רגע לפני שטס להאג כדי לייצג את מדינת ישראל בבית הדין הבינלאומי בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל על רצח עם – נחשף נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק בפעם הראשונה למסמך היסטורי מרגש, שנמצא בארכיון הציוני המרכזי של ההסתדרות הציונית העולמית והזכיר לו שכשם שאביו התגייס למען הצלת יהודים בזמן השואה, כך אהרן ברק הבן ממשיך את המורשת ופועל גם היום למען מדינת היהודים.
1 צפייה בגלריה
מסמך היסטורי על אביו של אהרן ברק, צבי
מסמך היסטורי על אביו של אהרן ברק, צבי
מסמך היסטורי ששלח אביו של אהרן ברק, צבי, ב-1945
(צילום: מוטי קמחי)
ברק התרגש מאוד לשמוע השבוע לראשונה כי ישנו תיק ארכיוני על שם אביו, צבי בריק, המכיל מסמכים אישיים רבים, וכן שורה של מכתבים שכתב בכתב ידו לגורמים ציוניים שונים. אחד המכתבים אף נשלח אליו ממש לפני ההמראה להאג. אהרן ברק מעולם לא ראה את המסמך הזה ולא נחשף לתוכנו: מדובר במכתב בכתב יד ששלח בקיץ 1945 המועמד לעלייה צבי בריק, אביו, לחבר שלו, ובו מוזכר בנו, אהרן (אריק) אז ילד בן 8.
המסמך מדבר על הכמיהה של האב - שנשאר בזמן השואה באירופה כדי להציל יהודים - להגיע לישראל כדי לדאוג לאישה שלו ולבנו אריק. בסופו של דבר, שנתיים אחרי, בשנת 1947, האב הצליח להגיע עם אשתו ובנו לישראל.
ערב המלחמה עמד עו"ד צבי בריק בראש המשרד הארץ ישראלי בליטא. מתוקף תפקידו כאחראי על חלוקת סרטיפיקטים לעלייה לארץ ישראל, יכול היה לדאוג לעצמו לאישורי עלייה, אך הוא בחר להישאר כדי להמשיך ולסייע ליהודים. עם הקמת גטו קובנה, עברה אליו המשפחה ושהתה בו שלוש שנים. אשתו ליבה ובנו הקטן אריק (אהרן) הצליחו לברוח מהגטו וניצלו הודות לסיוע של ליטאי כפרי שהסתיר אותם בביתו. צבי נשאר בגטו והצליח להימלט בהמשך. אחרי שחרור האזור על ידי הצבא הרוסי באוקטובר 1944, התאחדה המשפחה ונדדה מליטא לרומניה ומשם לאיטליה.
בקיץ 1945, בעודו ממתין עם משפחתו לרישיונות עלייה לארץ ישראל, כתב בריק לחברו חיים ברלס, ראש ועד ההצלה באיסטנבול, "אני פונה אליך, ולמי אפנה אם לא אליך, עזור לי! שלח עבורי ועבור משפחתי (אישה וילד בן שמונה) רישיונות לכאן". המכתב נשמר בתיק האישי של בריק ושיקף את מצוקתם הקשה לאחר המלחמה: "זה כבר החודש החמישי שאני מיטלטל בדרך בזמן האחרון. כבר מועד לחזון. אני בטוח שתעשה את הכול כמו שעשית עד היום. הושט יד לאח כדרכך בחיים, שלך צבי בריק".