העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" מדווח הערב (יום ד') כי ישראל הסכימה לבקשת ארה"ב שתדחה את הכניסה הקרקעית שלה לרצועת עזה, כדי שוושינגטון תספיק להציב באזור מערכות הגנה מפני טילים שישמרו על חייליה במזרח התיכון. הדיווח נשען על גורמים רשמיים בארה"ב ובישראל, והוא מאשר את הדברים שכתב שלשום פרשננו רון בן ישי.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא ביידן. ארה"ב מתכוננת למתקפה על כוחותיה
(צילום:Brendan SMIALOWSKI / AFP)
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד גבול עזה
כוחות צה"ל ליד גבול עזה
כוחות צה"ל ליד גבול עזה. מחכים להוראה
(צילום: EPA/HANNIBAL HANSCHKE)
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
הדברים מתפרסמים ב"וול סטריט ג'ורנל" בשעה שבארץ ובעולם תוהים מהי הסיבה לכך שהתמרון של צה"ל ברצועה מתעכב. בין השאר עולה שוב ושוב האפשרות שהעיכוב קשור בניסיון להביא לשחרור חלק מהישראלים החטופים בדרכים דיפלומטיות.
ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי הפנטגון שוקד על פריסתן של כ-12 מערכות הגנה אווירית במזרח התיכון, בין השאר כדי להגן על החיילים האמריקנים המוצבים בעיראק, סוריה, כוויית, ירדן, סעודיה ואיחוד האמירויות מפני מתקפות של טילים ורקטות. בעיתון ציינו כי השלמת הפריסה של המערכות עשויה להתרחש כבר השבוע.
הגורמים ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי בתכנון הכניסה הקרקעית מביאה ישראל בחשבון גם את המאמצים להעביר סיוע הומניטרי לעזה ולהביא לשחרור החטופים בדרכים דיפלומטיות, אבל גורמים אמריקנים ציינו כי האיום על הכוחות האמריקניים באזור הוא דאגה עליונה מבחינת וושינגטון. צבא ארה"ב וגורמים רשמיים אחרים, כך נכתב, מעריכים שהכוחות האמריקניים יותקפו על-ידי שלל ארגונים חמושים ברגע שהכניסה הקרקעית תתחיל.
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי ללוחמי גולני
הרמטכ"ל הרצי הלוי ללוחמי גולני
הרמטכ"ל הרצי הלוי עם לוחמי גולני. גם סוגיית החטופים מובאת בחשבון
(צילום: דובר צה"ל)
מאז תחילת המלחמה – וההתגייסות המובהקת של ארה"ב לצד ישראל – נרשמו לפחות 13 תקיפות בטילים ובכטב"מים נגד הכוחות האמריקניים בעיראק ובסוריה. בתקיפות הללו נהרג עובד אחד של מערכת הביטחון האמריקנית ונהרס כטב"ם אמריקני אחד. יותר מ-20 חיילים אמריקנים נוספים נפצעו בסוריה, ועוד 10 נפצעו בעיראק, כמעט כולם באורח קל.
קודם לכן השבוע הודיע הפנטגון רשמית כי ארה"ב תשלח למזרח התיכון מערכת הגנה נגד טילים בליסטיים (THAAD) לטווח קצר ובינוני, כמו גם מערכות נוספות של טילי הגנה אווירית מסוג פטריוט. בלילה שבין שבת לראשון מסר הפנטגון כי המערכות ייפרסו בתגובה לתקיפות האחרונות על כוחות אמריקנים במזרח התיכון. לפני כשנתיים הסיג ממשל ביידן את המערכות מהאזור בטענה שהמתיחות מול איראן פחתה. נוסף על המערכות הללו ארה"ב כבר שלחה לאזור שתי נושאות מטוסים וכן ספינות מלחמה וכ-2,000 לוחמי מארינס ומלחים.
ההכרזה על שליחת מערכות ההגנה יצאה מוושינגטון אחרי שביום חמישי האחרון יירטה ספינת מלחמה אמריקנית מל"טים וטילים ששוגרו לעבר ישראל מחופי תימן על ידי המורדים החות'ים, שנתמכים על-ידי איראן.