול שיאבטח את השיירה יכלול שימוש ברחפנים שיסרקו מהאוויר את ציר הנסיעה כדי למנוע כל תרחיש שעלול לפגוע בשחרור האסירים.
פורסם לראשונה: 11:17, 24.11.23