מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס במסיבת עיתונאים למלחמה בישראל. הוא אמר: "הגעתי כדי להעביר מסר פשוט: ארה"ב עומדת לצד ישראל ולצד עם ישראל - היום, מחר, בכל יום". על הטבח שביצע חמאס אמר: "אם אתה מסתכל על הפרופורציות, זה שווה ל-10 פיגועי 11 בספטמבר - זה עד כמה ההתקפה הזאת הייתה גדולה ואכזרית. חשוב לדעת את זה".
בלינקן ציין כי "בפגישות שלי עם ראש הממשלה, הנשיא הרצוג והשרים בממשלת החירום החדשה דנו בפרטים של מה ישראל צריכה כדי להגן על עצמה וכיצד ארה"ב יכולה לענות על צרכים אלו. אנו עובדים על זה מול הקונגרס". הוא הוסיף: "פגשתי נציגים של משפחות חטופים אמריקניות. למשפחות החטופים יש צער אין-סופי - לא לדעת מה קרה ליקיריהם. זה משהו שאנו לא יכולים להבין אם אנו לא בנעליהם. אף אחד לא צריך לעבור את זה".
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקני בתל אביב
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקני בתל אביב
בלינקן עם משפחות אמריקניות של חטופים שמוחזקים בעזה
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, pool)
בהקשר לחטופים הנמצאים בידי חמאס בעזה אמר בלינקן כי "ארה"ב היא אחת מ-30 מדינות שקהילות ואזרחים בה צריכים לעבור את זה, בגלל חוסר הכבוד של חמאס לחיי אדם. אנו עושים הכל כדי להבטיח את שחרור החטופים, בעבודה עם ישראל. הבאתי את סטיב גילן (סגן השליח הנשיאותי האמריקני לענייני בני ערובה, א"א), שהצטרף לפגישות שלי עם המשפחות וישאר כאן באזור".
לדברי בלינקן, "הייתה לי הזדמנות לראות את הסולידריות האמיתית בישראל בעקבות ההתקפות. ביקרתי במרכז לגיוס תרומות, כולל משפחות רבות שנעקרו מבתיהן בדרום. זוג סיפרו כיצד הצליחו לברוח מפסטיבל המוסיקה, וסיפרו לי על חבריהם שלא היו ברי מזל ונרצחו בפסטיבל. אחרים נלקחו בני ערובה או עדיין נעדרים. בביקורי בישראל בכל מקום פגשתי אנשים שמתקפת החמאס נוגעת להם. פגשנו אומה מאוחדת בצער, אך גם מאוחדת בפתרון. ארה"ב שותפה לפתרון ואנו עומדים כתף אל כתף עם אזרחי ישראל".
4 צפייה בגלריה
הצהרת ביידן
הצהרת ביידן
"ביידן היה ברור: עומדים לצד ישראל"
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
בהמשך אמר מזכיר המדינה כי "מכאן אסע לירדן, שם אפגש עם המלך עבדאללה ואבו מאזן. בהמשך אפגש עם מנהיגים מסעודיה וקטאר ואפעל למנוע את התפשטות המשבר ולהגביר הלחץ על חמאס שישחררו את בני הערובה ללא תנאי ובמהירות".
לפי בלינקן, "הבחירה כעת נעשתה יותר ברורה בגלל מעשי חמאס: דרך אחת קדימה היא אזור עם אינטגרציה, נורמליזציה, אנשים שעובדים למטרה משותפת - יותר שליו ויציב. ויש את הדרך שהראה חמאס : טרור, הרס והשמדה. הבחירה לא יכולה להיות יותר ברורה. אנו יודעים איזה בחירה אנו עושים, וגם שותפינו. יש לנו עבודה לקחת את זה קדימה".
בלינקן סיכם: "חמאס פתח במבצע בחג שמחת תורה. השבת נקרא את הפרק הראשון בספר בראשית, שם נכתב שבהתחלה היה חושך ואחר כך היה אור. אדם היה לבד עד שהצטרפה אליו חוה. אני עומד לצד חברינו הישראלים וכל אלה שמתנגדים לטרור - תמצאו את האור גם ברגעים קודרים כאלה. כל עוד ארה"ב קיימת ישראל לא תישאר לבד".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הציג לבלינקן תמונות מהטבח. נתניהו
(צילום: ערוץ כנסת)

ראה את תמונות הזוועה: "מעבר למה שאדם יכול לדמיין"

אחרי מסיבת העיתונאים השיב בלינקן לשאלות כתבים, ושיתף כי ראה תמונות מהטבח בדרום שהציג לו ראש הממשלה בנימין נתניהו. לדברי בלינקן, "אכן ראינו תמונות, סרטוני וידאו שממשלת ישראל שיתפה אותנו. חלקם נראו כבר במדיה, אחרים היו חדשים לי ולצוות".
בלינקן הוסיף: "קשה למצוא את המילים המתאימות, זה מעבר למה שכל אדם יכול לדמיין ולחוות - תינוק מחורר בכדורים, חיילים שראשיהם נערפו, אנשים צעירים שנשרפו במכונית או במקלט. אני לא יכול להמשיך בזה, זה מעבר להבנה. זה מחזיר אותי לדאעש ולמה שראינו, ותודה לאל שזה נעצר. זה מעבר לכל דבר שאנו יכולים להבין, לעכל, ואני רוצה להוסיף שכאתה רואה את זה אתה לא יכול שלא לדמיין את עצמך, המשפחה שלך, יקיריהם, חבריך, במצב הזה. ואולי המילה הטובה ביותר: זה מדהים. זה איחד את המדינה באבל אבל גם בנחישות".
4 צפייה בגלריה
קיבוץ בארי לאחר הטבח
קיבוץ בארי לאחר הטבח
"מחזיר אותי לדאעש, מעבר למה שניתן לעכל". הטבח בבארי
(צילום: גדי קבלו)
לגבי המצב ההומניטרי בעזה אמר מזכיר המדינה כי "חמאס ממשיך להשתמש באזרחים כמגנים אנושיים. זה לא חדש. הם עושים את זה בכוונה ומסכנים אזרחים כדי להגן על עצמם או על התשתיות שלהם או על הנשק שלהם. זאת אחת העובדות הבסיסיות שישראל צריכה להתמודד איתן. דנו על דרכים להתמודד עם הצרכים ההומניטריים של אזרחים בעזה, למנוע פגיעה בהם בזמן שישראל פועלת באופן לגיטימי להבטיח שדבר כזה לא יקרה שוב".
לפי בלינקן, "הנשיא ביידן היה ברור מאוד. אני הייתי ברור. אנו עומדים לצד ישראל בנחישות שלה להגן על אזרחיה ובנחישות לעשות הכל כדי להבטיח שמה שקרה בשבת לא יקרה לעולם שוב. בנחישות הזאת אנו מספקים סיוע כפי שביקשה ישראל. זה יימשך, ואנו עובדים מקרוב עם הקונגרס כדי שלישראל יש את מה שהיא צריכה כדי לעשות את מה שהיא חייבת".
בלינקן התייחס גם לחיזבאללה, וציין כי "אנחנו נחושים שלא תהיה חזית שנייה או שלישית. אנו עובדים קשה עם שותפים אחרים באזור כדי לנסות להבטיח את זה. הנשיא היה ברור מאוד שלאף אחד - מדינה או לא מדינה - אסור לנצל את הרגע, והוא גיבה את האזהרה שלו בהצבת נושאת המטוסים הגדולה ביותר שלנו באזור, תוך שווידא שלישראל יש את מה שהיא צריכה, ולנו יש נכסים ראויים באזור. לא אכנס לכך מעבר".