1 צפייה בגלריה
טקס יום העצמאות בהר הרצל ירושלים
טקס יום העצמאות בהר הרצל ירושלים
שידור חוזר? נתניהו נואם בטקס ב-2018
(צילום: אולפני הרצליה)
הממשלה תאשר מחר (יום ראשון) את העברת מרכז ההסברה במשרד התרבות והספורט למשרד ראש הממשלה, לקראת ימי הזיכרון והעצמאות שיחולו בחודש אפריל. המהלך יאפשר לנתניהו שליטה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות, וביותר מ-30 טקסים ממלכתיים נוספים. בכל מקרה, שרת התחבורה מירי רגב תמשיך להיות אחראית על טקס המשואות.
לפי ההצעה שתאשר מחר הממשלה, למשרד ראש הממשלה יועברו רכיב התקציב במשרד התרבות והספורט ששימשו לתפעול מרכז ההסברה, לרבות תקני כוח אדם והוצאות נלוות. כמו כן יועבר ממשרד התרבות תקן כוח אדם אחד, וגם התקציב בגין עלויות העסקתו.
מרכז ההסברה הוא הזרוע הביצועית של ועדת השרים לסמלים וטקסים של הממשלה, ואחראי בין השאר על תכנון וביצוע של טקסים ואירועים ממלכתיים. מרכז ההסברה אחראי בין השאר על הפקת טקס הדלקת המשואות, אירועי יום הזיכרון ליצחק רבין, אזכרות לראשי ממשלה ונשיאים, לוויות על פי נוהל חבצלת ועוד.
כך, העברת מרכז ההסברה למשרד ראש הממשלה יאפשר ללשכתו שליטה מלא בטקס המשואות שמשפחת נתניהו מייחסת לו חשיבות רבה. בשנים האחרונות נוהגת רעייתו של נתניהו, שרה, להגיע לטקס, ובשנת 2018 אף נרשם עימות חריף בינו לבין יו"ר הכנסת דאז יולי אדלשטיין. מצד אחד, נתניהו דרש לנאום בטקס העצמאות ה-70 למדינת ישראל, כשמנגד אדלשטיין טען כי מדובר בטקס ממלכתי. בסופו של דבר סוכם כי נתניהו ינאם במשך חמש דקות, אך הוא דיבר במשך 14 דקות. ב-2021 שודר בטקס, שאמור להיות ממלכתי וללא ביטוי לאף צד במפה הפוליטית, סרטון ברכה שהקליט נתניהו.