1 צפייה בגלריה
כלא רימונים
כלא רימונים
כלא רימונים
(צילום: יריב כץ)
שב"ס הכחיש - אבל דוחות הביקורת על הפרשה החמורה שנחשפה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" מוכיחים כי הוא שיקר והסתיר את המחדל. אסירים מכלא רימונים שמזוהים עם משפחת הפשע ג'רושי החזיקו בינואר סוהרים בני ערובה במשך זמן רב באגף, תוך כדי שהם מאיימים עליהם בדוקרנים מאולתרים. שב"ס טען כי מדובר באירוע מינורי של "איומים והפרת סדר", אבל שני דוחות ביקורת הוכיחו כי הוא הסתיר את האירוע, ושיקר לציבור ולמשרד לביטחון לאומי. "מדובר בדוח עם ממצאים חמורים שמחייבים פעולות נחרצות נגד המעורבים", אמר בכיר במשרד לביטחון לאומי.
כבר ביום חשיפת הפרשה שלח מבקר המשרד לביטחון לאומי את נציגיו לכלא רימונים לבצע תחקיר על מה שאירע בו בינואר האחרון. במקביל מינתה נציבת שב"ס קטי פרי את מפקד כלא מעשיהו עודד עג'מי לקצין בודק. בביקורות אלו, שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", נמצא פער משמעותי בין התחקיר שעשה פיקוד בית הסוהר מיד לאחר האירוע בינואר לבין מה שעלה בדוחות הביקורת החדשים לאחר חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות". פיקוד הכלא סיווג את האירוע כמתיחות בכלא, ולא כהתפרעויות.
בנוסף, חלק גדול מצילומי האבטחה נעלמו באורח פלא. נותרו כמה צילומים בודדים מאותו יום, ובהם לא נראית התרחשות משמעותית. לפי הביקורת, האסירים נכנסו לחדר הסוהרים, איימו עליהם בלהבים של פחיות שימורים ולא נתנו להם לצאת מהחדר - בדרישה שבכירים בשב"ס יבואו לדבר איתם. שלושת הסוהרים חשו סכנה מוחשית לחייהם, אך בשל בעיה בקליטת הסלולר בחדר, לא יכלו לדווח על האירוע.

במהלך ההתפרעות, האסירים שמזוהים עם משפחת הפשע ג'רושי הפעילו אלימות פיזית ודחפו סוהרים. האסירים שלקחו חלק באירוע החמור פוזרו בין בתי סוהר שונים, אך פיקוד כלא רימונים לא תיעד את שמותיהם ולא העמיד אף אסיר לדין. האירוע לא דווח למשטרה. עוד עולה כי בכירי הכלא לא אפשרו לכוח מצדה (יחידת ההשתלטות של שב"ס) להיכנס ולהשתלט על האסירים. לבסוף אסירים אחרים הצליחו להרגיע את הרוחות בכלא, והדברים נסגרו "בלחיצת יד" בין הצדדים. ממצא נוסף וחמור שעלה - האירוע לא דווח ביומן המבצעים של הכלא, דבר שאסור על פי נוהלי שב"ס.
שלושת הסוהרים ומפקד הכלא לא חזרו לעבודה. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי הם פתחו בהליכי תביעה מול משרד הביטחון בעקבות האירוע. ממצאי התחקירים הועברו לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. בימים הקרובים צפוי השר להחליט אם להסיק מסקנות אישיות נגד בכירים בכלא ובשב"ס שהסתירו את האירוע. גם אגף המשמעת בשב"ס ישקול נקיטת הליכים נגד המעורבים בטיוח האירוע.
בינואר, עלי ג'רושי, "הבורר" של משפחת הפשע מרמלה, חוסל ביריות בשכונת ג'ואריש בעיר. בנו, עודאי, שכלוא בכלא רימונים, ביקש מבית המשפט להשתתף בהלוויית אביו. בקשתו של עודאי, שמרצה תשע שנות מאסר בגין ניסיון רצח, נדחתה. מקורות בשירות בתי הסוהר סיפרו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי מרגע שנודע לג'רושי כי לא יוכל לצאת להלוויית אביו, הוא וכ-30 אסירים המזוהים עימו החלו בהפרות סדר שיטתיות בכלא. בסיומן, הושגה "פשרה": ג'רושי צפה בהלוויית אביו באמצעות הזום.
משב"ס נמסר: "אירוע הפרת הסדר ברימונים כפי שמתואר, אכן היה אירוע מורכב. משעלו טענות קשות כלפי שב"ס, הוחלט למנות קצין בודק שמצא פערים וחריגות ברמת הדיווח, במענה המבצעי שניתן לאירוע וכן בתחושה כפי שעולה מעדויות הסוהרים שהרגישו מאוימים. מפרוץ האירוע פוזרו מוקדי הכוח המוערבים בשב"ס ולקחי האירוע יילמדו ויטופלו כדי שלא יישנו".