2 צפייה בגלריה
חמישה נרצחים בתוך יומיים
חמישה נרצחים בתוך יומיים
חמישה נרצחים בתוך יומיים
51 נרצחים מתחילת השנה, 13 מהם במהלך חג הרמדאן, שלושה פענוחים בלבד: בחברה הערבית ממשיכים לספור קורבנות אלימות, ברחוב קוראים רבים למיגור הפשיעה החמורה - אך הרשויות שעומדות מנגד לא מצליחות להנמיך את הלהבות. "הגיעה העת שהממשלה תתעשת ותתחיל לעמוד בהבטחותיה לטפל ברצח נשים ובטרור האזרחי הגובה מהחברה הישראלית מחיר מפלצתי", אמרה לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי קיים הערב (ראשון) דיון מיוחד בנושא הטיפול בתופעת האלימות והפשיעה ברחוב הערבי, בדגש על הטיפול החקירתי בתיקי הרצח שטרם פוענחו. במשטרה ציינו כי "המפכ"ל מכין תוכנית תקיפה נגד מחוללי הפשיעה המרכזיים ברחוב הערבי, תוך מיקוד בסכסוכים המדממים ומאבקי השליטה בין ארגוני הפשיעה וכנופיות העבריינים".
השם האחרון שהתווסף לרשימת הדמים הוא של מוחמד אבו עסב (20), שנרצח היום (ראשון) במהלך קטטה במחנה הפליטים שועפט בצפון מזרח-ירושלים. אבו עסב, תושב מחנה הפליטים שנורה בראשו, הובהל לבית החולים הדסה הר הצופים בעיר, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. עוד שני בני אדם נפצעו מירי באורח בינוני.
בעיר הבדואית רהט בדרום נרצח אתמול ביריות הילד מוחמד אבו הואש (11), שנקלע לקו האש במהלך סכסוך על רקע ויכוח בעקבות תאונת דרכים. "אני מאוד אוהב את מוחמד, וכל הזמן בוכה בגלל שהוא מת בירי", אמר היום חברו של הנרצח לספסל הלימודים. "הוא ילד נחמד, וכולנו אוהבים אותו. אנחנו כל הזמן מפחדים על החיים שלנו בגלל הירי הזה, נמאס לנו מאלימות שהורסת את כל הדברים הטובים".
תושב רהט הוסיף: "זאת לא הפעם הראשונה שילד נרצח בצורה כזאת בעיר. היו קטטות רבות בעבר, שאנשים לא מעורבים נרצחו בהן. לצערי, לא לומדים אצלנו לקחים, אלא ממשיכים לירות עד שירצחו מישהו".

ביום שישי בבוקר נרצח חמזה אבו גאנם (26) בכניסה לביתו בלוד. הוא התפלל במסגד, ולאחר ששב לביתו - נורה למוות. הרקע לרצח עדיין לא ידוע. "הוא היה הפרח של החברה הערבית", אמרו היום בלוד. "אדם ישר שהתפלל, עזר המון לאנשים ובחיים לא פגע באיש. חייבים לדעת מי עומד מאחורי הרצח הזה".
קרוב משפחתו של המנוח אמר: "אנחנו לא מאמינים שאיבדנו אותו. אמרו שזה בגלל סכסוך בין משפחות, המשטרה השקרנית היא זו שמפרסמת את זה. חמזה לא היה מסוכסך עם אף אחד, אם מישהו רוצה משהו ממנו אז בבקשה שיגיד את זה. אנחנו לא נסכים שימציאו עליו דברים. אם רצחו את חמזה, הפושעים מסוגלים לרצוח עוד אנשים טובים".

"הילדים מפחדים אפילו לשחק בחצר"

תושבת לוד אמרה: "אני אמא לשלושה ילדים, בגלל האלימות אצלנו הם לא יוצאים מהבית. הילדים מפחדים אפילו לשחק בחצר. הרוצחים יורים על ימין ועל שמאל, לא משנה להם את מי הם ירצחו, העיקר לבצע את 'העבודה' ולקבל על זה כסף".
בעקבות שרשרת מקרי האלימות בלוד, הוחלט לבטל את הפעילות במתנ"ס המקומי. "בימים קשים אלו שעוברת עירנו לוד, מודיעה החברה למתנ"סים הערבית על ביטול כל פעילותה השבוע, שהוא השבוע האחרון בחודש הרמדאן, עקב התפשטות מקרי אלימות, רצח ועבריינות ללא כל קדושה לחודש הסובלנות והסליחה", צוין בהודעת המתנ"ס.
בשכונת קריית חיים בחיפה נרצח אתמול ביריות שאדי נג'אר (39), תושב שפרעם שמוכר למשטרה. "כמעט כל יום רוצים גבר או אישה או ילד, ויכול להיות שאני אהיה הבא בתור", אמר קרוב משפחתו של נג'אר. "אי אפשר כבר להיות מופתעים מזה. הממשלה, המשטרה והשר לביטחון לאומי כושלים בעבודתם ולא עושים מאמצים כדי שנרגיש ביטחון אישי וזו התוצאה".
2 צפייה בגלריה
מוחמד אבו רביעה, החשוד ברצח אחותו בבית המשפט
מוחמד אבו רביעה, החשוד ברצח אחותו בבית המשפט
מוחמד אבו רביעה בבית המשפט
(צילום: חיים הורנשטיין)
הנרצחת החמישית בתוך כמה ימים היא אזהאר אבו רביעה (26) מהיישוב הבדואי מַכְּחוּל. החשוד ברצח הוא אחיה מוחמד אבו רביעה (29) מהיישוב כסייפה. המנוחה, אם לארבעה, הובאה הלילה על-ידי אחיה לתחנת מגן דוד אדום בערד מחוסרת הכרה ועם סימני אלימות קשים על גופה. מותה נקבע במקום, האח החשוד ברצח אמר לצוות הרפואי: "שחטתי אותה". מעצרו של האח הוארך בתשעה ימים. אח נוסף (41) נעצר בחשד למעורבות ברצח.
בכסייפה מתחו ביקורת על המשטרה שלפיה "עלה חשד כי הרקע למעשה הוא 'חילול כבוד המשפחה'". תושבים ציינו כי "אזהאר נרצחה בדם קר, היא אישה ישרה וצנועה שנפלה קורבן לאלימות קשה. חבל שהמשטרה לא בודקת את מה שהתרחש לעומק לפני שהיא מוציאה הודעה שמכפישה את שמה של הנרצחת".
חברה של הקורבן אמרה: "אני מכירה אותה טוב מאוד. היא רצתה לפגוש את הילדים שלה ולא מעבר. היא עשתה הכול למען הילדים שלה והקריבה את חייה למענם. הרצח כואב לי מאוד, זה מעשה מזעזע. אני לא חושבת שהיא תהיה האחרונה. המצב המזלזל ואוזלת היד של הרשויות מצביעים על עוד אלימות ללא הפסקה".
בחקירתו במשטרה שומר האח על זכות השתיקה, במקביל נמצאה הסכין ששימשה אותו לביצוע הרצח. גם בן זוגה של המנוחה נחקר, אך בהמשך שוחרר. נציג המשטרה בדיון בבית המשפט, רפי אזרד, ציין כי "אפשר לומר שבני המשפחה מאשרים את המניע לרצח", ובכך סתר את גרסת תושבים ביישוב הבדואי שלפיה לא מדובר במקרה של "חילול כבוד המשפחה".

לרה צינמן, שמשמת כאמור יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, אמרה: "אסור למשטרה ולאמצעי התקשורת להשתמש במונח הבזוי 'רצח על רקע כבוד המשפחה'. רצח שכזה נעשה כפעולה עונשית במטרה להטיל מרות או מורא ולכפות אורחות התנהגות על ציבור, ונחשב בחוק העונשין כנסיבה מחמירה.
"אחיה של אזהאר רצח לא רק אותה, מטרתו להטיל מורא על כל הנשים בכלל ועל הנשים במגזר הערבי בפרט השואפות לחיות חיי חופש, בהתאם לרצונן".