(צילום: אבי חי)

יממה לאחר הפרסום על מחווה לא ברורה שנעשתה למענו של ראש ארגון פשע בכיר, אשר מפיל את חיתתו על סוהרים, ynet ו"ידיעות אחרונות" חושפים אירוע חריג נוסף, שהתרחש לפני מספר חודשים בכלא רימונים שבשרון - והושתק.
הפרשה אירעה בחודש ינואר השנה, לאחר שעלי ג'רושי, "הבורר" של משפחת הפשע מרמלה, חוסל ביריות בשכונת ג'ואריש בעיר. בנו של עלי, עודאי, שכלוא בכלא רימונים, הגיש בקשה לבית המשפט להשתתף בהלוויית אביו. על עודאי נגזרו תשע שנות מאסר בגין ניסיון רצח, ונציגי שב"ס והמשטרה התנגדו לבקשתו לצאת להלוויה בטענה שקיים חשש כי יפגעו בו, ואף ציינו כי התנהגותו בכלא שלילית ולכן הוא לא ראוי למחווה שכזו. לכן, בקשתו של עודאי נדחתה.
3 צפייה בגלריה
עלי ג'רושי "הבורר" מרמלה נרצח
עלי ג'רושי "הבורר" מרמלה נרצח
עלי ג'רושי, "הבורר" של משפחת הפשע מרמלה
(מתוך "פנים אמיתיות", רשת 13)

מספר מקורות בשירות בתי הסוהר סיפרו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי מרגע שנודע לג'רושי כי לא יוכל לצאת להלוויית אביו, הוא וכ-30 אסירים נוספים המזוהים איתו החלו לבצע בשיטתיות הפרות סדר בכלא. באחד המקרים ניגשו עודאי וכמה מאנשיו לעמדת היומן באגף שבו הם כלואים, איימו על שני סוהרים שהיו שם תוך שהם מצוידים בדוקרנים מאולתרים, והודיעו כי לא יאפשרו להם לצאת מהחדר עד שיגיעו למקום קצינים בכירים וישוחחו איתם.
לפי המקורות, הסוהרים היו בני ערובה בחדר, תוך שהם חוששים לחייהם, לפחות שעתיים. יחידת "מצדה", יחידת ההשתלטות המיוחדת של שירות בתי הסוהר, הוזנקה לכלא אך לא פרצה לאגף מחשש להחרפת המצב. במקביל נוהל משא ומתן עם האסירים המתפרעים, ובסיומו הושגה "פשרה": ג'רושי צפה בהלוויית אביו באמצעות הזום.
בשורה התחתונה: על אף אחד מהאסירים שהשתתפו באירוע החמור לא הוטלה שום סנקציה משמעותית. הצעד החשוב היחיד שבוצע במסגרת הפקת הלקחים מהאירוע היה התקנה של מחיצה, שמונעת מהאסירים אפשרות לחסום את יציאת הסוהרים מתוך עמדת היומן אל מחוץ לאגף 13 בכלא.
3 צפייה בגלריה
כלא רימונים
כלא רימונים
כלא רימונים
(צילום: יריב כץ)
גורם בכיר בשב"ס, שמעורה היטב בפרטי הפרשה, סיפר כי בוצע תחקיר על האירוע, אך הוא טויח כדי למנוע הסתבכות מהמעורבים. לדבריו, המשרד לביטחון לאומי לא עודכן שהמקרה התרחש. כבר לפני מספר חודשים פנינו לשירות בתי הסוהר ושאלנו אודות המקרה; בשב"ס טענו אז שאירוע כזה כלל לא התרחש. אלא שבחודשים האחרונים ביצענו תחקיר והשגנו מספר עדויות ממקורות המעורים בפרטים, וממנו עולה כי בשב"ס לא אמרו את האמת והדברים אכן קרו.
"בשירות בתי הסוהר יכולים לנסות לטייח, אבל המקרה החמור הזה באמת התרחש", סיפר אחד המקורות, והוסיף כי "במשך שעות ארוכות הסוהרים שהיו שם חששו לחייהם והרגישו שאין להם שום הגנה. במקום ששב"ס יפיק לקחים, הם עסוקים בהכחשה". בכיר אחר בשב"ס, שמעורה גם הוא היטב בפרטים, הוסיף: "התחקיר שעשו נועד למסמס את האירוע, לא לגלות מה באמת קרה".
(צילום: אבי חי)

רכז המודיעין בשב"ס בעבר תת גונדר בדימוס רמי עובדיה התייחס לאירוע, ואמר בריאיון לאולפן ynet כי "מדובר במצב אבסורדי, מרד של 30 אסירים שכולאים שני סוהרים". עובדיה הוסיף כי הוא מוטרד מטיוח הפרשה: "איך לא נוקטים צעדים משמעתיים. יש בעיה בנושא השליטה של פיקוד השב"ס, הם 'קונים שקט' נותנים לו לצפות בלוויה בזום".
משירות בתי הסוהר נמסר: "מדובר באירוע שהתרחש לפני כחצי שנה ואינו עוסק כלל ועיקר בבני ערובה. בקשת האסיר לא נענתה והפרות הסדר טופלו מיד עם הגעת כוחות הסוהרים. כל אמירה אחרת סותרת תיעוד כתוב, כפי שהוסבר בשיחה מקדימה לפני כחודשיים ימים. נדגיש כי מוקדי הכוח בבית הסוהר פוזרו וכי סוהרי שב"ס, כחלק משגרת מלחמתם בפשיעה, ימשיכו להתמודד במקצועיות מול כל הפרת סדר ואיומים מצד ארגוני פשיעה".
עו"ד חן מאירי המייצגת את עודאי ג'רושי מסרה: "מרשי מכחיש את הטענות העולות מהכתבה. בתום דיון בנושא בית המשפט הודיע כי יאפשר לו לצאת לפקוד את קבר אביו. הוא מעולם לא מרד נגד ההחלטה, וכל ניסיון לקשור בין ההחלטה לבין מהומות שאירעו בכלא, ככל שאירעו, חוטא לאמת".
האירוע החמור הזה מצטרף לפרשה נוספת שנחשפה כאמור אתמול ב-ynet ו"ידיעות אחרונות": קוטייר עודה, שלטענת המשטרה הינו ראש ארגון פשע מסוכן, הוצא לפני כשבועיים באישון לילה מכלא אוהלי קידר לרגל לידת בתו. זאת בניגוד להמלצת המשטרה, שטענה בעבר כי אין לאפשר לו להיפגש עם אשתו.
גורמים בשב"ס טענו כי קוטייר לא נפגש עם בת זוגו - אלא רק עם בתו הפעוטה, וכי האישור ניתן ממניעים הומניטריים. אולם כפי שנחשף אתמול, מפקד כלא רימונים, תת-גונדר איאד סביתי, יצא לאחרונה במפתיע לחופשה אישית ולא חזר, לאחר שקיבל לפי החשד איומים מקוטייר, שהיה כלוא שם עד לא מזמן. לפי גורמים בשב"ס, היו ניסיונות לפגוע בעוד קצינים שלא נעתרו לבקשות חריגות שלו. האם זה האיש שראוי למחוות הומניטריות?