רב-פקד יהונתן גנץ, סגן מפקד ביחידה למאבק בפשיעה כלכלית בלהב 433, התייחס הבוקר (חמישי) באולפן ynet לתופעת הפרוטקשן בצפון - הפרקטיקה העבריינית המכונה בשפה הפלילית "סחיטת דמי חסות" - המתרחבת באזור בתקופה האחרונה. "התיקים היום הם לא תיקים פשוטים. העבריינים למדו אותנו, הם מתוחכמים", אמר.
לדבריו, המשטרה עצרה אתמול בעל חברה החשוד בסחיטת דמי חסות מבעלי עסקים וקבלני בניין באזור הצפון. על פי החשד, עבריינים מהחברה הערבית הפעילו חברת שמירה, וכפו עליהם לשכור את שירותיהם באתרי בנייה, תוך סחיטה וזריעת פחד. "מאחורי החברה עומדים ארגוני פשיעה עם המון כסף, אנחנו מקווים שנצליח להביא את ראיות החקירה לכדי כתב אישום", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
יהונתן גנץ
יהונתן גנץ
"המשטרה עושה המון פעולות בעניין". רפ"ק יהונתן גנץ
(צילום: נויל האריס)
3 צפייה בגלריה
הרכב שנתפס
הרכב שנתפס
רכב יוקרה שנתפס אתמול בפשיטה
(צילום: דוברות המשטרה)
רפ"ק גנץ ציין כי "המשטרה עושה המון פעולות בעניין תופעת הפרוטקשן. אנחנו מנהלים חקירות סמויות. האתגר הוא שהעבריינים כבר באים עם רישיונות מהרגולטורים ושמים בפרונט של החברה אנשים שאנחנו קוראים להם 'קופים' - כאלה שהם ללא עבר פלילי לכאורה. בשביל זה אנחנו צריכים לנבור במסמכים ולשתף את רשות המיסים".
הוא הוסיף כי "אנשים מאוד מפחדים ואני מבין אותם. אני יושב עם קבלנים שאומרים לי 'יהונתן, אני חושש על בית העסק שלי - אז אני משלם כדי שיהיה לי שקט'. אנחנו לא מוכנים שיהיה מצב כזה במדינה. אני רואה יותר ויותר קבלנים שמתחילים לדבר. קשה להם כי הסיכון עליהם. אני באמת מבין את זה, ליבי איתם".
לטענתו, "אלה עבירות שקשה מאוד לחשוף אותן. אם לא מצליחים להגיע לציר של סחיטת דמי החסות - שזה הכי טוב לנו - אנחנו הולכים לכיוון של חשבוניות פיקטיביות. בסוף זו עבירה כלכלית והעבריינים רוצים להרוויח כסף".
3 צפייה בגלריה
ליאור הבר
ליאור הבר
"אם יקרה לי משהו, מישהו יקבל על עצמו אחריות?". ליאור הבר
(צילום: נויל האריס)
בתוך כך, ליאור הבר, מגדל בקר מהצפון שנסחט על-ידי עבריינים, העיד על התופעה: "במשך שנתיים מנסים לסחוט אותי ומאיימים עליי שאם לא אוותר על שטחים או אצא מהם - יפגעו בחיי ובחיי משפחתי".
לדבריו, "אני יודע מי עומד מאחורי זה והעברתי למשטרה את כל ההקלטות של השיחות האלה. נתתי להם את כל הראיות ולא נעשה שום דבר. אני לא יכול להגיד שהמשטרה לא עצרה אותם, אבל אין שום גורם הרתעה".
הבר ציין כי "יש לי ארבעה ילדים, משפחה. אם יקרה לי משהו, מישהו יקבל על עצמו את האחריות על זה? הגשתי עד כה 70 תלונות והמשטרה לא הגיעה אליי ולא הצליחה למגר את התופעה הזו".