שוב הגבלות באירופה, כחודש וחצי לפני חג המולד: ראש ממשלת המעבר של הולנד מארק רוטה הכריז אמש (שישי) על הטלת סגר חלקי ברחבי המדינה החל מהיום. לפי הודעת רוטה, ההגבלות בהולנד יימשכו שלושה שבועות. מדובר בפעם הראשונה מאז הקיץ שהגבלות מוטלות במדינה מערב-אירופית.
4 צפייה בגלריה
תיירים מטיילים בזמן הקורונה באמסטרדם הולנד
תיירים מטיילים בזמן הקורונה באמסטרדם הולנד
עם מסכה באמסטרדם. "הנגיף בכל מקום"
(צילום: רויטרס)
אירופה הפכה בשבועות האחרונים למוקד ההתפרצות מספר אחת של קורונה בעולם. תחילה חלה עלייה חדה בנדבקים בחלקה המזרחי של היבשת, בראש ובראשונה במדינות קומוניסטיות לשעבר שבהן שיעור המתחסנים נמוך, כמו רוסיה, אוקראינה, רומניה ובולגריה, אבל כעת ניכרת התפשטות גדולה של הנגיף גם במדינות מרכז היבשת, בהן צ'כיה, הונגריה וסלובקיה, ובמערבה – מאוסטריה, דרך גרמניה ועד בלגיה והולנד.
במסגרת הסגר החלקי בהולנד, ברים ומסעדות ייסגרו בשעה 20:00 בערב, מוקדם הרבה יותר מהמקובל במדינה. אירועי ספורט, בהם משחקה של נבחרת הולנד בכדורגל נגד נורבגיה במסגרת מוקדמות המונדיאל, יתקיימו ללא קהל. גם חנויות שאינן מוגדרות חיוניות יסגרו את דלתותיהן בשעה 20:00 בערב. מלבד זאת, רוטה הכריז כי משפחות גרעיניות יוכלו לצרף אליהן ארבעה אנשים לכל היותר בהתקהלויות.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה
ראש ממשלת המעבר של הולנד מארק רוטה. ארבעה ימים ברציפות של יותר מ-16 אלף חיוביים
(צילום: EPA)
"אנחנו מביאים הודעה מאוד לא נעימה עם צעדים מאוד לא נעימים ומרחיקי לכת", אמר רוטה בנאום בטלוויזיה ההולנדית. "הנגיף בכל מקום - וצריך להילחם בו בכל מקום".
בשבוע האחרון זינקו נתוני התחלואה בהולנד בכ-33%. שיעור ההתחסנות במדינה בחיסון הראשון והשני נחשב גבוה יחסית בקרב בני 12 ומעלה ועומד על 82.4%. ביממה האחרונה אובחנו במדינה 16,364 נדבקים חדשים, היום הרביעי ברציפות שמספר החיוביים היומי לקורונה גבוה מ-16 אלף.
גם באוסטריה צפויות לחול החל מהשבוע הבא הגבלות – אולם אלה יחולו על לא-מחוסנים בלבד. הקנצלר אלכסנדר שלנברג הודיע אתמול כי החל מיום שני ייאסר על אזרחים לא-מחוסנים במחוז זלצבורג ובמחוז אוסטריה העילית לעזוב את בתיהם, למעט במקרים חיוניים כמו קניית מוצרים בסופרמרקט או קבלת טיפול רפואי. במקביל, שר הבריאות האוסטרי וולפגנג מוקשטיין הודיע כי הממשלה תדרוש מעובדים במערכת הבריאות להתחסן, אולם הוא לא מסר מתי תיכנס החובה לתוקף.

גם אוסטריה חוותה בשבועות האחרונים זינוק בהדבקות בקורונה. ביממה החולפת דווח שם על 11,798 נדבקים חדשים, שבוע אחרי שנמצאו שם פחות מ-9,500. בבתי החולים במדינה מאושפזים 437 חולי קורונה במצב קשה. לאוסטריה יש את אחד משיעורי ההתחסנות הנמוכים במערב אירופה: רק 65% מהאוכלוסייה מחוסנת בשתי מנות לפחות, בעוד 67.8% התחסנו במנה אחת לפחות. ההגבלות החדשות באוסטריה, שכאמור ייכנסו לתוקף ביום שני הקרוב, מצטרפות להגבלות קודמות שהוטלו על לא-מחוסנים במדינה בשבוע שעבר, ובמסגרתן נאסר עליהם להיכנס למסעדות, מלונות ולאירועים שבהם משתתפים יותר מ-25 בני אדם.
בעבר הטילה אוסטריה הגבלות רק ברגע שמספר החולים במצב קשה עמד על 600, אולם הקנצלר שלנברג אמר היום שנתוני התחלואה עולים בקצב מהיר מהמצופה. "זה לא הגיוני לחכות עד שהמדינה תעבור רשמית את הגבול הזה", הוא הוסיף.
4 צפייה בגלריה
אלכסנדר שלנברג
אלכסנדר שלנברג
שלנברג. לא הגיוני לחכות ל-600 חולים במצב קשה
(צילום: AP)
נורבגיה הודיעה אתמול כי תחל במתן חיסון שלישי לבני 18 ומעלה ב-2022, ולצד זאת תתחיל גם שימוש ב"אישור קורונה" דיגיטלי, בדומה לתו הירוק הישראלי. אף ש-87% מהמבוגרים במדינה הנורדית כבר התחסנו בשתי מנות לפחות, מספרי הנדבקים והמאושפזים עולים במהירות. אישורי הקורונה הדיגיטליים, כך אמר ראש הממשלה יונס גר סטיורה, יאפשרו להשאיר את המסעדות, הברים ואת אולמות הקונצרטים פתוחים. אלה שלא התחסנו יצטרכו להיבדק.
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון התייחס אמש לנתונים המאמירים במערב אירופה והזהיר מפני "ענני סערה" של גל חדש שהולך ומתקרב לשם, כלשונו. "אני רואה ענני סערה מעל חלקים מהיבשת האירופית. ואני חייב להיות כן עם האנשים: היינו שם קודם. אנחנו זוכרים מה קורה כשהגל מתחיל", הוא אמר.
4 צפייה בגלריה
בריטניה לונדון קורונה קריאה להתחסן חיסונים
בריטניה לונדון קורונה קריאה להתחסן חיסונים
"זמן לקבל את הבוסטר". גם השלטים בלונדון קוראים
(צילום: רויטרס )
ג'ונסון הוסיף שהוא מתכנן להעביר את החורף בבריטניה ללא סגרים, תוך התבססות על זריקות בוסטר למבוגרים ולאוכלוסיות שבסיכון. "יש לנו מספרים מעודדים כי הם יורדים, אבל לא ברור שזה ימשיך", אמר. "אני מסתכל על מה שקורה מעבר לים, ואומר לעם הבריטי בפשטות: זה הרגע שלכם לקבל את הבוסטר".
פורסם לראשונה: 22:21, 12.11.21