2 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל, חיים הורנשטיין)
האיום של מפקד חיל האוויר: שישה ימים לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להשהות את חקיקת המהפכה המשפטית, ועל רקע הלחץ מצידו על הצבא לנקוט ביד קשה נגד קצינים שיסרבו להתייצב לשירות מילואים, מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר הזהיר אתמול (ראשון) בכנס פנימי את בכירי החיל כי טייסים במילואים ששוב יודיעו כי יקפיאו את שירותם - עלולים להיות מודחים מהטייסות.
מדובר בשינוי גישה של חיל האוויר וכנראה של הצבא כולו נגד משרתי המילואים, בהם מאות טייסים וקצינים ממערכים מיוחדים, שהודיעו כי לא ישרתו עוד במילואים אם המהפכה המשפטית תאושר.
עד כה נקטו בחיל האוויר בגישה מכילה והרבו בשיח עם המשרתים, כדי לגדר את התופעה שהלכה והתרחבה. כעת, לקראת הסבב הבא שעלול להתפוצץ אם ההידברות עם האופוזיציה תיכשל והממשלה תדהר שוב לחידוש החקיקה בתחילת הקיץ, בצבא "משפרים עמדות", בתקווה להוציא את הצבא מהוויכוח הפוליטי.
2 צפייה בגלריה
תרגיל Blue Flag הבינלאומי, לוחמי גדוד לביאי הבקעה
תרגיל Blue Flag הבינלאומי, לוחמי גדוד לביאי הבקעה
גם אי-הגעה לגיחות כשירות תוביל להדחות טייסים. ארכיון
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
בצבא הבהירו לצד זאת כי מפקד חיל האוויר לא השתמש בשיחתו במונח "סרבנות" וכי מעמדו של כל טייס מילואים שיחדול מלהגיע לטיסות הכשירות ייבחן באופן פרטני, אך הוא לא יבצע טיסות מבצעיות. טייס שלא יטוס באופן מבצעי עלול בהמשך למצוא עצמו מודח מתפקידו.
בפועל, רק כמה עשרות טייסים לא התייצבו לגיחות אימונים בשבועות האחרונים, אך רבים אחרים הודיעו למפקדיהם שלא יטוסו תחת דיקטטורה. גורם הבקיא במאבקם העריך כי עמדתם לא השתנתה גם אחרי אזהרת האלוף בר וכי הם מבינים את מצבו.
"אף טייס במילואים לא סירב להתייצב וחלק מהגיחות המבצעיות שמיוחסות לישראל בסוריה בימים האחרונים בוצעו על ידי טייסי מילואים", אמרו. "למפקד חיל האוויר חשוב שיישאר כוח לאיוש הטייסות, ולכן הוא יצא כעת עם ההכרזה הזו".

מבחינתו של מפקד חיל האוויר, גם אי-הגעה לגיחות הכשירות תוביל להדחות טייסים, אך מבחן הזמן יקבע אם אכן איום זה ימומש. בהפגנות סוף השבוע השתתפו שוב טייסים במילואים ולאחר עצירת החקיקה בשבוע שעבר הם חזרו לשגרה מלאה.
יממה לפני שהכריז על השהיית החקיקה, נזכיר, נתניהו פיטר את שר הביטחון יואב גלנט, ובסביבת ראש הממשלה אמרו ש"הסיבה המרכזית למהלך - תגובה רפה וחלשה מצד גלנט נגד הסרבנות בצה"ל, דבר שאין לו שום מקום". בהמשך צייץ נתניהו: "כולנו חייבים להתייצב בעוצמה נגד סרבנות". עם זאת גלנט, שהזהיר את הציבור מפני השפעות חקיקת המהפכה המשפטית על מערכת הביטחון יממה לפני שפוטר, טרם קיבל מכתב פיטורים ולא ברור אם יישאר בתפקידו.
מדובר צה"ל נמסר: "לא נתייחס לנאמר בפורומים סגורים. בשבועות האחרונים קיימו כלל מפקדי צה"ל שיחות עם פקודיהם, בסדיר ובמילואים, במטרה לחזק את לכידות צה"ל ושמירה על כשירותו".
פורסם לראשונה: 20:40, 02.04.23