נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ טען אמש (שישי) כי מסר האזהרה ששיגר הנשיא המכהן ג'ו ביידן לאיראן, מפני מתקפה על ישראל - הוא "פתטי למדי". טראמפ אמר כי איראן לא הייתה תוקפת את ישראל אם היה נותר בבית הלבן.

2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
(צילום: Alex Brandon/AP, Stephanie Scarbrough/AP)
דברי טראמפ באו בתגובה לשאלה של עיתונאי, במהלך מסיבת עיתונאים שקיים הנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקני בבחירות 2024. טראמפ טען כי ביידן יכול "להכניס את ארה"ב למלחמת עולם", אך לא השיב לשאלת העיתונאי אם יצר קשר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא. "הנשיא שלנו הוציא אזהרה שהוא חושב שאנחנו הולכים להיות מותקפים, או הם. זה די פתטי", אמר טראמפ. "הם לא היו תוקפים את ישראל אם הייתי נשיא. והם מעולם לא עשו זאת".
הנשיא האמריקני לשעבר גם טען כי "אני לא רוצה לומר עם מי דיברתי - אבל אני חושב שזו תקופה מאוד מאוד מסוכנת. זו תקופה מסוכנת לאומה שלנו, והסיבה הגדולה שזה מסוכן היא שיש לנו נשיא חדל אישים", כלשונו.
אמש שלח הנשיא ביידן מסר חד ותמציתי לאיראן שלא לתקוף את ישראל. הוא נשאל במסיבת עיתונאים מה המסר שלו לאיראן, והשיב במילה אחת: Don't ("אל" באנגלית). למרות זאת, הוא ציין כי הוא מעריך שהתגובה האיראנית לחיסול בכירי כוח קודס בדמשק תגיע בקרוב, והדגיש שאין בכוונתו לחשוף מידע חסוי בנוגע לכך.
2 צפייה בגלריה
טהרן איראן שלט חוצות
טהרן איראן שלט חוצות
שלט איום בטהרן. ארה"ב משנעת כוחות לאזור
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
אחרי שכבר הצהיר בימים האחרונים על "מחויבות ברזל" לביטחון ישראל, ביידן שב והדגיש כי הוא מחויב לביטחונה. "אנחנו מחויבים להגנת ישראל. אנחנו תומכים בישראל. אנחנו נעזור להגן על ישראל - ואיראן לא תצליח", אמר במסיבת העיתונאים שכינס בבית הלבן, שעסקה ברובה בענייני פנים אמריקניים.
הלילה דווח ברשת CNN כי כחלק מהסיוע לישראל ארה"ב תנסה ליירט כל שיגור שיבוצע לעברה, אם הדבר יהיה אפשרי. אחד משני הגורמים האמריקניים ששוחחו עם הרשת אמר כי בשיחות בין וושינגטון לירושלים ביקשו האמריקנים מישראל להימנע מהסלמה נוספת בתגובה שלה לתקיפה איראנית אפשרית.
הצהרת התמיכה של ביידן בישראל מגיעה על רקע דיווחים בתקשורת האמריקנית שצבא ארה"ב שולח כוחות נוספים לאזור. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי צבא ארה"ב שינע ספינות מלחמה לאזור, לצד הזזת כוחות במזרח התיכון, במסגרת ההכנות לתקיפה איראנית אפשרית. לפי הדיווח, מפי גורמי ממשל אמריקנים, שונעו שתי משחתות, שאחת מהן הייתה באזור והשנייה הוסטה אליו.
הגורם הוסיף כי לפחות אחד מכלי השיט נושא את מערכת ההגנה Aegis, המשתמשת במחשבים ובמכ"מים לגילוי מטרות ולהכוונת חימושים להשמדתן. במקביל, בכיר אמריקני אמר לאל-ג'זירה: "אנחנו מעבירים ספינות מלחמה וכלי טיס צבאיים לאזור לקראת תקיפה אפשרית של איראן נגד ישראל. הספינות ומטוסי הקרב מגיעים מחוץ למזרח התיכון".
זו לא הפעם הראשונה שבה טראמפ תוקף את מדיניות ביידן בכל הנוגע לישראל. השבוע, הוא ניצל כמה הזדמנויות כדי לתקוף גם את היהודים האמריקנים שתומכים בביידן, ואמר כי אותם יהודים לא אוהבים את ישראל - ואף צריכים לעבור בדיקה מוחית. באירוע בחירות באטלנטה אמר המועמד הרפובליקני על יריבו: "ביידן איבד לחלוטין את השליטה על המצב בישראל. צריך לבדוק את המוח של כל יהודי שמצביע למועמד דמוקרטי או לביידן".
ביום שני אמר טראמפ כי הדמוקרטים לא רוצים לדבר על מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר, מכיוון שביידן "אינו אוהד של ישראל". טראמפ הוסיף: "כל אדם יהודי שמצביע לביידן לא אוהב את ישראל". טראמפ טען שביידן "נמצא בצד של הפלסטינים". לדבריו, היהודים האמריקנים, וגם המצביעים השחורים בארה"ב, מצביעים לדמוקרטים מתוך הרגל.