4 צפייה בגלריה
החוברת המקוונת של מכבי שירותי בריאות לעידוד מראה עובדות החברה
החוברת המקוונת של מכבי שירותי בריאות לעידוד מראה עובדות החברה
(מתוך חוברת מקוונת לעובדים ולעובדות מכבי שירותי בריאות )
הפרסום ב-ynet על החוברת שנשלחה לעובדות ועובדי קופת החולים מכבי, שכללו המלצות ל"הופעה מושלמת", עוררה זעם לא רק בקרב העובדים, אלא גם בכנסת ובארגוני הנשים. בעקבות פנייתנו, הפרסום הוסר באופן מיידי ומכבי גם מבהירים: "תוכן לא ראוי שפורסם בתום לב".
החוברת נשלחה על-ידי ההנהלה ועוסקת בלבוש ובמראה ייצוגי, לצד עצות כדי להדגיש את מימדי גופן של העובדות באופן "מחמיא". בין העצות שניתנו לעובדות תחת הכותרת "טיפים להופעה מושלמת", נכלל בין היתר ללבוש שמלה שחורה והדוקה "שמדגישה ומחמיאה לקימורי הגוף קלאסית ואלגנטית", המלצה ללבוש בגדים שאורך השרוול הוא עד המרפק כדי "לטשטש זרועות", לבחור בג'קט סגור במותן כדי לצמצם את אזור החזה, ולהשתמש בחגורה שתדגיש את מבנה הגוף ותעניק "צללית שעון חול".
ח"כ לימור מגן תלם, יו"ר השדולה לקידום דימוי גוף בריא ומאבק בהפרעות אכילה, אמרה כי היא מזועזעת לחלוטין מהפרסום. "חגורת מותן תדגיש את מבנה הגוף? שמלה שחורה ואדוקה מחמיאה לקימורי הגוף? אני לא מצליחה להבין איך זה ייתכן שקופת חולים שאמונה על בריאותם, כולל בריאותם הנפשית של מאות אלפי ישראלים, מפרסמת מסרים כל כך מחפיצים, פוגעניים ועקומים לגמרי על גופן של נשים".
4 צפייה בגלריה
עאידה תומא סלימאן בוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה בנושא הפסקת היריון
עאידה תומא סלימאן בוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה בנושא הפסקת היריון
"תרבות ארגונית בעייתית". ח"כ עאידה תומא סלימאן
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)

לדבריה, "אלו בדיוק מסוג המסרים האגביים שנערות רואות במרחב וגורמות להן להתבייש בגוף שלהן ולחשוב שאפילו בקופת חולים מסתכלים עליהן כאובייקט. טוב שהטקסט ירד. אבל למה צריכה להעלות זעקה ציבורית לפני שמישהו יבין שטקסטים כאלו לא ראויים להיכתב?".
ח״כ עאידה תומא סלימאן תהתה ״מה חשבו במכבי כאשר הפיצו המלצות לעובדות ללבוש גזרות ש"יחמיאו לקימורים?", מי אחראי על ההנחיה והאם הוא שמע על החוק למניעת הטרדה מינית? ‏לאור הפרסומים הרבים על פגיעות והטרדות מיניות בשירותי הבריאות, הפגיעה הזו בעובדות מעידה על תרבות ארגונית בעייתית ומיושנת שמחייבת טיפול והתנצלות".
4 צפייה בגלריה
מיכל רוזין
מיכל רוזין
"שיח שחלף מהעולם". מיכל רוזין
(צילום: יואב דודקביץ)
4 צפייה בגלריה
אורית סוליציאנו
אורית סוליציאנו
אורית סוליציאנו
(צילום: רפי קוץ)
יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין וח"כ ממרצ גבי לסקי אמרו כי "החוברת המבזה, המשפילה והסקסיסטית שנשלחה לעובדות ועובדי מכבי, בה ניתנים "טיפים להופעה מושלמת", מחפיצה נשים, ומנכיחה שיח שלשמחתנו חלף מהעולם. קופת חולים כמו מכבי, המעניקה שירותי בריאות לכלל האוכלוסייה בישראל צריכה לגלות רגישות יתר בכל נושא דימוי הגוף וההשלכות ההרסניות שהשיח המחפיץ הזה עלול לייצר. אף אישה לא צריכה להרגיש שבמקום העבודה שלה בוחנים את "המותן הדקה" שלה, או מצפים ממנה ללבוש "שמלה שחורה ואדוקה שמחמיאה לקימורי הגוף". אנחנו נפעל להעלות את הנושא בוועדה לקידום מעמד האישה על מנת להזכיר שאין מקום לתופעות הללו ב-2022".
אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אמרה שמכבי צריכה להתנצל. "העובדה שקופת חולים מכבי העזה לתת הוראות מחפצנות, מבזות ומשפילות לגבי לבושן של נשים, היא הזויה ובלתי מתקבלת על הדעת. אמנם ההנחיות הללו הוסרו, אך מן הראוי שקופת החולים תתנצל בפני עובדותיה על הפגם שנפל בחוברת זו".
בעקבות הפרסום והסערה, במכבי הבהירו היום כי הדברים פורסמו בתום לב. "מדובר בתוכן לא ראוי שפורסם ללא ידיעת ההנהלה והוסר מיד ואנו מצרים על כך. אין מקום לשיח כזה לא במכבי ולא בשום מקום אחר ובוצעו שיחות הבהרה כדי שאירוע מסוג זה לא יישנה. מדובר בעובדות ביחידה בארגון שפרסמו את הדברים בתום לב וללא כוונה להעביר מסרים לא ראויים. מכבי שירותי בריאות דוגלת בשיח שוויוני ומכבד וללא כל הבדל מגדרי".