3 צפייה בגלריה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ב חווארה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ב חווארה
"לרסן אלימות מצד מתנחלים". הדרישה של הפיקוד הבכיר בצה"ל
(צילום: AFP)
בצה"ל רואים סימנים של התמתנות באלימות בשכם וגורמים ביטחוניים מייחסים את זה למבצעים התכופים באזור, שיצרו אצל אנשי "גוב האריות" תחושת נרדפות. החשש שהתבטא גם בעובדה שחמישה מאנשי ההתארגנות הזו הסגירו את עצמם ביום רביעי.
בצבא גם מציינים שלמרות הסגרים על העיר שעשויים היו לעורר תסיסה באוכלוסייה לא-מעורבת, האוכלוסייה הפלסטינית בשכם ברובה מסתפקת בתמיכה מילולית ובקצת תמיכה כספית באנשי "גוב האריות" אך לא מדובר בהתקוממות כללית. בשל כך, צה"ל מאמינים שעכשיו יהיה יותר קל למנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לבלום ולרסן את תופעת "גוב האריות".
3 צפייה בגלריה
אחרי הפעולות האגרסיביות בשכם - בצה"ל זיהו "התמתנות"
אחרי הפעולות האגרסיביות בשכם - בצה"ל זיהו "התמתנות"
אחרי הפעולות האגרסיביות בשכם - בצה"ל זיהו "התמתנות"
(צילום: רויטרס)

במחנה הפליטים ג'נין, שהוא בעצם המחולל העיקרי של התסיסה אצל הצעירים החמושים והמתוסכלים, אין שינוי במצב. הרשות הפלסטינית עוד לא מעיזה לפעול שם, אך צה"ל פועל ללא הרף. גורם ביטחוני בכיר מאמין שהפעילות של צה"ל במחנה הפליטים בסופו של דבר תביא למזעור הטרור היוצא משם בצורה ניכרת, אבל גורמי ביטחון עדיין מעריכים שיש אפשרת שהסלמה תתפשט גם לאזורים אחרים.
הסיבה העיקרית לכך היא כנראה הפשיעה הלאומנית מצד מתנחלים, שגברה מאוד בחודשים האחרונים. לדברי גורמי הביטחון, המכירים היטב את השטח ואת מה שקורה ברחוב הפלסטיני, האזרחים הפלסטינים הלא-מעורבים אינם מתחברים ומסייעים לקבוצות הצעירים החמושים בעימותים שלהם עם צה"ל. עם זאת, העימותים עם המתנחלים, היזומים ברובם על ידי צעירים יהודים בכל רחבי הגדה, מעוררים זעם בשכבות נרחבות בציבור, וזה יוצר דווקא עכשיו - בשעה שההסלמה מראה סימנים ראשוניים של דעיכה - מצב נפיץ.
3 צפייה בגלריה
הערכות מצב בעקבות מבצע "עלות השחר"
הערכות מצב בעקבות מבצע "עלות השחר"
"לפעול באותה נחישות נגד פשיעה לאומנית יהודית"
(צילום: דובר צה"ל)

צה"ל מצליח להשתלט על ההסלמה, אך אלימות מצד מתנחלים, מה שמכונה הפשיעה הלאומנית היהודית, עלולה להתסיס תבערה גדולה בכל השטח. החשש הוא שגם פלסטינים שאינם משתייכים לכנופיות החמושות יצטרפו אליהן. מסיבה זאת נערך אתמול בצה"ל כנס, שבו השתתפו בין היתר הרמטכ"ל ואלוף פיקד המרכז יהודה פוקס, ודרשו ממפקדי הגדודים הפועלים כעת ביהודה ושומרון להיות בשטח עם הכוחות ולדאוג בצורה פרואקטיבית לשמירת החוק והסדר, לא רק כשמדובר בלחימה בטרור. הם נדרשו לפעול באותה נחישות במניעת פשיעה לאומנית יהודית.
ביהודה ושומרון מוצבים כיום יותר מ-22 גדודים וכמה מיחידות העילית של צה"ל. הרמטכ"ל ואלוף פיקוד המרכז תדרכו אותם במפורש להתמיד במניעת פשיעה לאומנית שעלולה להצית תסיסה רחבה בכל שטח יהודה ושומרון.
פורסם לראשונה: 21:25, 27.10.22