3 צפייה בגלריה
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
יעקב שבתאי ואיתמר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ)
המשרד לביטחון לאומי זימן את ראש אגף התכנון במשטרה לדיון נוסף על תקציב הארגון, זאת לאחר חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" הבוקר (יום שני) כי בניגוד להצהרות החגיגיות של השר איתמר בן גביר על תוספת של 9 מיליארד שקלים לגופי ביטחון הפנים, המשטרה הכחולה תאלץ להסתפק בתוספת של פחות ממיליארד לשנתיים הקרובות. תקציב זה רחוק מאוד מההבטחות שפיזר בן גביר לשוטרים לפני ואחרי ההסכמות על תקציב.
בפגישה שאליה זומן ראש האגף, ניצב דני קריבו, שחתום על המסמך שנחשף ב-ynet, ידונו נציגי המשרד לביטחון לאומי בהתרעתו כי התוספת שתגיע בפועל לא תתן מענה מבצעי למשטרה בשנתיים הקרובות. בנוסף, לנוכח החשיפה כי בשלב זה אף לא הושגו הסכמות בנוגע להעלאת השכר לשוטרים עד לדרגת פקד, כפי שהתחייב בן גביר, הרוחות בקרב השוטרים סוערות.
3 צפייה בגלריה
המסמך שנחשף הבוקר
המסמך שנחשף הבוקר
המסמך שנחשף הבוקר
עשרות שוטרים הגיבו בקבוצות פנימיות במשטרה על הפרסום כי תוספת השכר המיוחלת טרם סוכמה עם האוצר, ובכל מקרה תינתן בארבע פעימות - מה שיביא מאות שוטרים להתפטר מהארגון. "זה כבר לא יהיה גל עזיבה. זה יהיה צונאמי", כתב אחד השוטרים. שוטר אחר הוסיף: "הבדיחה של השנה. השר הזה, מסתבר, הוא כמו קודמיו. הרבה דיבורים. פוליטיקה של מתחיל בשקל". שוטרת בארגון הוסיפה: "בושה. הפקירו אותנו".
קצין בכיר במשטרה המעורה היטב בפרטי התקציב אמר ל-ynet: "זו אחיזת עיניים של בן גביר. שום 9 מיליארד ואפילו לא קרוב לזה יגיעו למשטרה. הוא רוצה להשקיע סכומים עצומים במשמר הלאומי ובמג"ב. זה חשוב מאוד, אבל לא יכול להגיע על חשבון המשטרה הכחולה. המשמר הלאומי לא ידע ולא אמור לטפל בפשיעה קלאסית. גם כך המצב של המשטרה הכחולה בשפל מבחינת כוח אדם. במקום שהשר יחזק את המשטרה הכחולה, שאחראית באופן ישיר על תחושת הביטחון של האזרחים ברחוב, הוא ישפוך כספים על דברים אחרים שלא יסייעו לנו להילחם בארגוני הפשע".
3 צפייה בגלריה
"נציגי המשטרה לא שולבו בשיח עם האוצר על התקציב". מתוך המסמך שנחשף
"נציגי המשטרה לא שולבו בשיח עם האוצר על התקציב". מתוך המסמך שנחשף
"נציגי המשטרה לא שולבו בשיח עם האוצר על התקציב". מתוך המסמך שנחשף
קצין בכיר אחר הוסיף כי "כשאתה צולל למספרים ולנתונים האמיתיים, אתה קולט שההצהרות של בן גביר הן לא יותר מאחיזת עיניים. הוא השר הראשון שמזה שנים רבות מידר את המשטרה מדיוני התקציב, כשאין לו מושג כיצד הארגון עובד ופועל. אם הוא חשב שהוא יוכל לעמוד מול משרד האוצר ולהביא כמה מיליארדים טובים למשטרה כשהוא לא מכיר אותה בכלל, הוא טעה ובגדול".
מנגד, גורמים באוצר אמרו כי משטרת ישראל תקבל ב-2023 ו-2024 תוספת שנתית של 2.75 מיליארד שקלים, אך עקב קיצוץ של חצי מיליארד, התוספת תהיה בת 2.25 מיליארד שקל בשנה. חלק מהתוספת מיועד להעלאות שכר על פי המתווה הקיים. ביום חמישי יונח התקציב על שולחן הכנסת לצורך אישורו בקריאה ראשונה בשבוע הבא.
מלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר בתגובה: "אותם גורמים במשטרה יאכלו את הכובע כאשר יתקבל הסכום. העוינות שלהם כלפי השר בן גביר עוברת כל גבול, אך ההשמצות שלהם לא עובדות. שוטרי ישראל יודעים כי השר בן גביר יביא תשעה מיליארד ש"ח למשטרה, לשב"ס, וכב"ה, אך במקביל התחיל לעשות סדר ולהזיז את הגבינה של אותם גורמים, שמתנהלים כבר שנים בשיטת חבר מביא חבר ופגעו במשטרה".
גד ליאור סייע בהכנת הכתבה