4 צפייה בגלריה
הרב שמעון בעדני מנהיג רוחני ש"ס
הרב שמעון בעדני מנהיג רוחני ש"ס
הרב שמעון בעדני. הוביל את ישיבת מועצת חכמי התורה רק בשבוע שעבר
(צילום: גיל יוחנן)
דיוני המשא ומתן הקואליציוני עם ש"ס הופסקו בעקבות הידרדרות חמורה ופתאומית במצבו הבריאותי של מנהיגה הרוחני של המפלגה. הרב שמעון בעדני, נשיא מועצת חכמי התורה, אושפז אמש (שני) במרכז הרפואי מעייני הישועה בבני ברק, והוא מורדם ומונשם. הרב בן ה-94, שרק בשבוע שעבר הוביל את ישיבת המועצה - שבה הוחלט מה יהיו דרישות ש"ס במשא ומתן הקואליציוני - עבר החייאה ונשקפה סכנה לחייו. הבוקר כבר נמסר כי מצבו התייצב והוא יצב מכלל סכנה.
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
דרעי. עזב את הכנסת כדי לשהות לצד הרב
(צילום: עמית שאבי )
יו"ר ש"ס, אריה דרעי, עזב את הכנסת בעיצומה של פגישת המשא ומתן, כדי לשהות לצדו בבית החולים. בעדני הוא רב בכיר בציבור החרדי הספרדי, ומאז פטירת חכם שלום כהן בחודש אוגוסט ממלא את מקומו. בסביבתו קראו לציבור להתפלל לרפואת רבי שמעון בן חביבה, ובריכוזי הערים החרדיות התקיימו עצרות בתפילה לשלומו.
ההפסקה בשיחות עם ש"ס מתרחשת דווקא לאחר מה שנראה כמו התקדמות בדרך להקמת ממשלה. ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו נועד אתמול פעמיים עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', ולפגישה השנייה הצטרף גם דרעי. בליכוד הציעו לדרעי כי כתחליף לתיק האוצר הוא יקבל פרט לתיק הפנים גם את תיק התחבורה - וישמש כממלא מקום ראש הממשלה. דרעי עדיין לא השיב להצעה.

4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. לפני עזיבת דרעי את הכנסת, הסתמן דווקא כיוון לממשלה שבה יכהן כשר האוצר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
לפני הצטרפותו לפגישה, העביר דרעי מסר לפיו הוא יהיה מוכן לוותר על תיק האוצר, ולאפשר את מינויו לתפקיד של סמוטריץ'. מתחילת המשא ומתן הקואליציוני מתעקש יו"ר הציונות הדתית לקבל את אחד משני התיקים הבכירים, אוצר או ביטחון. כעת, אם יקבל דרעי את ההצעה, צפוי יו"ר הציונות הדתית להיכנס למשרד האוצר. חבר ממפלגתו, לפי ההצעה, ישמש סגן שר הביטחון, תיק שבליכוד רוצים להשאיר אצלם. סגן שר הביטחון מטעם סמוטריץ' צפוי לקבל את האחריות על כל נושא ההתיישבות.
לש"ס הוצע במסגרת ההצעה גם משרד הבריאות או הרווחה, וכן תיקי הדתות, התפוצות והנגב והגליל - שאותו רצתה עוצמה יהודית. כתחליף, הוצע לאיתמר בן גביר משרד החקלאות. מלבד ביטחון הפנים והחקלאות, עוצמה יהודית צפויה גם לקבל את משרד המורשת.
4 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, מנהיג יהדות התורה
יצחק גולדקנופף, מנהיג יהדות התורה
יצחק גולדקנופף, יו"ר יהדות התורה. "הצעות חסרות פרופורציה לש"ס"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ההצעה להעביר את תיק התחבורה לדרעי עוררה תרעומת אצל יהדות התורה. במפלגה דרשו את התיק ובנו על קבלתו, וגורם במפלגה אמר כי כעת ידרשו ביהדות התורה את תיק הדתות, מה שעלול לייצר כאב ראש לדרעי ולנתניהו. במפלגה דרשו כי התפקידים בממשלה הבאה לא ייסגרו אלא בישיבה משותפת של ראשי מפלגות הקואליציה, וטענו להצעות חסרות פרופורציה. הסערה התחוללה בזמן שנציגי יהדות התורה נפגשו עם צוותי המו"מ של הליכוד. תיק אחד שככל הנראה יהיה בידיהם הוא תיק ירושלים - שאותו צפוי לקבל ח"כ מאיר פרוש.
יהדות התורה, שדורשת את תיק הדתות, ויתרה במשך שנים לש"ס על המשרד החשוב לשתיהן במסגרת הבנות לא כתובות על חלוקת התפקידים בין המפלגות החרדיות. חבילת הפיצוי לדרעי מערערת את היחסים בין שתי המפלגות.
פורסם לראשונה: 22:27, 21.11.22