הבחירות המקומיות שיתקיימו היום (יום שלישי) יביאו איתן הרבה שמות חדשים בערים רבות בישראל, אבל לצידם יש לא מעט ראשי רשויות ותיקים, שלא ממהרים לעזוב את הכיסא, וזוכים לבחירת התושבים שוב ושוב.
בישראל, ראש העיר נבחר בבחירות ישירות ופתק נוסף לחברי המועצה. ב-2018 כמחצית מראשי הרשויות התחלפו, אך לצידם גם ראשי ערים שנמצאים בתפקידם עשרות שנים. "בבחירות הקודמות תושבים הדיחו ראשי ערים שהיו עשרות שנים בכיסא, ומנגד היו מקרים שראינו שנבחרו שוב ראשי רשויות מכהנים. אין ספק שלראש עיר מכהן יש יתרון מובהק אל מול יתר המועמדים", הסביר ד״ר אריאל פינקלשטיין, ראש פרויקט שלטון מקומי במכון הישראלי לדמוקרטיה.
3 צפייה בגלריה
מרים פיירברג, רון חולדאי, מוטי ששון
מרים פיירברג, רון חולדאי, מוטי ששון
מרים פיירברג, רון חולדאי ומוטי ששון. מראשי הערים הוותיקים בישראל
(צילום: שאול גולן, ריאן פרויס, אוראל כהן)
לדבריו, "לאורך השנים עלו הצעות חוק להגביל כהונה של ראשי רשויות, אך הן לא עברו מתוך מחשבה שזו פגיעה בדמוקרטיה, ואם תושבים בוחרים בראש רשות מסוים פעם אחר פעם, זו זכותם. בסופו של דבר אנחנו לא רואים שזו תופעה כל כך נפוצה".

הוותיקים שיתמודדו שוב

בבחירות שייערכו היום המועמד הוותיק ביותר בתפקיד הוא יחיאל זוהר, ראש העיר נתיבות מאז שנת 1989 - 34 שנה ברציפות. אחריו עומד אילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה ב-32 שנה האחרונות. אחריהם נמצאים ראשי הערים המכהנים 30 שנה בתפקיד - מוטי ששון בחולון וחיים צורי בקריית מוצקין. בקריית אתא יתמודד שוב ראש העיר ב-28 השנים האחרונות יעקב פרץ.
אחריו נמצאים רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו ב-25 השנים האחרונות ומרים פיירברג, ראשת העיר נתניה כבר 24 שנה. בנוסף, במועצה אלונה יתמודד שוב ראש הרשות ב-24 השנים האחרונות ובעיר מודיעין עילית יתמודד שוב יעקב אשר גוטרמן, שמכהן כראש עיר כבר 23 שנה. שניהם מועמדים יחידים בבחירות ברשות שלהם וימשיכו לעוד קדנציה.
במצטבר מי שכיהן הכי הרבה שנים בתפקיד הוא ראש המועצה המקומית בית דגן, אלי דדון, שכיהן בתפקיד כ-37 שנים עם הפסקה של ארבע שנים בין 2012 ל-2016, שבהן כיהן כמנכ״ל מפעל הפיס.
מי שהודח וחזר למרוץ הוא יונה יהב, שכיהן כראש עיריית חיפה במשך 15 שנה עד הבחירות הקודמות, שבהן הפסיד לעינת קליש רותם. בגיל 79 יהב חוזר להתמודד בראשות רשימה עצמאית ויש לו סיכוי אמיתי לגרוף רוב קולות בעיר.
3 צפייה בגלריה
הצבעה בקלפי לראש רשות, ארכיון
הצבעה בקלפי לראש רשות, ארכיון
הצבעה בקלפי לראש רשות, ארכיון
(צילום: אבי רוקח)
ראשי רשויות ותיקים אחרים החליטו לפרוש ולפנות את כיסאם אחרי קדנציה ארוכה: סימון אלפסי יסיים את תפקידו כראש עיריית יקנעם עילית ב-34 שנים האחרונות, פיני בדש יפרוש מראשות מועצת עומר אחרי 33 שנה, מוני אלימלך יסיים את תפקידו כראש מועצת גן רווה אחרי 32 שנה, ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל יעזוב אחרי 32 שנה, ואלי ברדה יסיים את תפקידו במגדל העמק אחרי 25 שנה.
שיא משך הכהונה כראש עיר היה של אברהם קריניצי, שכיהן בתפקיד ראש העיר רמת גן במשך 44 שנים. לאורך השנים היו ראשי עיר רבים שנשארו בכיסאם מספר עשורים. חלקם פרשו בסופו של דבר, או הוחלפו בידי מועמדים צעירים, והיו גם כאלה שנאלצו לוותר על תפקידם בעקבות הליכים פליליים.
כך למשל ז'קי סבג, שהיה ראש העיר נהריה 27 שנים, עדי אלדר שהיה ראש העיר כרמיאל קרוב ל-30 שנה, יוסי שבו שהיה ראש העיר נס ציונה במשך 25 שנה, ומאיר ניצן שהיה ראש העיר ראשון לציון במשך 25 שנה גם הוא. פטר וייס כיהן כראש מועצת גזר במשך 25 שנה, וצבי גוב ארי נפטר אחרי שכיהן 24 שנים כראש העיר יבנה.

בלי מתחרים

ב-32 רשויות יש רק מועמד אחד לראש הרשות. ב-15 מתוכן יש יותר מאשר רשימה אחת על מקום במליאת המועצה: אליכין, באר יעקב, באר שבע, בסמ"ה, טורעאן, יאנוח-ג'ת, כפר יאסיף, כפר תבור, מודיעין-מכבים-רעות, מזרעה, נהריה, נוף הגליל, קרית ביאליק, קרית יערים וראמה.
ברשויות אלו תושבים המתנגדים למתמודד היחיד על ראשות הרשות המקומית יצביעו עם פתק ירוק. בארבע רשויות נוספות - בית אל, כפר שמריהו, רג'ר ומטולה - יש רק מתמודד אחד לראשות הרשות המקומית ורשימה אחת גם למליאת המועצה. על כן, לא יוצבו בהן קלפיות, ויתקיים ביום הבחירות "נוהל הכרזה". כך גם ב-13 מועצות אזוריות שבהן יש מועמד יחיד: אלונה, בני שמעון, ברנר, גזר, זבולון, חבל אילות, חבל מודיעין, חוף השרון, מטה אשר, מטה בנימין, משגב, ערבות הירדן ותמר.
פורסם לראשונה: 21:43, 26.02.24