3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת פרינסטון
אוניברסיטת פרינסטון
מציעה קורס המתבסס על ספר אנטישמי. אוניברסיטת פרינסטון
(צילום: Jay Yuan / Shutterstock)
שר התפוצות עמיחי שיקלי שלח מכתב גינוי חריף לראשי אוניברסיטת פרינסטון שבניו ג'רזי, בעקבות פרסום ב-ynet בשבוע שעבר שחשף כי האוניברסיטה היוקרתית מציעה קורס במדעי הרוח - לפי חומר קריאה של ספר שמאשים את צה"ל בקציר איברים ובהטלת מום מכוון בפלסטינים למטרות רווח. שיקלי, שהוא גם השר למאבק באנטישמיות, דרש האוניברסיטה להסיר את הספר מתוכנית הלימודים.
"הפצה כזאת של מידע כוזב והשקפות אנטישמיות מפלות מעלה שאלות בנוגע ליושרה המקצועית האקדמית של פרינסטון כמוסד יוקרתי שקובע כי 'המטרות המרכזיות של אוניברסיטה הן החתירה לאמת'", כתב שיקלי לנשיא האוניברסיטה, פרופ' כריסטופר אייסגרובר. "אני כותב לך כשר שאחראי להילחם בהסתה ובקנאות נגד העם היהודי ומדינת ישראל. יש חשיבות עליונה עבורי להגיע אליכם כדי להביע את הגינוי העמוק והחרדה שלי על הכללת הספר 'הזכות להטיל מום: חולשה, יכולת, מוגבלות', שכתבה פרופ' ג'סביר פואר".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שיקלי תוקף את פרינסטון: "הפצה של מידע כוזב והשקפות אנטישמיות"
(צילום: יונתן זינדל)
עוד כתב שיקלי: "היה מזעזע לראות שהספר הזה כולל רמיזות מפורשות שישראל משתמשת באסטרטגיה מכוונת של הטלת מום בפלסטינים. האשמה הזויה ושקרית זו אינה אלא עלילת דם אנטישמית של ימינו. יצוין כי הכללת תעמולה אנטישמית כזו כחלק מקורס רשמי שיילמד בפרינסטון אינה מקדמת בשום צורה את הרעיון של דיון אקדמי פתוח או את חופש הביטוי בקמפוס, וגם אינה כוללת כל ערך חינוכי. במקום זאת, היא תורמת לאווירה עוינת ומפלגת נגד יהודים וישראלים שלומדים באוניברסיטה שלך, כמו גם נגד הקהילה היהודית".
שיקלי דרש במכתב שהאוניברסיטה תסיר את הספר מתוכנית הלימודים ותבחן גם תכנים אחרים שנלמדים בקמפוס. "אני סומך על כך שבמיוחד בימים אלה, כשהאנטישמיות נמצאת בעלייה, מבינה אוניברסיטת פרינסטון את החשיבות של עמידה איתנה מולה - על כל ביטוייה הצורבים והשונאים כפי שבאו לידי ביטוי בספר. אני גם סומך על הנהלת האוניברסיטה שתפעל לאלתר להסיר את הספר מתוכנית הלימודים של כל אחד מהקורסים שלה.
"כמו כן, אנחנו ממליצים לאוניברסיטה לבצע סקירה יסודית של החומרים האקדמיים הנלמדים בקורס ספציפי זה, כמו גם בקורסים אחרים, כדי להבטיח שהם עולים בקנה אחד עם עקרונות היושרה האקדמית והם נקיים מכל צורה של אפליה, לרבות אנטישמיות. אני מצפה לתגובתך", חתם שיקלי את המכתב.
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת פרינסטון
אוניברסיטת פרינסטון
פרינסטון. בספר נטען כי "ישראל החליפה את 'הזכות להרוג' ב'זכות להטיל מום בפלסטינים'"
(צילום: Ravi Natarajan / Shutterstock)
כפי שפורסם ב-ynet, פרינסטון מציעה קורס במדעי הרוח לפי חומר קריאה של הספר "The Right to Maim". בספר מפורט כיצד ישראל "החליפה את 'הזכות להרוג' עם 'הזכות להטיל מום' בפלסטינים", ונטען כי צה"ל "פוגע בכוונה בפלסטינים למטרות רווח וכדי לגרום להם לגסוס ביותר סבל".
בספר עצמו צוין כי ישראל פועלת באופן שיטתי לאורך עשרות שנים בירי מכוון בפלסטינים, "כדי להטיל מום אבל לא כדי להרוג". נכתב כי "הנוהל ההומניטרי למראית עין של מניעת מוות וירי על מנת לפצוע אינו נובע מרצון למזער את מספר ההרוגים - אלא משאיפה לשמור על האוכלוסייה הפלסטינית חלשה, ועם זאת עדיין בחיים במטרה לשלוט בה".
הספר עורר סערה בעבר כשיצא בשנת 2017, והכותבת, פרופ' ג'סביר פואר שמשמשת ראש התוכנית ללימודי מגדר של אוניברסיטת ראטגרס בניו ג'רזי, האשימה באופן קבוע את ישראל בטיהור אתני של פלסטינים במהלך הופעותיה מול סטודנטים ברחבי המדינה. היא גם הצדיקה את הטענה שלפיה צה"ל "סוחר באיברי ילדים פלסטינים לצורך מחקר מדעי", ואמרה שבמהלך התקופה שחקרה את "ההשפעה הבין דורית של גרימת מום ופגיעה בילדים בעזה", פלסטינים רבים האמינו שזה מה שקרה לגופות ילדיהם שנהרגו בסכסוך.
"צה"ל הוא חלק ממערך הניסויים של ישראל בפלסטינים", אמרה במהלך פאנל באוניברסיטת דארטמות' בנושא פמיניזם אקולוגי. "הם יורים כדי לגרום מום. צוותים רפואיים הן בעזה והן בגדה המערבית דיווחו על עדויות גוברות על שיטות ירי לגרימת נכות של צה"ל - המכונה ליתר דיוק כוח הכיבוש הישראלי - וציינו מעבר הולך וגובר משימוש באמצעים מסורתיים כמו גז מדמיע וכדורי גומי על מנת לפזר המונים לירי על ברכיים, עצם הירך או לכיוון האיברים החיוניים שלהם כדי לקצור איברים מגופות פלסטיניות למטרות ניסויים".
ארגונים יהודיים רבים, בהם הקונגרס היהודי העולמי, פרסמו הודעות גינוי לפרינסטון. "אוניברסיטת פרינסטון לא רק מאשרת דברי שטנה, אלא מייסדת קרקע פורייה לדור חדש של מובילי דעה אנטישמיים", אמר רונלד לאודר, נשיא הארגון. "אני קורא לאוניברסיטה לבטל את הקורס המדובר לאלתר, לפטר את הפרופסור שלה ולפרסם התנצלות פומבית לסטודנטים שלה, לקהילה הישראלית העולמית וליהודים בכל העולם".
עו"ד ארסן אוסטרובסקי, מנכ"ל הפורום המשפטי הבינלאומי, שלח מכתב לאוניברסיטה שבו טען שכמוסד שמקבל מימון ממשלתי, פרינסטון עשויה להפר את התחייבויותיה לפי הסעיף השישי של חוק זכויות האזרח. אוסטרובסקי דרש להסיר את הספר מתוכנית הלימודים, "לא כחלק מוויכוח על גבולות חופש הביטוי בקמפוס, אלא בגלל היעדר בוטה של ערך חינוכי ופוטנציאל להסתה לשנאה גזענית ואלימות נגד הקהילה היהודית, שכבר נמצאת תחת מתקפה חסרת תקדים בקמפוס". במכתב ציין עו"ד אוסטרובסקי גם את התוכנית החדשה של הבית הלבן למלחמה באנטישמיות וההגדרה שאומצה על ידי ה-IHRA שמכלילה צורות של אנטי-ישראליות כאנטישמיות.
לדברי עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, מייסדת ונשיאת "שורת הדין" ששלחה אף היא מכתב התרעה משפטי לנשיא האוניברסיטה, "פרינסטון הצטרפה למקהלה האנטישמית הגואה באקדמיה האמריקנית, והזכירה לכולנו שלאורך ההיסטוריה בתי ספר ואוניברסיטאות מילאו תפקיד מכריע בקידום האנטישמיות במסווה של מדע ומחקר אקדמי. הזמנים אולי השתנו, אבל השאיפה להצדיק את השנאה הישנה הזו בתירוצים אקדמיים ומדעיים נותרה בעינה. ההבדל הוא שעכשיו, אנחנו נילחם יחד עם עוד הרבה אנשים טובים שעדיין זוכרים את המחיר הנוראי של הפיכת האקדמיה לכלי לקידום השנאה".