3 צפייה בגלריה
בישראל מעריכים שהפלישה מתקרבת? דגלי ישראל ואוקראינה
בישראל מעריכים שהפלישה מתקרבת? דגלי ישראל ואוקראינה
בישראל מעריכים שהפלישה מתקרבת? דגלי ישראל ואוקראינה
(צילום: shutterstock)
צוות שגרירות ישראל בקייב, בירת אוקראינה, יעבור למשרדים הקונסולריים שנפתחו בעיר לבוב שבמערב אוקראינה, על רקע המשבר בין המדינה לרוסיה והחשש במערב מפלישה רוסית לעיר. משרד החוץ הודיע כי את ההחלטה קיבל שר החוץ יאיר לפיד בתום הערכת מצב, ואחרי שיחות עם שורת גורמים בינלאומיים.

ממשרד החוץ נמסר כי "המשרד הקונסולרי בלבוב פועל להענקת מסמכי נסיעה לאזרחים ישראלים כבר מיום חמישי, והוא יסייע לאזרחים המעוניינים לצאת מהמדינה בעיקר מהמעברים היבשתיים למדינות השכנות. מספר הטלפון של המשרד בלבוב הוא: +380935402099".
עוד נמסר, כי "משרד החוץ נערך לכל התפתחות, כולל אפשרות של יציאה יבשתית. במסגרת זו בימים האחרונים ערכו הדיפלומטים הישראלים ששוגרו ללבוב, כמו גם אלה המשרתים בפולין, סלובקיה, רומניה, מולדובה והונגריה, סיורים למעברי הגבול עם אוקראינה וקיימו פגישות עם הרשויות במעברים, על מנת להבטיח מעבר של אזרחים ישראלים שירצו לצאת מאוקראינה. משרד החוץ שב וקורא לאזרחים ישראלים הנמצאים באוקראינה לעזוב את המדינה מיד".
3 צפייה בגלריה
אוקראינה צועדים עם דגל ה לאום ב אודסה מתיחות עם רוסיה
אוקראינה צועדים עם דגל ה לאום ב אודסה מתיחות עם רוסיה
אוקראינים מפגינים באודסה
(צילום: AP)
שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" באוקראינה, רון בן ישי, מוסיף כי ההחלטה מעידה על כך שישראל מעריכה שהתקפה רוסית על אוקראינה, בהיקף לא-ברור, צפויה תוך יום או יומיים. הדבר תואם גם את התרחיש שצייר גורם ביטחוני בקייב, ושפורסם במוסף השבת של "ידיעות אחרונות". לפי התרחיש, פוטין יכיר ברפובליקות הבדלנים במזרח אוקראינה כרפובליקות עצמאיות - מה שיגרור תהליך שרשרת שיביא לפלישה רוסית לאוקראינה תוך זמן קצר.
מיום שבת היו למעלה מ-40 טיסות מאוקראינה, ופחות מ-4,000 ישראלים יצאו ממנה - כך שנותרו בה כ-8,000-7,000 ישראלים. בשגרירות מעריכים שרוב הישראלים שרצו לצאת מאז החלה ההסלמה כבר יצאו מאוקראינה, וההערכה נוספת היא שכשתתחיל ההסלמה - המרחב האווירי ייסגר, והדרך המרכזית ליציאה תהיה קרקעית. לכן הוחלט להעביר את השגרירות ללבוב, שנמצאת במרחק של 45 קילומטרים מהגבול להונגריה, פולין ורומניה.
בלילה שבין שישי לשבת אמר נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, כי הוא משוכנע שפוטין החליט לפלוש לאוקראינה - וכי יש סיבה להאמין שרוסיה תתקוף גם את קייב.
3 צפייה בגלריה
פינוי אזרחים מרפובליקת דונייצק של המורדים אוקראינה לרוסיה
פינוי אזרחים מרפובליקת דונייצק של המורדים אוקראינה לרוסיה
אזרחית מתפנה מדונייצק לרוסיה
(צילום : AFP )
הבדלנים, נזכיר, כבשו את אזורי לוהנסק ודונייצק שבחבל דונבאס במזרח אוקראינה בעיצומה של המלחמה שהחלה בינם לבין הממשלה בקייב ב-2014, בעקבות המהפכה שבה הודח נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ'. בלוהנסק ובדונייצק חיים מיליוני אזרחים, רובם דוברי רוסית.
המורדים זוכים לתמיכה מדינית וצבאית ממוסקבה. הם הקימו בלוהנסק ובדונייצק שתי "רפובליקות עממיות", ודורשים עצמאות לאזורים בשליטתם. בשנים האחרונות העניקה רוסיה אזרחות רוסית ליותר מחצי מיליון תושבים בחבל הבדלנים, ובמערב חוששים שכפי שעשתה בעבר בגאורגיה, היא תנצל זאת כדי לטעון שעליה לפלוש לאוקראינה ולסייע למורדים כדי להגן על אזרחיה.
על רקע המתיחות הזהירה ארה"ב בימים האחרונים שרוסיה מתכננת פעולות "דגל כוזב" בשטח אוקראינה - כלומר מתקפות מבוימות נגד הכוחות הבדלניים - כדי שתהיה לה "הצדקה" לפלישה. המודיעין הצבאי של אוקראינה מסר הערב שיש לו מידע על כך שמוקשים הוטמנו בכמה מתקני תשתית בדונייצק, וטען כי "הצעדים הללו נועדו לערער את המצב בשטחים הכבושים של המדינה שלנו, וליצור בסיס להאשמת אוקראינה בפעילות טרור". על רקע הפינוי מהאזור, המודיעין האוקראיני קרא לתושבי דונייצק שלא לעזוב את בתיהם ולא להשתמש בתחבורה ציבורית.
במסיבת עיתונאים בקרמלין אמר אתמול פוטין שהוא מזהה "הידרדרות של המצב" במזרח אוקראינה. נשיא רוסיה מסר שורת האשמות בלתי מבוססות על "הפרה שיטתית והמונית של זכויות אדם" ו"אפליה של האוכלוסייה שמדברת רוסית" באוקראינה, וקרא לקייב לנהל מו"מ עם הבדלנים.