3 צפייה בגלריה
נשיא האמירויות בן זאיד ונשיא איראן ראיסי
נשיא האמירויות בן זאיד ונשיא איראן ראיסי
נשיא האמירויות בן זאיד ונשיא איראן ראיסי
(צילום: EPA, AP)
משרד החוץ של איחוד האמירויות הודיע אתמול (ראשון) כי לראשונה מאז 2016 תמנה אבו דאבי שגריר באיראן. השגריר, סייף מוחמד א-זעבי, צפוי להגיע לטהרן בימים הקרובים, אחרי התקרבות הדרגתית שנרשמה בין שתי המדינות, התקרבות שכללה גם שיחה בין שר החוץ של האמירויות עבדאללה בן זאיד לעמיתו האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן.
בחודשים האחרונים שינתה איחוד האמירויות את גישתה כלפי העולם הערבי וכלפי איראן בפרט. בחודש שעבר אמר אנוור גרגש, יועצו הדיפלומטי של נשיא האמירויות מוחמד בן זאיד, כי אבו דאבי אינה מאמינה בגישה תוקפנית כלפי טהרן: "אנחנו לא מתכוונים להיות אויבים של שום מדינה באזור, במיוחד לא איראן. אנחנו תומכים בכל דבר שיגן עלינו, אבל לא נסמן כיעד מדינה שלישית". באותה עת סיפר כי איחוד האמירויות נמצאת בהליך של שליחה מחדש של שגריר לטהרן, ועוסקת ב"בנייה מחדש של גשרים לאיראן".
עדות נוספת לשינוי הגישה האמירתית כלפי העולם הערבי הייתה ביקורו של נשיא סוריה בשאר אסד במדינה במרץ האחרון. זה היה הביקור הראשון שערך אסד במדינה ערבית מאז פרוץ מלחמת האזרחים במדינה ב-2011. במסגרת המלחמה נקטה איחוד האמירויות מדיניות ביקורתית ביותר כלפי המשטר הסורי וכלפי אסד, אבל בחודשים שקדמו לביקור נרשמה התחממות בין סוריה לאמירתים, החתומים על הסכמי אברהם עם ישראל.

בהודעה שפרסם משרד החוץ של האמירויות אתמול נמסר כי ההחלטה על החזרת השגריר נועדה "להשיג אינטרסים משותפים לשתי המדינות ולאזור כולו". השגריר האמירתי עזב את טהרן בינואר 2016, אז הסתערו מפגינים איראנים על שגרירות סעודיה בטהרן במחאה על הוצאתו להורג בסעודיה של השייח נימר א-נימר, שהואשם בפשעים הקשורים לטרור ובהסתה נגד הממלכה. א-נימר נחשב לסמל של האופוזיציה השיעית לבית המלוכה הסעודי, ובכך הפך גם לסמל תקשורתי המזוהה עם הציר השיעי של איראן וחיזבאללה.
בעקבות הסתערות המפגינים החליטה סעודיה, ובעקבותיה גם איחוד האמירויות, לנתק את היחסים עם טהרן ולהחזיר את השגריר הביתה. באמירויות החלו בשיחות לחידוש היחסים עם טהרן ב-2019, אחרי המתקפה על מתקני הנפט של סעודיה, בימי מתיחות גוברת במזרח התיכון ובצל פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן. כעת עוקבות מדינות המפרץ מקרוב אחר המשא ומתן המתקדם בנוגע להחייאת ההסכם. כמו ישראל, גם הן מדגישות כי ההסכם אינו מספק תשובות לסוגיות בעייתיות אחרות הקשורות לאיראן מלבד הגרעין - ובהן תוכנית הטילים של טהרן ושאר פעולותיה מערערות היציבות במזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
ההתפרעויות בשגרירות הסעודית בטהרן, 2016. הסיבה להחזרת השגריר האמירתי
ההתפרעויות בשגרירות הסעודית בטהרן, 2016. הסיבה להחזרת השגריר האמירתי
ההתפרעויות בשגרירות הסעודית בטהרן, 2016. הסיבה להחזרת השגריר האמירתי
האמירתים הביעו דאגה מהפיכתה של איראן לכוח דומיננטי במזרח התיכון, אולם יחד עם סעודיה רצו להמשיך ביחסים כלכליים עם טהרן. בשנה האחרונה ניסו גם הסעודים לשפר את היחסים עם איראן, ובמסגרת הניסיון הזה קיימו ריאד וטהרן חמישה סבבים של שיחות ישירות. בחודש שעבר הצהירה טהרן כי היא וסעודיה מעוניינות להמשיך במשא ומתן ביניהן, שמטרתו חידוש היחסים.