בדיון הסגור שהתקיים אתמול (שני) בוועדת חוץ וביטחון, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס ליכולת העמידה שלו מול האמריקנים: "בן גוריון היה מנהיג דגול, אבל בסוף הוא נכנע ללחץ אמריקני. ראש ממשלה שלא יכול לעמוד בלחץ האמריקני - שלא ייכנס ללשכת ראש הממשלה".
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה דוד בן גוריון חותם על מגילת העצמאות ב-1948
ראש הממשלה דוד בן גוריון חותם על מגילת העצמאות ב-1948
"מי שלא יכול לעמוד בלחץ האמריקני - שלא ייכנס ללשכת ראש הממשלה". בן גוריון
(צילום: הנס פין, לע"מ)
עוד אמר נתניהו: "רק אני יכול לעמוד מול לחץ". גורמים שנכחו בדיון אמרו: "זה מדהים שלמרות כל מה שקרה במדינה נתניהו מנהל קמפיין פוליטי על מלא".
עוד אמר נתניהו: "רק אני יכול לעמוד מול לחץ". גורמים שנכחו בדיון אמרו: "זה מדהים שלמרות כל מה שקרה במדינה נתניהו מנהל קמפיין פוליטי על מלא"

בחזרה להסכם אוסלו

בדיון אתמול טען נתניהו גם שמספר הקורבנות של הסכם אוסלו "זהה למספר הקורבנות ב-7 באוקטובר", שעומד על כ-1,200 איש, "אבל במשך זמן ארוך יותר". ח"כ מרב מיכאלי מחתה על ההשוואה, אך יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין קטע אותה ונזף בה על כך שהיא "כל הזמן קוטעת ומתווכחת עם ראש הממשלה".
הכותרת
איך שופטים את מחבלי חמאס?
27:08
נתניהו מרבה להשתמש בהסכמי אוסלו בוויכוחים פוליטיים, ומייחס להם חלק גדול בפיגועי הטרור בישראל בשנים שהיו אחריהם. ההסכמים, נזכיר, נחתמו ב-1993 בצל האינתיפאדה הראשונה וב-1995, ובימין הישראלי מייחסים להם חלק גדול בפריצת האינתיפאדה השנייה בשנת 2000. מנגד, חיים רמון - שכיהן כשר בממשלת רבין בימי ההסכם - אמר הבוקר ל-ynet live כי "אני מבין את נתניהו, הוא כרת ברית עם השטן כשפעל כאילו חמאס הוא נכס והרשות היא נטל. עוד לפני 7 באוקטובר הוא הפך את תושבי הדרום לבני ערובה והקריב אותם על מזבח החלשת הרשות כדי שלא יהיה תהליך מדיני. זה הכול דברים שהוא אמר, וזה הסתיים בטבח הנורא. הוא נושא באחריות הישירה והמרכזית, והוא לא לבד".
לדברי רמון, "צריך להגיד מה היה חלקו של נתניהו באוסלו. ב-1996 היו בחירות, אחרי פיגועי התאבדות קשים. הוא אמר שימשיך את אוסלו, ואז הוא נבחר, אולי בגלל זה, ובאופן מפתיע יישם את הבטחת הבחירות. מיד הוא עשה את הסכם חברון שהעביר את רוב העיר לשליטת הרשות. הוא קיים שיתוף פעולה מלא עם הרשות הפלסטינית בנושא הביטחוני, וזה הניב תוצאות יוצאות דופן ונתניהו התגאה בכך שהטרור ירד בסדרי הגודל. השיא היה כשנפל לזרועות ערפאת ואמר 'גיליתי ידיד אמת' וחתם על הסכם וואי.
רמון: "אם הוא צודק - אז יש לו אחריות לא רק למה שקרה עם חמאס, אלא גם לנושא אוסלו. אבל ברור שההשוואה מופרכת מעיקרה"
"אם הוא צודק - אז יש לו אחריות לא רק למה שקרה עם חמאס, אלא גם לנושא אוסלו. אבל ברור שההשוואה מופרכת מעיקרה". לטענת רמון, "ההסתלקות של אהוד ברק מאוסלו הביאה את האינתיפאדה, לא אוסלו. אמרתי לו לא ללכת לקמפ דייוויד, והוא חזר ואמר 'אין פרטנר', ואמרתי לאלדד יניב - מה אתם עושים, תהיה אינתיפאדה אם תמשיכו בדרך הזו. כשברק היה ראש ממשלה, עד האינתיפאדה היה שקט מוחלט. הרשות הפלסטינית, משנת 1993, לא הייתה מעורבת בפעולות טרור. כל פעולות הטרור בין 1993 ל-2000 היו על ידי החמאס והג'יהאד, כשהרש"פ משתמשת בנשק שנתנו לה כדי להרוג חמאסניקים ולא ישראלים. עשו הרבה שכתובים על ההיסטוריה".