העונש המקל שנגזר על הנער הבדואי (17), שהורשע בפריצה לבית בנגב ובביצוע מעשה מגונה וניסיון למעשה סדום בילדה בת 10 שמתגוררת בו, עורר תגובות נזעמות וביקורת רבה על מערכת המשפט. חמש שנות מאסר בלבד גזר לפני חודשיים בית המשפט על הנער, ובפרקליטות הגישו ערעור על ההחלטה.
2 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה
 אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אבל הנער לא פעל לבדו. יחד איתו היה נער נוסף בן 16, וכן ג'מאל אל טוחי (22) שהיה זה שהסיע את שני הנערים שפרצו לבתים, המתין להם ומילט אותם למקום מבטחים לאחר הפריצה.
לבקשת ynet ו"ידיעות אחרונות" הותר לפרסום גזר דינו של הנער הנוסף, בן ה-16, שניתן כ-10 ימים לפני גזר הדין של חברו. למרות שפרץ יחד עם שותפיו לבתים רבים, ושאף היה בחדרה של הילדה בת ה-10 בעת שחברו ביצע בה עבירות מין, החליט בית משפט השלום לנוער בבאר שבע לא להרשיע אותו, כך שלא יירשם לו עבר פלילי, ולהטיל עליו עונש של 200 שעות עבודה לתועלת הציבור (של"צ), 500 שקלים קנס, ופיצוי בסך 500 שקלים לחמישה מהמתלוננים שלבתיהם פרץ.
בלשכת התביעות דרשו להרשיע את הנער ולהטיל עליו עונש מאסר בפועל. "מדובר בהיקף עבירות משמעותי", טענו. "עבירות מן הרף הגבוה שהטילו אימה על תושבי הדרום וגרמו נזקים רבים לרכוש. התפרצות למקום מגורים מהווה פגיעה חמורה בערכים המוגנים, עת ביתו של אדם מבצרו, ואין להתייחס לעבירות אלה כ'עבירות רכוש' כפשוטן".

מתסקיר שירות המבחן שאליו נשלח הנער עלה שהוריו אמנם מגנים את מעשיו, אך מנגד הם מצמצמים את חומרתם וטוענים לקיפוח ממסדי ולניצול של בנם על ידי הבגיר, אל טוחי. על פי התסקיר, הנער החל להסתבך בפלילים עת היה חסר מסגרת חינוכית ותעסוקתית ונעדר פיקוח הורי. במהלך מעצרו הועבר למעון, שם החל בטיפול. בשירות המבחן ציינו כי יש סיכויים לשקם אותו, שכן השאיפות שלו הן נורמטיביות, והוא הצליח לגייס את כוחותיו להליך הטיפולי ופיתח יחסי אמון עם הגורמים המטפלים.
הוא החל להשקיע בלימודיו ולעבור הכשרה מקצועית ושיתף פעולה בהליך הטיפולי, כשהוא מגלה רצון לעשות שינוי בחייו. בהליך שיתף כי בהתפרצויות לבתים של תושבי הדרום חש תחושת ריגוש וכוח מנוכחותו של אל טוחי, אבל ציין שחש בושה וחרטה על מעשיו, שנעשו מתוך שעמום. כיום, אמר, הוא מבין שהיה עליו להימנע מלכתחילה מהקשר השלילי הזה, והוא מבין את הפסול במעשיו והנזק שגרם. הוא אפילו גילה אמפתיה לאנשים שבהם פגע והביע צער על כך. בשירות המבחן התרשמו כי הוא עבר שינוי משמעותי, ומבין את החלטותיו השגויות.
בבית המשפט, מתברר, התרשמו מאוד מהתסקיר החיובי. "מדובר בנאשם שעשה שינוי משמעותי בחייו", כתבה השופטת שרית מרום בגזר הדין. "דרכו של נאשם קטין בבתי המשפט לנוער פתוחה לשיקום. כשמדובר בעבריין קטין יש לתת משקל רב במיוחד לנסיבותיו האישיות, גם לגילו של העבריין ולסיכויי שיקומו. בחוק הנוער הביע המחוקק עמדתו, ולפיה ענישת נוער עבריין תכוון ככל הניתן לשיקומו של הקטין על מנת להחזירו לתפקוד נורמטיבי בחברה".
2 צפייה בגלריה
תוקף הילדה בת ה-10 לאחר גזר הדין
תוקף הילדה בת ה-10 לאחר גזר הדין
קיבל 5 שנות מאסר. תוקף הילדה
(צילום: חיים הורנשטיין)
בעקבות זאת החליטה השופטת מרום - שהקשר לנער שתקף את הילדה לא הובא בפניה - לא להרשיע את הנער ולהטיל עליו את עבודות השל"צ והקנס בלבד. פרקליטות מחוז דרום עירערה לבית המשפט המחוזי על גזר הדין.
אביה של הילדה אמר הבוקר ל-ynet radio שהוא "מזועזע לחלוטין" מגזר הדין. לדבריו, הנער "היה שותף מלא בביצוע העבירה, סנוור את הילדה במהלך ביצוע העבירה, היה שם עד להכול, לא ניסה למנוע, לא אמר שניסה למנוע אפילו. אין מילים על הזלזול בילדים שלנו". הוא הוסיף כי "זו מערכת שהיא משומנת ובנויה טוב מאוד להגן על הפושעים ולהשאיר את הקורבנות שידממו ברחוב".
עו"ד אלוני דסובניק הסנגורית של החיילת שהוטרדה מינית על ידי הסמלת שלהעו"ד אלוני דסובניקצילום: אלכס מורוזוב
עורכת דינה של הילדה בת ה-10, רוני אלוני-סדובניק, מסרה: "ראש הממשלה ושר המשפטים חייבים להורות על החזרת הענישה המחמירה כפי שנכתבה בחוק העונשין, ולצוות על פרקליט המדינה ועל השופטים לחדול מאופנת הענישה המגוחכת, שריסקה את אמון הציבור במערכת המשפט. היעלה על הדעת שעבריינים סדרתיים בדואים בני 16 ו-17, שפרצו לבית יהודי בליל שבת, השחיתו שקית תפילין ואחד מהם תקף מינית ילדה במיטתה - שהתוקף יצא עם חמש שנות מאסר ושותפו יצא ללא הרשעה?".
מהרשות השופטת נמסר: "ניסיון לקשור בין תיק עבירות הרכוש של הקטין, לתיק של קטין אחר שהורשע בעבירות ניסיון למעשה סדום ומעשה מגונה בתיק אחר, אין לו מקום ובכל מקרה יש ערעור תלוי ועומד על פסק הדין שאליו מתייחסת הפנייה".
הבגיר שהורשע בתיק, אל טוחי, נידון ביולי 2021, במסגרת הסדר טיעון, לארבע שנות מאסר בפועל.