מושל פלורידה רון דסנטיס, שמתמודד בפריימריז הרפובליקניים לקראת הבחירות ב-2024, הדיח היום (ג') את מנהלת הקמפיין שלו. דסנטיס, שהכריז בחודש מאי על ריצה לנשיאות, מדשדש בסקרים ומתקשה לסגור את הפער העצום מדונלד טראמפ – שעומד כיום על קרוב ל-40%. כמו דסנטיס, גם שאר המועמדים הרפובליקנים משתרכים הרחק מאחורי הנשיא לשעבר.
6 צפייה בגלריה
דסנטיס, טראמפ ופנס. כרגע הניצחון של טראמפ נראה ברור
דסנטיס, טראמפ ופנס. כרגע הניצחון של טראמפ נראה ברור
דסנטיס, טראמפ ופנס. כרגע הניצחון של טראמפ נראה ברור
(צילום: Sergio FLORES / AFP, AP Photo/Artie Walker Jr, AP Photo/Charlie Neibergall)
את ג'נרה פק, שניהלה עד כה את הקמפיין, החליף ג'יימס אותמאייר – ראש הסגל של דסנטיס בתפקידו כמושל. פק תמשיך לקחת חלק בקמפיין, ותשמש אסטרטגית. הזעזוע בקמפיין מגיע אחרי שדסנטיס החליף יותר משליש מאנשי הצוות. החודשים הראשונים של הקמפיין מאכזבים במיוחד, ואת דסנטיס ליוו שלל כותרות שליליות, גם לאור המדיניות השמרנית שאותה הוא מקדם בפלורידה.
לצד אותמאייר ינהל את הקמפיין דיוויד פוליאנסקי, שבעבר היה ראש הסגל של הסנאטור הרפובליקני טד קרוז. המבחן הגדול הבא של ראשי הקמפיין יהיה ב-23 באוגוסט, בעימות הטלוויזיוני הראשון של המועמדים בפריימריז הרפובליקניים שייערך במילווקי. טראמפ, כרגע, לא מתכוון להגיע לעימות. מכיוון שדסנטיס בן ה-44 מדורג בשלב זה במקום השני בסקרים, לא מן הנמנע שהוא יהפוך ליעד המרכזי לחיציהם של שאר המועמדים. ההצבעה בפריימריז תחל ב-15 בינואר.
6 צפייה בגלריה
רון דסנטיס אירוע בחירות פריימריז אייווה 2024
רון דסנטיס אירוע בחירות פריימריז אייווה 2024
הזעזוע בצוות הקמפיין יניב תוצאות? המושל דסנטיס
(צילום: AP Photo/Charlie Neibergall)
מאז שדסנטיס הודיע על ריצה לנשיאות הוא העדיף שלא לתקוף את טראמפ, לאור הפופולאריות העצומה של הנשיא לשעבר במפלגה הרפובליקנית. אתמול הוא שינה את הטקטיקה, כשהעניק ראיון לרשת NBC – ראיון נרחב ראשון לרשת חדשות אמריקנית מאז הכניסה למרוץ. בראיון דחה דסנטיס את טענתו של טראמפ בן ה-77 כי הבחירות ב-2020, שבהן הפסיד לג'ו ביידן, "נגנבו ממנו". טראמפ, נזכיר, הואשם בשבוע שעבר בארבע עבירות במסגרת ניסיונותיו להפוך את תוצאות הבחירות.
רוב הבוחרים הרפובליקנים שיצביעו בפריימריז מאמינים לטענותיו השקריות של טראמפ על גניבת הבחירות. דסנטיס הצהיר בראיון כי למרות שהמערכת הבחירות לא התנהלה בצורה "מושלמת", אין ספק שטראמפ הפסיד. "מי ששם את ידו על התנ"ך ב-20 בינואר (יום ההשבעה המסורתי של נשיאים חדשים בארה"ב) אחת לארבע שנים הוא המנצח", אמר דסנטיס. "ג'ו ביידן הוא הנשיא".
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ רון דסנטיס
דונלד טראמפ רון דסנטיס
דסנטיס וטראמפ. פער של 33 שנים
(צילום: AP)
לאור ריבוי המועמדים בפריימריז בשלב זה, הוועדה הרפובליקנית הלאומית קבעה שני קריטריונים הדרושים להעפלה לעימות הראשון בהמשך החודש: ממוצע של 1% לפחות בסקרים האחרונים, ולפחות 40,000 תורמים. שמונה מועמדים עמדו בינתיים בקריטריונים האלה: טראמפ, דסנטיס, הסנאטור טים סקוט, השגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי, המושל לשעבר כריס כריסטי, מושל צפון דקוטה דאג בורגום, היזם ויוק רמסוואמי ומייק פנס – ששימש כסגנו של טראמפ בבית הלבן.
הקמפיין של פנס הצהיר היום כי סגן הנשיא לשעבר עמד בקריטריונים והעפיל לעימות. כמו שאר המועמדים שמשתרכים מאחורי טראמפ, גם הקמפיין של פנס כרגע לא צובר תאוצה והוא מקבל אחוזים בודדים בסקרים. בניגוד לפרסומים לפיהם פנס התקשה להגיע למספר התורמים הדרוש, דובר הקמפיין שלו אמר כי פנס עמד במשימה "בקלות" ו"מצפה לדיון מהותי" בעימות במילווקי, ושלח מסר לפייבוריט טראמפ: "בתקווה, לנשיא לשעבר טראמפ יהיה את האומץ להגיע".
6 צפייה בגלריה
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 23 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 23 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
"מצפה לדיון מהותי". מייק פנס
(צילום: EPA)
במשך ארבע שנים היה פנס השמרן בעל ברית נאמן של הנשיא טראמפ, ולזמן קצר אף תמך בטענות חסרות היסוד שלו שהניצחון בבחירות 2020 נגנב ממנו. בינואר 2021, אחרי שתומכיו של טראמפ הסתערו על הקונגרס, היחסים בין הנשיא היוצא לסגנו עלו על שרטון.
הפריצה לקפיטול, נזכיר, התרחשה אחרי שפנס לא נענה לדרישתו של טראמפ שינצל את תפקידו כיו"ר הסנאט כדי לסכל את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות. כשתומכי טראמפ פרצו אל הבניין בוושינגטון צעקו חלקם "לתלות את מייק פנס" וחיפשו אותו כדי להתקיפו. מחוץ לקפיטול נראו אוהדי טראמפ מציבים חבל תלייה שאותו ייעדו לכאורה לסגן הנשיא.
6 צפייה בגלריה
טראמפ מוסר הצהרה לתקשורת אחרי שנעצר לשמיעת האישומים
טראמפ מוסר הצהרה לתקשורת אחרי שנעצר לשמיעת האישומים
טראמפ בשבוע שעבר בוושינגטון, אחרי שנעצר בפעם השלישית השנה
(AP)
בחודש יוני, כשפנס הודיע על ריצה מול הבוס לשעבר, הוא תקף אותו והצהיר: "ה-6 בינואר היה יום טראגי בחיי האומה שלנו. כפי שאמרתי פעמים רבות, ביום הגורלי ההוא המילים של הנשיא טראמפ היו פזיזות וסיכנו את המשפחה שלי ואת כל מי שהיה בקפיטול. אבל לעם האמריקני מגיע לדעת שביום הגורלי ההוא, הנשיא טראמפ גם דרש ממני לבחור בינו לבין החוקה שלנו. עכשיו למצביעים תהיה את אותה הבחירה". בכתב האישום שהוגש בשבוע שעבר נגד טראמפ מופיעות כמה שיחות בין טראמפ לפנס אחרי בחירות 2020. באחת מהן אומר טראמפ לסגנו דאז שהוא "ישר מדי".
ביום חמישי, כפי שכבר קרה פעמיים השנה, טראמפ הגיע לבית המשפט והסגיר את עצמו, מסר טביעות אצבע ופרטים מזהים והפך מאדם חופשי לעצור. לאחר הקראת האישומים נגדו הוא כפר בהם ושוחרר. "זה יום עצוב לאמריקה", אמר אחר כך, ותקף את ביידן: "זו רדיפה של יריב פוליטי".
6 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
תומכי טראמפ מסתערים על בניין הקונגרס. רוב הרפובליקנים עדיין מאמינים שמפלגתם ניצחה בבחירות
(צילום: רויטרס)
המעצר הראשון של טראמפ השנה היה בבית משפט מחוזי בניו יורק, בגין פרשת דמי השתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס, והפעם השנייה בבית משפט פדרלי במיאמי - בגין לקיחת אלפי מסמכים מסווגים לביתו מהבית הלבן, בהם מסמכים רגישים באופן יוצא דופן, שנשאו את הסיווג "סודי ביותר". התובע המיוחד סמית ניהל גם את חקירת פרשת המסמכים המסווגים.
טראמפ מנצל את כתבי האישום נגדו כדי לחזק את ה"בייס" שלו במפלגה הרפובליקנית ולהאשים את הדמוקרטים ברדיפה פוליטית, שנה לפני הבחירות לנשיאות. לטענתו, כתב האישום האחרון שהגיש משרד המשפטים נועד להתערב בבחירות בשנה הבאה, וצוות הקמפיין שלו אף טען שזו רדיפה ש"מזכירה את גרמניה הנאצית". בינתיים מעמדו במפלגתו רק הולך ומתחזק, כאשר גם הרשעה באחת הפרשות לא תמנע מטראמפ לרוץ לבית הלבן.