הדיון שראש הממשלה נפתלי בנט כינס אמש (שני) עם בכירי משרד הבריאות וכמה שרים הסתיים ללא החלטות. שרים שנכחו בדיון אמרו שאין טעם בהטלת מגבלות במצב הנוכחי של המגפה, ובייחוד לא הגבלות התקהלות - שלדברי השרים "יכניסו את המשק לסחרור". ממשרד ראש הממשלה נמסר כי מאוחר יותר היום ייערכו דיוני התייעצויות נוספים במטרה לגבש את המשך תוכנית הפעולה בטיפול באומיקרון, שתובא לאישור קבינט הקורונה.

התפשטות האומיקרון - כתבות נוספות

עוד נמסר כי בדיון אתמול "נדונו אפשרויות שונות להידוק ההגבלות כחלק מהמשך התפשטות הזן, בהן הגבלת התקהלות, הרחבת התו הירוק והחלתו גם על ענפי המסחר, הפסקת מימון בדיקות האנטיגן לילדים, ועוד".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת בנושא נגיף האומיקרון
נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת בנושא נגיף האומיקרון
בנט. דוחף להגבלות
(צילום: מארק ישראל סלם)

בדיון השתתפו השרות איילת שקד, אורנה ברביבאי ותמר זנדברג והשרים חילי טרופר וניצן הורוביץ. אנשי משרד הבריאות הגיעו עם רשימת המלצות לא מגובשת לגמרי, ובה הצעה להגבלת התקהלות של לא-מחוסנים ומחוסנים. לפי ההצעה, עד 20 לא-מחוסנים יוכלו להתכנס במקום סגור, בעוד ש-50 יוכלו במקום פתוח להתכנס. עבור מחוסנים המליץ משרד הבריאות להגביל התקהלויות ל-300 בני אדם במקום סגור ו-1,000 בחוץ, בהנחה שמדובר במקום מסודר ובו מקומות ישיבה. במסיבות או במקומות שאין ישיבה מוסדרת הציע משרד הבריאות להגביל ל-100 בני אדם במקום סגור.
שרים שהשתתפו בדיון אמרו כי ההצעה אינה אפקטיבית ותכניס את המשק לסחרור. גם השר הורוביץ אמר שהוא לא בעד הטלת מגבלות כל עוד אין פיצויים. בכירי משרד הבריאות הודו שהגבלות כאלה לא ימנעו התפרצות ואולי יעכבו אותה, והציעו להמתין לראות אם הגל הנוכחי יגרום לתחלואה קשה ולנצל את הזמן לעידוד התחסנות.
2 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
ההתמקדות צפויה בתו הירוק
(צילום: EPA)
שרים העריכו שהגבלת ההתקהלות שתובא לדיון בקבינט לא תאושר - וציינו כי צפויה התמקדות בהחלת מתווה התו הירוק, ייתכן שעל המסחר כולו. גורמים שנכחו בדיון אמרו כי גם בכירי משרד הבריאות לא הביעו אמון במגבלות התקהלות, וציינו שעמדת השר הורוביץ לא הייתה נחרצת. "מספר המפגשים באולמות תרבות וספורט פחות ממספר המפגשים בעבודה, בתחבורה הציבורית, בסופרמרקט ובקופת החולים, ולכן אין טעם להטיל מגבלות על הופעות וספורט", אמרו גורמים שנכחו בדיון. שרים אמרו שהתחלואה מאירועי תרבות וספורט היא "טיפה בים". עוד הסבירו כי אם בתי הקולנוע ייסגרו לאור מגבלות ההתקהלות, החלטה כזו תפגע גם במסעדות הסובבות אותם.
אף שהשר הורוביץ התנה כל הגבלה במשק בפיצויים, יואב גורדוס, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, הסביר שסוגיית הפיצויים היא לא דבר פשוט. "אי אפשר ללחוץ על כפתור ומחר לשלם. אין מענה של חל"ת. זה מסובך מאוד ומחייב חקיקה", הוא אמר.

עלייה משמעותית בבדיקות החיוביות

מתוך כ-64 אלף בדיקות שפוענחו מאז חצות אתמול, 1.47% היו חיוביות. מדובר במספר גבוה באופן משמעותי מהנתונים בשבועות האחרונים שעמדו על כ-0.6%. מאז חצות ועד שעות הערב אמש אובחנו 939 חיוביים לקורונה. בנוסף, מקדם ההדבקה עומד על 1.22 – דבר המעיד על התפשטות המגפה.
מספר החולים הקשים שהיה יציב יחסית עד כה, עלה מ-81 ל-83. מהנתונים של משרד הבריאות עולה כי כ-75% מהחולים הקשים אינם מחוסנים בכלל. בקרב החולים הקשים, שטרם מלאו להם 60, שיעור הלא מחוסנים גבוה יותר והוא עומד על 84.4%.
למרות הקריאות החוזרות ונשנות של ראש הממשלה נפתלי בנט לישראלים להתחסן – שיעורי ההתחסנות, בעיקר בקרב ילדים, נמוכה מאוד. מהנתונים עולה כי רק 8% מבני ה-5 ו-13% מבני 6 עד 11 התחסנו במנת החיסון הראשונה. משקלול הנתונים עולה כי רק כ-12.5% מבני 5 עד 11 – כלומר אחד מכל שמונה ילדים בגילים אלה – התחסנו.
מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 8,232 חולי קורונה, שני האחרונים ביום שישי. עם זאת, משרד הבריאות נוהג לעדכן על פטירות באיחור, לכן ייתכן שהמספר גבוה יותר וגם משבת נפטרו חולים. עוד עלה מהנתונים כי מתחילת החודש נפטרו בארץ 30 חולי קורונה.
פורסם לראשונה: 23:39, 20.12.21