נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר הלילה (בין שישי לשבת) בהצהרה לתקשורת כי הוא משוכנע שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לפלוש לאוקראינה בימים הקרובים - אך עד שיעשה זאת, "הדיפלומטיה היא עדיין אפשרות". לדברי ביידן, יש סיבה להאמין שרוסיה תתקוף את קייב. ביידן טען כי "רוסיה מנסה ליצור לעצמה תירוץ לפלישה", ותהה: "איזה אינטרס יש לאוקראינה לתקוף כפי שמאשימים אותה המורדים, כש-150 אלף חיילים רוסים מקיפים אותה?".
ההצהרה נמסר על רקע חילופי האש הכבדים בין הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה לצבא האוקראיני, וזמן קצר לפניה דיווחו כלי התקשורת ברוסיה על פיצוץ אדיר בצינור גז ליד העיר לוהנסק שבמזרח אוקראינה, שמיד אחריו החל הצינור לעלות באש. ynet העביר את ההצהרה בשידור ישיר.

14 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"נגן על כל אינץ' בטריטוריה של נאט"ו. רוסיה לא תפלג אותנו". ביידן
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
תושבים עוזבים את דונייצק באוקראינה
תושבים עוזבים את דונייצק באוקראינה
אחד מסרטוני הפינוי צולם שלשום. תושבים עוזבים את דונייצק באוקראינה
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
תור לכפומט בדונייצק
תור לכפומט בדונייצק
תור לכספומט בדונייצק
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
כפר ב מזרח אוקראינה שנפגע בחילופי האש בין הצבא ל בדלנים
כפר ב מזרח אוקראינה שנפגע בחילופי האש בין הצבא ל בדלנים
בית בכפר במזרח אוקראינה שהופגז בירי של הבדלנים
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
גן ילדים אוקראינה מחוז לוהנסק הופצץ על ידי הבדלנים פרו רוסים רוסיה
גן ילדים אוקראינה מחוז לוהנסק הופצץ על ידי הבדלנים פרו רוסים רוסיה
גן ילדים שהופצץ בחילופי האש בין המורדים לצבא אוקראינה. התושבים מבוהלים
(צילום: רויטרס )
"אנחנו חושפים את התוכניות של רוסיה בקול, לא כי אנחנו מעוניינים בקונפליקט, אלא כי אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים בכוחנו כדי לשלול כל סיבה שרוסיה תעניק כדי להצדיק פלישה לאוקראינה", הדגיש ביידן. "אם רוסיה תמשיך בתוכנית הזאת, היא תהיה אחראית למלחמת ברירה הרסנית".
ביידן אמר ששוחח הערב עם בעלות בריתה של ארה"ב, והדגיש כי "למרות המאמצים של רוסיה לפלג בינינו, אני יכול להבטיח שזה לא קרה". הוא הבטיח תמיכה לעם האוקראיני, על אף שארה"ב לא תשלח כוחות לאוקראינה, והדגיש לצד זאת כי "ארה"ב ובעלות בריתה מוכנות להגן על כל אינץ' בטריטוריה של נאט"ו".
"רוסיה הסכימה למפגש בין מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושר החוץ סרגיי לברוב ב-24 בפברואר", הוסיף ביידן. "אם רוסיה תקיים מהלך צבאי עד אז - נבין שהם טרקו את הדלת בפני הדיפלומטיה. הם בחרו במלחמה וישלמו מחיר כבד על כך".
14 צפייה בגלריה
דאליפ סינג
דאליפ סינג
"הצעדים הקרובים - החמורים ביותר שהיו נגד רוסיה". דאליפ סינג
(צילום: AP)
סגן היועץ לביטחון לאומי בארה"ב, דאליפ סינג, אמר לפני הצהרת ביידן כי הסנקציות שיוטלו על רוסיה, אם זו תפלוש לאוקראינה, יהפכו אותה ל"מנודה". לדבריו, ארה"ב ובעלות בריתה נמצאות בשלב הסופי של גיבוש הסנקציות, שלא יכוונו נגד אזרחים רוסים. סינג אמר שהסנקציות יטילו הגבלות קשות על המוסדות הפיננסיים הגדולים והמפעלים בבעלות המדינה ברוסיה, וניתן יהיה גם להחמיר אותן. הוא הוסיף כי בנוסף לכך יוטלו גם הגבלות ייצוא על רוסיה.
סינג אמר שהסנקציות הן "הצעדים החמורים ביותר שהיו נגד רוסיה", והוסיף כי "אם מוסקבה תתמודד עם הגבלות ייצוא ממוקדות של ארה"ב, היא לא תוכל לפצות על כך ממקור אחר - אפילו לא מסין. העלות לרוסיה תהיה גדולה - גם לכלכלתה וגם למעמדה האסטרטגי בעולם". כתוצאה מהסנקציות, לדבריו, תתמודד רוסיה עם "לחץ גובר על המטבע שלה, אינפלציה גואה, עלויות אשראי גבוהות יותר, התכווצות כלכלית ושחיקת כושר הייצור שלה". הוא הדגיש, על הרקע החשש באירופה, כי הצעדים הנבחנים לא יפגעו ביכולתה של רוסיה לספק אנרגיה למדינות אחרות.
מוקדם יותר אתמול אמר מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג כי אירופה מתמודדת עם נוכחותם של כ-150 אלף חיילים רוסים סמוך לגבול עם אוקראינה - והעריך שמדובר ב"ריכוז החיילים הגדול ביותר" מאז המלחמה הקרה. לדבריו, "זה הרבה יותר מתמרונים. רוסיה בהחלט נמצאת בעמדת תקיפה ללא התראה". במערב, נזכיר, דוחים בימים האחרונים את טענותיה של רוסיה על נסיגה חלקית של כוחותיה מהגבול עם אוקראינה. שגריר ארה"ב לארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה, מייקל קרפנטר, אמר בצהריים שמספר החיילים הרוסים בקרבת הגבול עם אוקראינה עלה משמעותית, בניגוד להצהרות של מוסקבה. לדבריו, "אנחנו מעריכים שרוסיה ריכזה בין 169,000 ל-190,000 אנשים באוקראינה ובסמוך אליה, לעומת כ-100,000 ב-30 בינואר".
אוקראינה והבדלנים דיווחו אתמול על הפגזות קשות במזרח המדינה, זה היום השני ברציפות. הצדדים מאשימים זה את זה באחריות להסלמה, ובמערב מעריכים שייתכן שההסלמה היא חלק מה"תירוץ" שמייצרת רוסיה כדי לפלוש לאוקראינה, פלישה שארה"ב מאמינה שתהיה בימים הקרובים. בינתיים, הבדלנים טענו שהחלו היום ב"פינוי המוני" של כ-700 אלף תושבים מחבל דונבאס לשטח רוסיה, והנשיא ולדימיר פוטין שלח לאזור את השר האחראי לטיפול במצבי חירום כדי לסייע בטיפול במפונים - שאותם הקרמלין כינה "פליטים".
רשת BBC דיווחה הערב כי בבדיקת המטא-דאטה של אחד מסרטוני הפינוי מהאזור, שהפיצו המורדים, עלה כי הוא צולם לפני שלושה ימים - על אף שהאדם המצולם אומר כי "היום יום שישי, 18 בפברואר". לפי הדיווח, הדבר מצביע על כך שההסלמה תוכננה מראש. עוד לפני הפרסום ב-BBC אמרה דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, כי הפינוי הוא "דוגמה לדרך שבה רוסיה משתמשת במידע כוזב כתירוץ למלחמה". בנוסף, בבריטניה ובארה"ב האשימו היום את רוסיה באחריות למתקפות הסייבר נגד בנקים ואתרי ממשל אוקראיניים.
מזכיר המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה, אולקסיי דנילוב, אמר כי לקייב אין תוכניות לשחרר שטחים שבשליטת המורדים הפרו-רוסים בכוח, והוסיף כי פלישה רוסית מלאה לאוקראינה אינה סבירה. דנילוב האשים את רוסיה בבימוי פרובוקציות במזרח אוקראינה כדי לנסות לגרום לצבא האוקראיני להגיב, ואמר כי קייב תדבק בדרכי שלום כדי לפתור את המשבר.

14 צפייה בגלריה
תושבים עוזבים את דונייצק באוקראינה
תושבים עוזבים את דונייצק באוקראינה
רוסיה מחפשת "הצדקה" לפלישה. תושבים עוזבים את דונייצק
(צילום: רויטרס)
גורם דיפלומטי, שבקיא בפרטי הסכסוך במזרח אוקראינה, אמר שחילופי האש בחזית בחבל דונבאס ביומיים האחרונים הם הקשים ביותר מאז הקרבות בשנת 2015 - אז הסכימו הצדדים על הפסקת אש, שמאז הופרה פעמים רבות. הגורם הדיפלומטי אמר לרויטרס שאתמול בבוקר נשמעו באזור קרוב ל-600 פיצוצים - לעומת כ-500 שלשום. במהלך חילופי האש נעשה שימוש בנשק ארטילרי, כולל מרגמות, וכן נפתחה אש מטנקים. "כולם יורים, ויורים הכול. לא היה דבר כזה מאז 2014-15", אמר הגורם.
עד כה לא ידוע על הרוגים בחילופי האש. לפי דיווחים, פגזים שירו המורדים פגעו בין השאר בגן ילדים בכפר שנמצא בשליטת ממשלת אוקראינה, אולם איש לא נפגע. מבנים נוספים בכפר נפגעו גם הם. כמו כן, אחר הצהריים רכב התפוצץ סמוך למבנה של הממשל הבדלני בדונייצק.
14 צפייה בגלריה
תרגיל בצבא אוקראינה
תרגיל בצבא אוקראינה
חיילים אוקראינים בתרגיל. לא נמסר מידע על המיקום
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
תרגיל בצבא אוקראינה
תרגיל בצבא אוקראינה
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
תרגיל בצבא אוקראינה
תרגיל בצבא אוקראינה
(צילום: רויטרס)
שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" לאוקראינה, אדוארד דוקס, שוחח עם תושבים בדונייצק שדיווחו על בהלה גדולה ברחובות בעקבות ההפגזות, ועל תורים ארוכים לכספומטים ולתחנות דלק. "בעלי הגיע מחצי האי קרים כדי לקחת אותי מכאן בכוח", סיפרה ל-ynet אישה מדונייצק. "החלטתי לפני הנסיעה לתדלק את הרכב. כשהגעתי לתחנת דלק לפני שעה קלה ראיתי מחזה שלא ראיתי מימיי - כ-110 מכוניות המתינו בתור. החלטתי לוותר".

אוקראינה: מוקשים הוטמנו בדונייצק

המורדים, נזכיר, כבשו את אזורי לוהנסק ודונייצק שבחבל דונבאס במזרח אוקראינה בעיצומה של המלחמה שהחלה בינם לבין הממשלה בקייב ב-2014, בעקבות המהפכה שבה הודח נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ'. בלוהנסק ובדונייצק חיים מיליוני אזרחים, רובם דוברי רוסית.
המורדים זוכים לתמיכה מדינית וצבאית ממוסקבה. הם הקימו בלוהנסק ובדונייצק שתי "רפובליקות עממיות", ודורשים עצמאות לאזורים בשליטתם. בשנים האחרונות העניקה רוסיה אזרחות רוסית ליותר מחצי מיליון תושבים בחבל הבדלנים, ובמערב חוששים שכפי שעשתה בעבר בגאורגיה, היא תנצל זאת כדי לטעון שעליה לפלוש לאוקראינה ולסייע למורדים כדי להגן על אזרחיה.
14 צפייה בגלריה
לוחמים בכוחות ה בדלנים הפרו רוסים ב דונייצק אוקראינה
לוחמים בכוחות ה בדלנים הפרו רוסים ב דונייצק אוקראינה
פוטין טען שבדונבאס מתחולל "רצח עם". לוחמים בדלנים בדונייצק
(צילום: רויטרס)
על רקע המתיחות הזהירה ארה"ב בימים האחרונים שרוסיה מתכננת פעולות "דגל כוזב" בשטח אוקראינה - כלומר מתקפות מבוימות נגד הכוחות הבדלניים - כדי שתהיה לה "הצדקה" לפלישה. המודיעין הצבאי של אוקראינה מסר הערב שיש לו מידע על כך שמוקשים הוטמנו בכמה מתקני תשתית בדונייצק, וטען כי "הצעדים הללו נועדו לערער את המצב בשטחים הכבושים של המדינה שלנו, וליצור בסיס להאשמת אוקראינה בפעילות טרור". על רקע הפינוי מהאזור, המודיעין האוקראיני קרא לתושבי דונייצק שלא לעזוב את בתיהם ולא להשתמש בתחבורה ציבורית.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגיע שלשום לדיון במועצת הביטחון של האו"ם, ואמר: "רוסיה מתכננת לייצר תירוץ למתקפה שלה. זו יכולה להיות פעולה אלימה שרוסיה תאשים בה את אוקראינה, או האשמה מזעזעת של רוסיה נגד ממשלת אוקראינה. זה יכול להיות מתקפת 'טרור' מבוימת בשטחה של רוסיה, גילוי שקרי של קבר אחים, מתקפת מל"ט מבוימת נגד אזרחים או מתקפה מזויפת – או אמיתית – שבה יעשה שימוש בנשק כימי. רוסיה עלולה לתאר את האירוע הזה כטיהור אתני או כרצח עם".
בלינקן הגיע אתמול ל"וועידת מינכן לביטחון", כינוס שנתי שבו משתתפים מנהיגי מדינות. בלינקן אמר בוועידה שרוסיה מייצרת באוקראינה "פרובוקציות שקריות" ב-48 השעות האחרונות.
אוקראינה טוענת שהמורדים, והקרמלין, יוצרים פרובוקציות וגוררים את קייב להסלמה. שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, טען שרוסיה מפיצה שקרים וטוענת שקייב מתכננת לבצע מתקפות במזרח אוקראינה כדי שיהיה לה "תירוץ" לפלישה. הממשל האמריקני הזהיר השבוע מ"שקרים" שיפרסם הקרמלין, והזכיר שפוטין טען שבחבל דונבאס מתחולל "רצח עם".
במסיבת עיתונאים בקרמלין אמר אתמול פוטין שהוא מזהה "הידרדרות של המצב" במזרח אוקראינה. נשיא רוסיה מסר שורת האשמות בלתי מבוססות על "הפרה שיטתית והמונית של זכויות אדם" ו"אפליה של האוכלוסייה שמדברת רוסית" באוקראינה, וקרא לקייב לנהל מו"מ עם הבדלנים.
פורסם לראשונה: 22:58, 18.02.22