סקר שפרסמה היום (שלישי) סוכנות הידיעות רויטרס ממחיש עד כמה גילו המתקדם של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטריד את האמריקנים: 78% מהנשאלים מאמינים שביידן בן ה-81 מבוגר מדי לכהן בתפקיד, וגם רוב גדול של הנשאלים שהזדהו כדמוקרטים - 71% - מסכימים עם הקביעה הזאת.
ביידן מתמודד לכהונה נוספת בצל שורת הופעות פומביות מביכות, שהעלו תהיות לגבי מצבו הבריאותי - ואף הקוגניטיבי. ביידן אינו נשיא פופולארי, ודו"ח שפרסם בשבוע שעבר התובע המיוחד רוברט הר, שחקר את פרשת המסמכים שנמצאו בביתו של הנשיא, העמיק את המשבר: הר החליט שלא להעמיד לדין את הנשיא הדמוקרטי, וציין כי אם יעמוד למשפט הוא עשוי להציג את עצמו למושבעים כ"קשיש סימפטי עם כוונות טובות, וזיכרון גרוע".
2 צפייה בגלריה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
התובע המיוחד הגדיר את ביידן כ"קשיש עם זיכרון גרוע"
(צילום: AP)
בדו"ח טען הר כי ביידן סובל מבעיות בזיכרון, ובתשאולים שנערכו לו לא זכר מתי כיהן כסגן הנשיא של ברק אובמה - ואפילו לא מתי בנו, בו ביידן, הלך לעולמו. הדמוקרטים מחו על הכתוב בדו"ח וטענו שלתובע הרפובליקני, שמונה לתפקיד בכהונתו של דונלד טראמפ, יש אינטרסים פוליטיים.
כמחצית מהאמריקנים שהשתתפו בסקר של רויטרס ומכון Ipsos מאמינים שהתובעים הפדרליים הקלו עם ביידן כשהחליטו שלא להגיש כתב אישום בפרשה. 29% מהמצביעים הדמוקרטים מאמינים שהוא זכה ליחס מיוחד מכיוון שהוא מכהן כנשיא. הסקר נערך בין 9 ל-12 בפברואר.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
רק 53% מאמינים שטראמפ בן ה-77 מבוגר מדי
(צילום: WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
מי שבאופן כמעט ודאי יתמודד מול ביידן בבחירות לנשיאות בנובמבר יהיה דונלד טראמפ, בשחזור של הקרב ביניהם ב-2020. גילו המתקדם של ביידן צפוי לעמוד במרכז מערכת הבחירות למרות שטראמפ צעיר מביידן "רק" בארבע שנים - ורץ לנשיאות בזמן שארבעה כתבי אישום תלויים ועומדים נגדו. בהשוואה לביידן, גילו של טראמפ מטריד את המצביעים הרבה פחות: רק 53% מהנשאלים בסקר מאמינים שטראמפ בן ה-77 מבוגר מדי לתפקיד.
הסקרים שנערכים בארה"ב בחודשים האחרונים מראים שרוב הציבור מאס בביידן ובטראמפ, והיה מעדיף לראות במרוץ שני מועמדים אחרים - וצעירים יותר. בסקר קיבל טראמפ תמיכה של 37% לעומת 34% מביידן. 10% אמרו שיצביעו למועמדים אחרים, 12% אינם מתכוונים להצביע והשאר סירבו להשיב. יש לציין כי בארה"ב המנצח בבחירות נקבע לפי שיטת האלקטורים, לא בהכרח מי שזכה בקולות רבים יותר של בוחרים בכלל ארה"ב. עם זאת, סקרים ארציים, ובמיוחד השינויים הנרשמים בהם, הם מדד כללי טוב לבחינה של מאזן הכוחות ובעיקר של מגמות.