4 צפייה בגלריה
הרצי הלוי ובנימין נתניהו
הרצי הלוי ובנימין נתניהו
רה"מ נתניהו לצד הרמטכ"ל הלוי בבסיס תל נוף
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלחץ על צה"ל לשנות את המדיניות כלפי משרתי המילואים שאיימו לא להתייצב עקב המהפכה המשפטית, ממהר לחבק את מפקד חיל האוויר - ששינה כיוון בעקבות אותו לחץ.
"האמירה של מפקד חיל האוויר אתמול הייתה חשובה", אמר נתניהו על דברי אלוף תומר בר בכנס פנימי, לפיו טייסים שלא יתייצבו - יוקפאו משירות מילואים. "היא גם הייתה ברורה. היא תקפה לא רק לגבי חיל האוויר, אלא לגבי כל חלקי צה"ל. מדינת ישראל לא יכולה להתקיים בלי כוח המגן שלה, וצה"ל לא יכול להתקיים ללא היררכיית פיקוד ברורה ואיתנה כפלדה. יש לנו את זה, יחד אנחנו עומדים ויחד אנחנו גם ננצח".


נתניהו אמר את הדברים בבסיס חיל האוויר תל נוף לצד שר הביטחון המודח יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר. "אנחנו יודעים שאנחנו בעיצומו של ויכוח פנימי בישראל", אמר נתניהו. "אני מאמין שבוויכוח הזה, ברצון טוב והידברות אמיתית, אפשר להגיע להסכמה רחבה, לשם אני חותר. אבל חשוב לומר לאויבינו שלא יטעו בנו, אין זה משנה מה יהיה הוויכוח הפנימי, אנחנו נילחם בהם גם בתוך גבולות הארץ וגם מעבר להם בכל העוצמה הדרושה כדי להגן על עצמנו בכוחות עצמנו".
"ביממה האחרונה כוחותינו נלחמו במחבלים בלבה של שכם, יירטנו שני כטב"מים, ואתם יודעים היטב שבימים האחרונים אנחנו פועלים מעבר לגבולותינו נגד משטרים שתומכים בטרור וזוממים את השמדתנו", הוסיף נתניהו בטקס הרמת הכוסית לחג הפסח, כשהוא רומז לגל התקיפות החריג בסוריה.
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט ובנימין נתניהו
יואב גלנט ובנימין נתניהו
שר הביטחון גלנט עם מפקד חיל האוויר אלוף בר
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

נתניהו הזכיר בנאומו בבסיס תל נוף את יירוט שני הכטב"מים ביממה האחרונה, מצפון לכינרת ובגבול הרצועה. צפו בתיעוד יירוט המל"ט בגבול עזה, על ידי מטוס קרב: "המטרה נפלה".
שר הביטחון גלנט אמר בטקס בתל נוף: "חג הפסח הוא חג החירות, על חירותינו אנחנו צריכים להגן ולשמור. כמו שאומרים בהגדה, אנחנו עושים את זה בזרוע נטויה. הזרוע הנטויה, הארוכה והחזקה של מדינת ישראל היא חיל האוויר, כחלק מצה״ל ומערכת הביטחון. אנחנו גאים בכם על מה שאתם עושים ומאוחדים מאחורי המשימות שלכם.
"כל מה שמוטל עליכם, צוותי הקרקע, דרך אנשי המודיעין והמבצעים, ועד לצוותי האוויר והטייסים, מתבצע בצורה האיכותית ביותר, ברמת ביצוע גבוהה, בזכותכם - המשפחות שלנו יכולות לישון בשקט. בחודש האחרון, בשבוע האחרון, ביממה האחרונה, קיבלנו דוגמאות טובות למה צה״ל וחיל האוויר יודעים לעשות, לפעמים בהכנה ממושכת, ולעיתים בהתראה קצרה. אנחנו פועלים בזרועות רבות, גם אם הדבר נמצא מתחת לסף ההבנה של חלק מהציבור".
4 צפייה בגלריה
מפקדי טייסות האף–35 המבצעיות של חיל האוויר
מפקדי טייסות האף–35 המבצעיות של חיל האוויר
ארכיון
(צילום: חיים הורנשטיין)
מפקד חיל האוויר אלוף בר הזהיר כאמור אתמול בכנס פנימי את בכירי החיל כי טייסים במילואים ששוב יודיעו כי יקפיאו את שירותם - עלולים להיות מודחים מהטייסות. מדובר בשינוי גישה של חיל האוויר וכנראה של הצבא כולו נגד משרתי המילואים, בהם מאות טייסים וקצינים ממערכים מיוחדים, שהודיעו כי לא ישרתו עוד במילואים אם המהפכה המשפטית תאושר.
עד כה נקטו בחיל האוויר גישה מכילה והרבו בשיח עם המשרתים, כדי לגדר את התופעה שהלכה והתרחבה. כעת, לקראת הסבב הבא שעלול להתפוצץ אם ההידברות עם האופוזיציה תיכשל והממשלה תדהר שוב לחידוש החקיקה בתחילת הקיץ, בצבא "משפרים עמדות", בתקווה להוציא את הצבא מהוויכוח הפוליטי.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב גלנט
בנימין נתניהו ויואב גלנט
נתניהו וגלנט במתקן אדם
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
עוד לפני המפגש הפומבי בבסיס תל נוף, הופיעו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט מוקדם יותר זה לצד זה בטקס הרמת כוסית משותפת לכבוד החג עם לוחמי לוט"ר ועוקץ במתקן אדם. זו הפעם הראשונה שבה השניים צולמו יחד שמונה ימים אחרי שלשכת נתניהו הודיעה על החלטתו להעביר את שר הביטחון גלנט מתפקידו.
גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו מוקדם יותר היום כי "לאור המצב הביטחוני המתפתח, ראש הממשלה נתניהו יידרש לעניין שר הביטחון רק בהמשך".
משמעות הדחייה היא שנתניהו מבין שהוא לא יכול לפטר את גלנט בעת הזאת, אבל מעדיף לשמור על כל האופציות פתוחות. ההערכה במערכת הפוליטית היא שנתניהו וגלנט לא הצליחו להגיע להבנות על נוסח ההתנצלות. גלנט היה מוכן להתנצל על עיתוי ההצהרה, בעת שראש הממשלה היה בביקור מדיני בלונדון. אבל נתניהו לא מסתפק בזה – הוא רוצה התנצלות ברורה יותר וגם אמירה חריפה נגד הסרבנות. גלנט לא הסכים, ונתניהו השאיר אותו תלוי באוויר - ודחה את ההחלטה.