3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם, ארכיון
מועצת הביטחון של האו"ם, ארכיון
מועצת הביטחון של האו"ם, ארכיון
(צילום: רויטרס)
מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להתכנס ביום שני הקרוב ולהצביע על ההצעה הפלסטינית לגינוי החלטת הממשלה להכשיר עשרה מאחזים בלתי חוקיים ביהודה ושומרון ולקדם שם בנייה של 10,000 יחידות דיור. כך מסרו הלילה (בין רביעי לחמישי) דיפלומטים לסוכנות הידיעות רויטרס.
ההצעה, שנוסחה על ידי איחוד האמירויות בתיאום עם הפלסטינים, דורשת מישראל "להפסיק לגמרי ובאופן מיידי את כל פעילות ההתנחלויות בשטח הפלסטיני הכבוש". עוד נכתב בהצעה כי היא "מאשרת שוב שלהקמת התנחלויות על ידי ישראל בשטח הפלסטיני שנכבש מאז 1967, כולל מזרח ירושלים, אין תוקף משפטי ומהווה הפרה בוטה של המשפט הבינלאומי". כמו כן, ההצעה מגנה את "כל ניסיונות הסיפוח, לרבות החלטות וצעדים של ישראל בנוגע להתנחלויות". מועצת הביטחון תדון בהצעה במסגרת הדיון התקופתי בנושא המזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
גבעת הראל
גבעת הראל
גבעת הראל, אחד המאחזים שיוכשרו
(צילום: מועצת בנימין)

השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, פנה שלשום במכתב לכל 15 חברות מועצת הביטחון, שבו האשים את ישראל ברמיסת החוק הבינלאומי וב"ניסיון לכפות עובדה מוגמרת בפלסטין הכבושה, באמצעות הגברת אמצעים בלתי חוקיים של קולוניזציה, סיפוח וענישה קולקטיבית".
לדברי השגריר הפלסטיני, "החלטות כאלה והצהרות נלוות של פקידים ישראלים הן הוכחה נוספת למדיניות הישראלית לספח את השטח, דבר המהווה פשע מלחמה. ישראל ממשיכה להעביר אוכלוסייה באופן בלתי חוקי לשטח הפלסטיני הכבוש במטרה ישירה לכפות שינוי מלאכותי של הדמוגרפיה, האופי והמעמד של השטח. פעולות כאלה מהוות הפרות חמורות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי ושל דיני זכויות האדם הבינלאומיים".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן  ואנתוני בלינקן
אבו מאזן  ואנתוני בלינקן
מזכיר המדינה בלינקן. לא ברור כיצד ארה"ב תצביע
(צילום: רויטרס )
עמדת ארה"ב עדיין לא ידועה וייתכן שתטיל וטו על ההצעה, על אף הביקורת החריפה שהשמיע שלשום מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. "אנו מוטרדים מאוד מהחלטתה של ישראל לקדם על פי הדיווחים קרוב ל-10,000 יחידות דיור בהתנחלויות, ולהתחיל בתהליך להכשרה רטרואקטיבית של תשעה מאחזים בגדה המערבית, שבעבר היו בלתי חוקיים על פי החוק הישראלי", אמר בלינקן. "כמו ממשלים קודמים, דמוקרטיים ורפובליקניים, אנו מתנגדים בתוקף לצעדים חד-צדדיים כאלה, שמחריפים את המתיחות ומערערים את הסיכויים לפתרון שתי מדינות במשא ומתן".
אתמול פרסמו שרי החוץ של צרפת, גרמניה, בריטניה, איטליה וארה"ב הודעה ולפיה הם מוטרדים מאוד מהודעת ממשלת ישראל כי היא מקדמת בניית קרוב ל-10,000 יחידות דיור בהתנחלויות. בנוסף, השרים הביעו דאגה מהכוונה להחיל תהליך של לגליזציה על עשרה מאחזים שנחשבו בעבר בלתי חוקיים לפי החוק הישראלי. בהודעה נכתב: "אנו מתנגדים נחרצות לפעולות החד-צדדיות הללו, שרק ישמשו להחרפת המתיחות בין ישראלים לפלסטינים ולערער את המאמצים להשיג פתרון שתי מדינות במשא ומתן".

כצעד מקדים, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הפיץ מכתב בין חברות מועצת הביטחון, שבו פירט על רצף פיגועי הטרור הרצחניים בשבועיים האחרונים שגבו את חייהם של 11 ישראלים, שלדבריו נובעים מההסתה והתמיכה בטרור מצד הרשות הפלסטינית וארגוני טרור פלסטיניים, כולל מצד אבו מאזן עצמו ומדיניות הרשות הפלסטינית של תמיכה במחבלים ומשפחותיהם.
במכתב קרא ארדן למועצת הביטחון ולקהילה הבינלאומית לגנות את הטרור באופן שאינו משתמע לשתי פנים ולעצור את ההסתה הפלסטינית. השגריר הדגיש במכתב כי ישראל תעשה כל הנדרש כדי להגן על אזרחיה. "אבו מאזן מסרב לגנות את פיגועי הטרור הרצחניים של הפלסטינים, שגבו את חייהם של אזרחים ישראלים חפים מפשע", אמר ארדן. "זה מבהיר באופן הברור ביותר בדיוק מי עומד מאחורי גל הטרור וגורם לו. כל עוד הקהילה הבינלאומית לא תדרוש מהפלסטינים לגלות אחריות ולהפסיק את ההסתה - הטרור יימשך וישראל תיאלץ להגן על עצמה בכל הדרכים".