האמריקנים הבטיחו, הפלסטינים "ירדו מהעץ": איחוד האמירויות הודיעה למועצת הביטחון של האו"ם כי מחר (שני) לא תתקיים הצבעה על ההצעה הפלסטינית לגינוי הרחבת ההתנחלויות, "בשל שיחות חיוביות בין הצדדים". כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. באמירויות ככל הנראה מתכוונים להבנות בין האמריקנים לפלסטינים, לפיהן לא תהיה החלטה נגד ישראל - וארה"ב לא תצטרך להטיל וטו.
במקום החלטה נגד ישראל במועצה, צפויה לצאת הצהרה נשיאותית בקונצנזוס רחב, אך הנוסח שלה עדיין לא ידוע. האמריקנים שכנעו את הפלסטינים לוותר על ההצעה תמורת הבטחות שניתנו להם. ב"וואלה" פורסם כי האמריקנים הגיעו להבנות גם עם ישראל בנושא.
2 צפייה בגלריה
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם לאחר מבצע "עלות השחר"
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם לאחר מבצע "עלות השחר"
מועצת הביטחון של האו"ם. לא תצביע על ההצעה הפלסטינית
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
הפלסטינים קיבלו הבטחות מהאמריקנים - וירדו מהעץ
(צילום: רויטרס)
כזכור מועצת הביטחון הייתה אמורה להצביע מחר על ההצעה לגינוי החלטת הממשלה להכשיר עשרה מאחזים בלתי-חוקיים ביהודה ושומרון ולקדם שם בנייה של 10,000 יחידות דיור. ההצעה, שנוסחה על ידי איחוד האמירויות בתיאום עם הפלסטינים, דרשה מישראל "להפסיק לגמרי ומיידית את כל 'פעילות ההתנחלויות' בשטח הפלסטיני הכבוש".
עוד נכתב בהצעה כי היא "מאשרת שוב שלהקמת התנחלויות על ידי ישראל בשטח הפלסטיני שנכבש מאז 1967, כולל מזרח ירושלים, אין תוקף משפטי ומהווה הפרה בוטה של המשפט הבינלאומי". כמו כן, ההצעה מגנה את "כל ניסיונות הסיפוח, לרבות החלטות וצעדים של ישראל בנוגע להתנחלויות".
החלטת הממשלה גררה תגובות וביקורות מכל העולם, בשבוע שעבר פרסמו שרי החוץ של צרפת, גרמניה, בריטניה, איטליה וארה"ב הודעה ולפיה הם מוטרדים מאוד מההודעה על קידום בניית קרוב ל-10,000 יחידות דיור בהתנחלויות.
בנוסף, השרים "הביעו דאגה" מהכוונה להחיל תהליך של לגליזציה על עשרה מאחזים. בהודעה נכתב: "אנו מתנגדים נחרצות לפעולות החד-צדדיות הללו, שרק ישמשו להחרפת המתיחות בין ישראלים לפלסטינים ולערער את המאמצים להשיג פתרון שתי מדינות במשא ומתן".