משרד הבריאות בעזה פרסם אמש (יום ה') מסמך בן 212 עמודים, שבו הוא מפרט לדבריו את שמותיהם ומספרי הזהות של קרוב ל-7,000 פלסטינים שנהרגו לכאורה בהפצצות צה"ל ברצועה מאז תחילת המלחמה. פרסום המסמך בא אחרי שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן פקפק במספרי ההרוגים שעליהם מדווח משרד הבריאות ברצועה, הכפוף כמובן לשלטון חמאס.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא נאום ב הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא נאום ב הבית הלבן
הנשיא ביידן. "אין לי ביטחון במספר שהפלסטינים מוסרים"
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
במהלך מסיבת עיתונאים שלשום נשאל ביידן על המצב ההומניטרי והיקף ההרג בעזה ואמר: "אני לא יודע אם הפלסטינים מספרים את האמת בנוגע למספר ההרוגים. אני בטוח שאנשים חפים מפשע נהרגו, וזה המחיר של ניהול מלחמה, אבל אין לי ביטחון במספר שהפלסטינים מוסרים". לצד זה הדגיש כי בכל מקרה על ישראל לעשות כל שביכולתה כדי להימנע מפגיעה באזרחים.
דבריו של ביידן עוררו זעם בחוגים ערביים ואיסלאמיים, וארגון "המועצה ליחסים אמריקניים-איסלאמיים" קרא לנשיא להתנצל על מה שכינה "הצהרות מזעזעות והלא-אנושיות". "עיתונאים אימתו את מספר ההרוגים הגבוה, כולל בעזרת אין ספור סרטוני וידאו שמגיעים מדי יום מעזה ומראים גופות מושחתות של נשים וילדים וגושים שלמים של בניינים שנחרבו עד עפר", אמר מנהל המועצה, ניהאד עוואד. "הנשיא ביידן צריך לצפות גם הוא בחלק מהסרטונים האלה ולשאול את עצמו אם הילדים המחוצים שמחולצים מהריסות ביתם הם פברוק או מחיר מתקבל על הדעת של המלחמה. הם לא זה ולא זה".
בעקבות דבריו של ביידן פרסם אתמול משרד הבריאות בעזה רשימה של 6,747 אנשים שנהרגו לדבריו מאש צה"ל מאז תחילת המלחמה, כשלצד שמו של כל אחד מהם מופיעים גם מינו, גילו ומספר תעודת הזהות שלו. המשרד טען כי נוסף עליהם רשומים אצלו עוד 281 הרוגים שטרם זוהו. דובר המשרד, ד"ר אשרף אלקודרה, האשים את הממשל האמריקני כי הוא "נוהג בחוצפה" בכך שהוא מאמץ את עמדת ישראל מבלי לאמת אותה ומפקפק בנתונים שמוסר המשרד.
3 צפייה בגלריה
ההרס בעזה
ההרס בעזה
חילוץ נפגעים מההריסות בעזה. רשימה עם שם, מין, גיל ומספר זהות
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
לפקפוק בנתונים שמוסרים חמאס והכפופים לו יש כמובן סיבה טובה מאוד. רק בשבוע שעבר טען הארגון כי 500 בני אדם נהרגו בפיצוץ שנגרם מתקיפה ישראלית בבית החולים אל-אהלי בעזה, אבל עד מהרה הוכיחה ישראל כי הפיצוץ נגרם משיגור כושל של רקטה שביצע הג'יהאד האיסלאמי. סוכנויות המודיעין של ארה"ב, צרפת ובריטניה, כמו גם בדיקות עצמאיות שערכו גופי תקשורת בעולם, קבעו אף הן כי רקטה פלסטינית היא שגרמה כנראה לפיצוץ, וכי סביר להניח שמספר ההרוגים היה נמוך בהרבה מ-500.
לצד האינטרס הברור של חמאס בניפוח מספר ההרוגים, רבים מדגישים כי משרד הבריאות בעזה דווקא הוכיח עצמו לאורך השנים כגוף מהימן בכל הנוגע לתיעוד הנתונים ופרסומם. "המספרים שלהם אולי לא מדויקים לחלוטין ולא מעודכנים ברמת הדקה, אבל הם כן משקפים באופן כללי את היקף ההרג והנפגעים", אומר מייקל ראיין מאגף תוכניות החירום בארגון הבריאות העולמי.
3 צפייה בגלריה
הרס בדרום הרצועה
הרס בדרום הרצועה
הרס אחרי אחת מהפצצות צה"ל. הנתונים מעופרת יצוקה וצוק איתן נמצאו די מדויקים
(צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)
גם בסוכנות הידיעות AP אומרים כי במלחמות ובמבצעים קודמים המספרים שסיפק המשרד התבררו כנכונים בעיקרם בבדיקות שערכו האו"ם, ועדות חקירה עצמאיות ואפילו ישראל. כך למשל במבצע עופרת יצוקה דיווח משרד הבריאות בעזה על 1,440 הרוגים פלסטינים, והאו"ם אימת בהמשך את מותם של 1,385; במבצע צוק איתן דיווחו הפלסטינים על 2,310 הרוגים, והאו"ם על 2,251; ובמבצע שומר החומות דיווחו הפלסטינים על 260, והאו"ם אימת 256.

הדובר לכתבת על "חוסר הרגישות": "חמוּר? חמור זה מה שחמאס עשה"

גם עומאר שאקיר, ראש שלוחת ישראל והשטחים הפלסטיניים בארגון זכויות האדם Human Rights Watch, אומר כי אין ראיה לכך שמשרד הבריאות העזתי מנפח את הנתונים, וכי ניסיון העבר של הארגון מ-30 שנות עבודה ברצועה מלמד שבאופן כללי נתוני המשרד אמינים.

ובכל זאת, בהתחשב בכפיפות של המשרד לחמאס, גם במערב יש מי שמדגישים כי יש להתייחס לנתונים בעירבון מוגבל. "נראה לי מובן מאליו שכל גוף חדשותי שמכבד את עצמו יבהיר שמשרד הבריאות בעזה מופעל על-ידי חמאס", כתב למשל ברשת X (לשעבר טוויטר) לוק בייקר, מי שהיה ראש השלוחה של סוכנות הידיעות רויטרס בירושלים. "לחמאס יש אינטרס ברור לנפח את מספר הנפגעים ככל האפשר למטרות תעמולה". יש לזכור גם שבמניין ההרוגים שלו כולל משרד הבריאות בעזה את המוני המחבלים שמחסל צה"ל בכל סבב לחימה.
אמש נדרש הממשל האמריקני שוב לדברי הנשיא ובכירים אחרים בארה"ב על האזרחים שנהרגים בעזה, והתעקש שלא למהר לאמץ את הנרטיב הפלסטיני. בתדרוך לעיתונאים התפתח ויכוח בין דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי לבין כתבת שאמרה לו: "הנשיא לא רק אמר שהוא לא בטוח במספרי ההרוגים, הוא גם אמר שחפים מפשע עוד ימותו בהמשך ושזה מחיר המלחמה. גם אתה אמרת את זה. אתה לא חושב שזה חסר רגישות? יש ביקורת חריפה על זה. המועצה ליחסים אמריקניים-איסלאמיים למשל מסרה שהיא מזועזעת מהדברים וקראה לנשיא להתנצל. האם הוא יתנצל?".
קירבי מגן על ביידן ועל ישראל בתדרוך לעיתונאים:

קירבי השיב "לא", וכששאלה אם הנשיא מצטער על שאמר את הדברים, ענה הדובר: "מה שחמוּר זה הדרך שבה חמאס משתמש באזרחיו כמגינים אנושיים. מה שחמור זה לקחת 200 אנשים בשבי ולהותיר את משפחותיהם בחרדה, דואגות וממתינות לגלות היכן יקיריהן. מה שחמור זה להסתער על פסטיבל מוזיקה ולטבוח בצעירים שרק רצו ליהנות. ואני יכול להמשיך עוד ועוד. זה מה שחמור. זה מה שחמור, ולהיות כן בנוגע לעובדה שהיו קורבנות אזרחיים ושסביר להניח שיהיו עוד – זה להיות כן, מפני שזה מה שקורה במלחמה. היא אכזרית. היא מכוערת. היא מבולגנת. אמרתי זאת בעבר. הנשיא אמר זאת אתמול. זה לא אומר שאנחנו חייבים לאהוב את זה. וזה לא אומר שאנחנו מתייחסים בביטול לאבדות הללו, כל אחת ואחת היא טרגדיה בפני עצמה. יהיה מועיל אם חמאס יאפשר לתושבי עזה לעזוב. אנחנו יודעים שיש אלפים שמחכים לעזוב את עזה וחמאס מונע מהם לעשות זאת. זה מה שחמור".
בהכנת הכתבה סייעה עינב חלבי