"משנה סדורה לטיפול בחטופים שיוחזרו מהשבי": משרד הרווחה והביטחון החברתי מפרסם הערב (שלישי) את שורת הנהלים שגובשו במשרד לקראת קבלת החטופים שיוחזרו מרצועת עזה במסגרת העסקה. ההיערכות המיוחדת כוללת הצמדת עובד או עובדת סוציאלית קבועה לכל חטוף, חטופה, ילד או ילדה שיוחזרו מהשבי, וכן למשפחותיהם. העו"ס יהוו גורם מרכזי לטיפול מול מגוון אנשי מקצוע, ותעניק מעטפת טיפולית.
העובדים והעובדות הסוציאליות שצוותו למשימה עברו הכשרות ייעודיות בהתמודדות עם טראומה, וכל עובד יודע מי החטוף שיהיה תחת אחריותו וכבר נמצא בקשר עם בני המשפחה שנמצאים בארץ. לאחר שחרורם של החטופים מבדיקות בבתי החולים בהתאם לנוהל של משרד הבריאות, עו"סית תלווה את המשוחררים ותרכז את הטיפול בהם הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. מרגע החזרתו של החטוף לביתו, יפעלו העובדים הסוציאליים להערכת צרכיהם של השבים ובני משפחתם בשיתוף המחלקה לשירותים חברתיים במקום מגוריהם. על העו"סים לפעול להנגשת שירותים ומשאבים ולמיצוי זכויות עבור החטופים והמשפחות.
2 צפייה בגלריה
דובים פצועים וקשורים עם תמונות הילדים החטופים בבוקרשט, רומניה
דובים פצועים וקשורים עם תמונות הילדים החטופים בבוקרשט, רומניה
מיצב הדובים ותמונות הילדים החטופים
(צילום: AP Photo/ Andreea Alexandru)
במקביל, פרסם המשרד תדריך מקצועי לעו"סים, אנשי טיפול ואנשי צבא שיהיו הראשונים להיפגש עם ילדים ששבו מעזה. התדריך מחולק לשלושה שלבים: שלב הקבלה של הילדים (24 שעות ראשונות), השבוע הראשון, וחצי השנה הראשונה והוא מגדיר בפירוט איך לנהוג על מנת שלא להעמיק את הטראומה שחוו הילדים. על פי התדריך על העו"סים להיות מוכנים עם כל המידע על המשפחה של הילד, הקהילה שלו, מה קרה לבני המשפחה וההקשר בו אירעה החטיפה.
התדריך, שנכתב על ידי פרופ' כרמית כץ ממכון חרוב ואוניברסיטת תל-אביב, ממליץ למטפלים למצוא לילד עוגני התקשרות מקרב משפחתו וקהילתו הקרובה, כשמישהו מהם יחכה לילד מיד עם הגעתו לישראל. בתדריך מפורטות המלצות להימנע מהעמסת גורמי מקצוע על הילד ומשפחתו, ושעובדת סוציאלית אחת תלווה אותם לאורך כל התהליך, כולל בפניה לגורמי מקצוע נוספים. מומלץ גם לבדוק אם לילד היו חיות מחמד ולהביא אותן מוקדם ככל שניתן, אפילו לבדיקות הרפואיות בבית החולים. כמו כן ממליצים המומחים למנוע מהילד להיחשף לדיווחים בתקשורת, ולהמתין עם בדיקות פולשניות.
2 צפייה בגלריה
מחאה מול משרדי יוניסף בתל אביב
מחאה מול משרדי יוניסף בתל אביב
מחאה מול משרדי יוניסף בתל אביב
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי, אמר: "יחד עם כל עם ישראל אנו מצפים ומייחלים לשובם של החטופים הביתה. משרד הרווחה נערך עם משנה סדורה לטיפול בחטופים שיחזרו מהשבי. גורמי המקצוע עברו הדרכות ייעודיות, לכל חטוף וחטופה ולכל ילד שיחזרו יוצמד עו"ס שילווה אותם צמוד ויעניק להם מעטפת סוציאלית, רגשית וחומרית, וסיוע במיצוי זכויות מול כלל הגופים הממשלתיים. נעשה הכול, ונעמיד את כל המשאבים והאמצעים כדי לסייע להם להתגבר על הקושי והטראומה".
מנכ"ל המשרד, ינון אהרוני, הוסיף: "העובדות הסוציאליות של שירותי הרווחה במשרד ובמחלקות לשירותים חברתיים בשלטון המקומי ערוכות למתן טיפול עוטף ומקצועי לכל מי שנפגע באירועי 7 באוקטובר, ובכלל זה אנו מחויבים גם לדאוג לשלום של חטופים ששבים משבי חמאס. במקביל אנו פועלים מול מערכות שותפות כגון מערכת הבריאות, הצבא והביטוח הלאומי על מנת להעניק לשבים מעטפת שירותים וטיפולים שיסייעו להם לעבד את הטראומה".