4 צפייה בגלריה
מחנה פליטים בלאטה שכם לאחר חילופי האש
מחנה פליטים בלאטה שכם לאחר חילופי האש
מחנה הפליטים בלאטה בשכם
(צילום: רויטרס)
מחנה הפליטים בלאטה בשכם הוא אחד ממחנות הפליטים שבו מסתובבים באופן חופשי למדי חמושים שאינם מזוהים עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. צה"ל פשט על המקום לא אחת, ופוצץ שם בחודש מאי האחרון גם מעבדת מטענים. במחנה הפליטים פועלות שלל קבוצות חמושות, כולל זו המשתייכת לגדודי חללי אל-אקצא. ב"וושינגטון פוסט" האמריקני פורסמה כתבה על אותה קבוצה, שכונתה "תא" - ובה הצצה לאנשים שכינו עצמם "השהידים של המחר".
זופי, שהזדהה בתור מפקד מה שהוגדר בתור ה"תא" של גדודי חללי אל-אקצא במחנה הפליטים, סיפר כי "אנחנו לא מחוברים לרשות הפלסטינית. הם מושחתים ומקושרים לישראלים. הם נוהגים במכוניות מפוארות. אפשר לראות איך אנחנו חיים".
ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי אותו זופי היה פעיל באינתיפאדה השנייה בתור נער, וריצה גם מאסר בכלא מגידו. בשנת 2008 הוא השתחרר מהכלא, הצטרף למנגנוני הביטחון הפלסטיניים לכמה שנים – ואז עזב, כדי לעבוד באתרי בנייה בישראל. בכסף, לפי הכתבה, הוא השתמש כדי לרכוש רובה M-16 ב-20 אלף דולר.
4 צפייה בגלריה
מחנה פליטים בלאטה שכם לאחר חילופי האש
מחנה פליטים בלאטה שכם לאחר חילופי האש
מעבדת נפץ לייצור מטענים שנחשפה במחנה לפני כשלושה חודשים
(צילום: רויטרס)
את תא הטרור שבראשו הוא עומד, סיפר אותו מפקד, הוא הקים עם כמה חברים בעקבות המבצע בקסבה בשכם בפברואר האחרון, אז נהרגו 11 מחבלים – בהם אחד שנחשב קרוב לו. "כשאתה הורג חבר – לוחם נולד", הוא אמר – כשהרובה שלו צמוד אליו. צעיר בן 19 שישב לצידו הנהן בראשו. הוא, לדבריו, הצטרף לארגון בבלאטה אחרי שראה את חברו נורה – בזמן שזרק יחד איתו אבנים. "לפני זה, הייתי נורמלי", הוא טען.
בכתבה צוטטו גם גורמים בצה"ל, שאמרו שהם עוקבים אחר אותו תא בבלאטה. "הם קוראים לעצמם בני המחנה, נלחמים בצה"ל – אבל לא מזהים את עצמם עם אף אחד מארגוני הטרור הגדולים או עם הרשות הפלסטינית. המטרה שלהם היא להפוך את המחנה למבצר", אמרו.
ב-11 באפריל, לפני ארבעה חודשים, פתחו מחבלים באש לעבר מוצב צבאי ליד ההתנחלות אלון מורה שבשומרון. בפיגוע הזה חוסלו שני מחבלים, ואחד אחר שרד. אותו מחבל, עמאר, בן 38, כך נטען בכתבה, זוכה לכבוד רב מאנשי המחנה – בין השאר אחרי שנפצע בידו. כששלף שטר וביקש קפה, קפצו עליו כמה ילדים – כדי להביא לו אותו. הוא, כמו מחבלים אחרים בתא הטרור, זוכים לאהדה גדולה במחנה הפליטים – שבו שיעור האבטלה בקרב גברים עומד על כמעט 90%. עם מעט מאוד מודלים אפשריים לחיקוי, המחבלים גורמים לילדים לרצות להפוך כמוהם.

"מה הם יהיו? שרים בממשלה?", תהה אחד מחברי התא, מחמוד, שעל רצועת רובה ה-M-16 שלו הופיע כיתוב בעברית. "הילדים מצטלמים איתי, הם אומרים שהם רוצים להיות כמוני". אחיו של מחמוד, שפעל גם הוא באחד מתאי הטרור, נהרג בפשיטה צה"לית בשנה שעברה. הוא הצטרף לגדודי חללי אל-אקצא לפני שנה, אחרי שאמו הלכה לעולמה. בכתבה תואר שבאור יום, נוהגים חברי התא לשבת בשמש ולצפות בסרטוני טיקטוק – בהם נראות לרוב הלוויות של מחבלים שנהרגו.
כמו כן, נכתב שאנשי תא בלאטה השתתפו גם בקרבות במבצע "בית וגן" בג'נין, שבו חוסלו 12 מחבלים פלסטינים. למרות זאת, לדברי אנשי התא, התיאום בין ארגוני הטרור השונים די רופף – אבל הם כן נלחמים יחד. "הייתי לצד גוב האריות", סיפר עיסאם, בן 30, שהתראיין לכתבה – ונורה בגבו בפעילות של צה"ל ביוני האחרון. המימון לפעילות, לדבריהם, לא מגיע מפתח – אף שהם קשורים בגדודי חללי אל-אקצא, שנחשבים לזרוע הצבאית של הארגון. הכסף, לדבריהם, מגיע מאנשים שמספקים כסף לרבים מארגוני הטרור.
4 צפייה בגלריה
אירוע ירי ליד עלי
אירוע ירי ליד עלי
זירת הפיגוע בעלי
(צילום: רויטרס)

"בסופו של דבר, אפשר לשכוח מהשמות. אנחנו קבוצה לוחמת אחת – ומחזיקים את הנשק נגד אויב אחד", אמר פעיל אחר בתא, שהזדהה בשם גובלין. הוא הוסיף שגם הרשות הפלסטינית לא מטרידה אותו – בגלל קרבת הארגון לפתח – בניגוד לחמאס והג'יהאד האיסלאמי. "אנחנו מכירים את אנשי המנגנונים. הם אמרו לנו – תיזהרו. העבירו את הפרטים שלכם לישראל", הוא סיפר.
בכתבה תואר גם איך המחבלים מרכיבים מטעני חבלה, אותם הם מכנים "מלון". המטענים האלה מגיעים מסין, לדבריו, אך את חומר הנפץ מרכיבים המחבלים בתוך בלאטה – עם אבקת שריפה ודשן. כשהם מעריכים שצה"ל מתכנן להיכנס לתוך מחנה הפליטים, כך הם אמרו, הם מטמינים אותם – או זורקים אותם כמו רימונים.
חלק מהמחבלים אמרו שהם מתמקדים בעיקר ב"הגנה" מפני כוחות צה"ל, אבל חלקם גם אמרו שבעיניהם – יהודים שמתגוררים ביהודה ושומרון הם מטרות – והזכירו קבוצה סודית המכונה "התגובה המהירה" – שלדבריהם הייתה אחראית לפיגוע הירי בעלי, שבו נרצחו ארבעה ישראלים. לדברי אחד מהם, "אנחנו לא יודעים מי אלה".