למרות הקריאה של הנשיא ג׳ו ביידן לעצור את המהפכה המשפטית בישראל, בבית הלבן מבהירים שוב ושוב כי ארצות הברית לא מתערבת בפועל בעניינים פנימיים של מי מבעלות בריתה. גם טיוטת הצהרה שהונחה לפתחו של הקונגרס ביום חמישי האחרון ומביעה תמיכה רשמית בתנועת המחאה בישראל לא מחייבת את ממשל ביידן למהלכים בפועל - אבל היא בהחלט מהווה צעד תקדימי של התערבות וושינגטון בפוליטיקה הישראלית.
אחת משתי חברות הקונגרס שיזמו את ההצהרה, נציגת מדינת ניו המפשייר, אנני קסטר, מסבירה בריאיון ל-ynet מדוע המהלך הזה היה בלתי נמנע, למרות הביקורת על התערבות חיצונית לא עניינית. "כן, אני גאה לקדם את ההצהרה שמבהירה שהקונגרס של ארצות הברית נלחם למען הדמוקרטיה בישראל, כפי שעשינו במשך עשרות שנים״, היא אומרת.
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
הקונגרס האמריקני, בעת נאום הרצוג בחודש שעבר
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
לדבריה, היתרונות במקרה זה עולים על החסרונות: "במבט לעתיד, אני סמוכה ובטוחה שהדמוקרטיה תנצח ושארצות הברית וישראל ימשיכו להיות בעלות ברית ויוכלו לטפל בנושאים הדחופים ביותר של זמננו”.
חברת בית הנבחרים מבהירה כי ההתערבות הגיעה בלית ברירה, אחרי שהיא "נבהלה מהניסיונות של ממשלת ישראל הנוכחית להחליש את המוסדות הדמוקרטיים במדינה. אלה פעולות שמסכנות את הערכים המחברים את האומות שלנו יחד. ארצות הברית וישראל הן שותפות חזקות, ומערכת היחסים שלהן בנויה על בסיס ערכים דמוקרטיים משותפים. אני מרגישה מחויבת לחיזוק הקשר הזה".
4 צפייה בגלריה
אן קסטר
אן קסטר
אנני קסטר. מודאגת במיוחד מביטול עילת הסבירות
(מתוך ויקיפדיה)
קסטר (66), עו״ד בהכשרתה, אומרת שהיא מודאגת במיוחד מביטול עילת הסבירות: "ניסיונות ממשלת ישראל הנוכחית להחליש את בית המשפט העליון האיום קריטי על המוסדות הדמוקרטיים של ישראל - הבסיס למערכת היחסים בין שתי המדינות שלנו".
היא נולדה לאצולה פוליטית. סבא רבא שלה, ג'ון מקליין, כיהן כמושל ניו המפשייר בתחילת המאה ה-20. אביה, מלקולם מקליין, היה ראש עיריית קונקורד, בירת ניו המפשייר, חבר בממשלת המדינה, וגם בעלים של אתר סקי פופולרי. אמה, סוזן מקליין, הייתה הנציגה הרפובליקנית דווקא של המדינה בסנאט.
קסטר, נוצרייה פרוטסטנטית בעלת דעות יוניות, נחשבת לאחת המחוקקות הפרו-ישראליות בקונגרס, ובעבר הייתה שותפה לחקיקה שתמכה בקידום הסכמי אברהם ולנורמליזציה בין מדינות האזור.
4 צפייה בגלריה
ג'ן שקובסקי
ג'ן שקובסקי
ג'ן שקובסקי. "האג'נדה האנטי-דמוקרטית של ממשלת נתניהו מאיימת על ליבת היחסים המיוחדים"
(מתוך ויקיפדיה)
היא הייתה בין החותמים על המכתב לביידן בתחילת חודש מרץ האחרון, שבו נקרא "לפעול בכל דרך כדי לעצור את המהפכה המשפטית ולמנוע מממשלת הימין הקיצוני של ישראל לפגוע במוסדותיה". כבר במכתב אז כתבו בכירים במפלגה הדמוקרטית לביידן כי "הרפורמה תסכן את הדמוקרטיה הישראלית ותערער את מערכת היחסים בין ארצות הברית לישראל״.
הפעם היא מובילה קבוצה של עוד 12 מחוקקים דמוקרטים, שכאמור הגישו בשבוע שעבר לאישור ראשוני הצהרת תמיכה רשמית בתנועת המחאה בישראל. ההצהרה הקצרצרה כוללת שלושה סעיפים עליהם מתבקשים חברי הקונגרס להסכים:
1. הדמוקרטיה היא הליבה של היחסים המיוחדים בין ארצות הברית וישראל;
2. הקונגרס מתנגד לפעולות המערערות את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית;
3. הקונגרס עומד לצד כל הישראלים המבקשים להגן על הדמוקרטיה הליברלית, ביקורת שיפוטית ומוסדות פוליטיים בלתי תלויים הפועלים במערכת של בלמים ואיזונים.
המכתב מקודם על ידי שדולת השמאל היהודי J Street וכמובן מתקבל בברכה מצד המוחים. אופיר גוטלזון, מייסד ארגון המחאה UnXeptable אמר לחברת הקונגרס: "הסולידריות הזאת מוערכת מאוד בקרב העם בישראל. ההחלטה מביאה לידי ביטוי תמיכה שהולכת ומתגברת במשך חודשים, גם של הקונגרס וגם של הבית הלבן - תמיכה בישראלים ובישראליות שנלחמים ונלחמות כל יום כבר שבעה חודשים להציל את הדמוקרטיה הישראלית".
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בשיקגו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בשיקגו
שקובסקי קוראת "דמוקרטיה", בהפגנה בשיקגו
(צילום: Unxeptable )
בדברי ההקדמה שנלוו להצהרה מבהירות קסטר ושותפתה למהלך - נציגת מחוז אילינוי, היהודייה ג'ן שקובסקי - כי ההחלטה לא רק נועדה לתמוך בדמוקרטיה הישראלית אלא גם להתנגד ל"כל פעולה שתערער את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".
"ההצבעה של הקואליציה הקיצונית של ראש ממשלת ישראל נתניהו להסיר את המחסום של מערכת המשפט על החלטות ומינויים של הממשלה - לאחר חודשים של מחאה ציבורית חסרת תקדים - מהווה מכה אדירה לדמוקרטיה הישראלית", נכתב בהודעה. "עם רפורמות אנטי-דמוקרטיות נוספות בצנרת, הצהרה זו מעבירה את המסר כי הקונגרס של ארצות הברית תומך במפגינים בישראל הדורשים שקולם יישמע וכי תינתן הגנה למוסדות הדמוקרטיים של ישראל".
"האג'נדה האנטי-דמוקרטית של ממשלת נתניהו מאיימת לא רק על מעמדה של ישראל בעולם, אלא גם על הליבה של מערכת היחסים המיוחדת בין ארצות הברית לישראל", מסרה שקובסקי - שהשבוע השתתפה בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בשיקגו וקראה "דמוקרטיה, דמוקרטיה". "אני מקווה שההחלטה הזו תשמש אזהרה לממשלת נתניהו להפוך את המסלול, ותהיה מגדלור של תקווה למיליוני הישראלים המוחים כדי להציל את היסוד והעתיד של מדינתם".