העצרת הכללית של האו"ם התכנסה הערב (שלישי) לדיון חירום בנושא המצב ברצועת עזה, לבקשת מצרים ומאוריטניה. במסגרת הדיון אישרה העצרת הצעת החלטה הקוראת להפסקת אש הומניטרית מיידית ולשחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים, שהגישו המדינות הערביות. 153 מדינות הצביעו בעד ההחלטה, 10 התנגדו ו-23 נמנעו או נעדרו. מדובר בהחלטה הצהרתית בלבד, שאינה מחייבת.
לשם השוואה, בהצבעה הקודמת בעצרת שקראה גם היא להפסקת אש הומניטרית מיידית בין ישראל לחמאס, הצביעו 120 מדינות בעד ההחלטה. 14 מדינות הצביעו נגד ו-45 נמנעו.
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן מציג את המספר של סינוואר בעצרת של האו"ם
גלעד ארדן מציג את המספר של סינוואר בעצרת של האו"ם
ארדן אוחז בשלט עם המספר של משרדי חמאס בעזה
טיוטת הצעת ההחלטה מביעה בנוסף דאגה "מהמצב ההומניטרי הקטסטרופלי" ברצועה ומ"הסבל של האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית", ומדגישה כי יש להגן על האוכלוסיות האזרחיות הפלסטיניות והישראליות, בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי. כמו כן, ההחלטה דורשת שחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים, כמו גם הבטחת גישה הומניטרית.
במהלך הדיון נאם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. הוא הדגיש בפני המדינות התומכות בהצעה כי "אם ברצונכן להשיג הפסקת אש אמיתית, תתקשרו לחמאס ותבקשו את יחיא סינוואר". לאחר מכן הרים ארדן שלט שעליו נכתב המספר של משרדי חמאס בעזה, ואמר: "תגידו לחמאס שיניח את נשקו, יסגיר את עצמו ויחזיר את החטופים - ואז תקבלו הפסקת אש אמיתית שתימשך לתמיד".
שגריר מצרים באו"ם אמר כי "ההחלטה שאנו מגישים היום מאוד פשוטה, ברורה ומפורשת, וכוללת רק ארבע פסקאות לביצוע. היישום לא קרה על ידי הקהילה הבינלאומית במשך חודשיים, וזה למרות שהמצב בעזה הוא טרגי. אזרחים בעזה נתונים להתקפות ישראל, שהובילו לסבל נוראי".
2 צפייה בגלריה
הצבעה או"ם
הצבעה או"ם
תוצאות ההצבעה בעצרת
(צילום: UN)
השגריר המצרי הוסיף כי "מיעוט של מדינות שמתנגד להפסקת האש משתמש בתירוץ ש'יש לישראל זכות להגן על עצמה'. זו לא זכות שיש לישראל, היא כובשת. אין לה זכות כזאת. היא חייבת לעמוד בכללי החוק הבינלאומי - להגן על אזרחים, נשים וילדים. זה סימן של מוסר כפול. אימוץ ההחלטה על ידי העצרת הוא הדרך היחידה להציל אזרחים חפים מפשע. אני קורא לכולם לתמוך כדי למנוע מוסר כפול. למה אנחנו מחכים?".
שגריר אוסטריה באו"ם הסביר כי מדינתו "מודאגת ממתקפת חמאס הנוראית על ישראל ב-7 באוקטובר. המצב הנוכחי חל בשל מתקפת חמאס, ולישראל יש זכות להגן על אזרחיה בהתאם לחוק הבינלאומי. אנו מכירים במאמצי המדינות הערביות וקוראים לשחרור החטופים, אבל ההחלטה לא דורשת הגנה על ישראל ולא מציינת את חמאס בשמו. החטופים בעזה נלקחו אליה על ידי חמאס ואי-אפשר להתעלם מכך. מסיבה זו הצגנו תיקון קצר שקורא לשחרור כל החטופים ודורש גישה הומניטרית. גם לעצרת צריך להיות אומץ לכלול התייחסות מפורשת לחמאס. נימנה על ההחלטה אם התיקון יאומץ".
ארה"ב ואוסטריה הגישו מצידן בקשות לתיקון הצעה שגם עליה תהיה הצבעה. התיקון האוסטרי מחזק את השפה ביחס לשחרור החטופים, ו"דורש שחרור מיידי וללא תנאי של כל בני הערובה המוחזקים על ידי חמאס וקבוצות אחרות, כמו גם הבטחת גישה הומניטרית". התיקון האמריקני מגנה את מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר.

המדינות שהתנגדו להצעה הן ארה"ב, ישראל, צ'כיה, מיקרונזיה, פרגוואי, פפואה ניו גיני, ליבריה, נאורו, גוואטמלה ואוסטריה. ארה"ב ואוסטריה התנגדו להצעה לאחר שהתיקון שהגישו לגנות את החמאס לא עבר. המדינות שנמנעו בהצעה הן ארגנטינה, בולגריה, קייפ ורדה, קמרון, גינאה המשוונית, גאורגיה, גרמניה, הונגריה, איטליה, ליטא, מלאווי, איי מרשל, הולנד, פלאו, פנמה, רומניה, סלובקיה, דרום סודן, טוגו, טונגה, אוקראינה, בריטניה ואורוגוואי.
הכינוס מגיע לאחר שביום שישי השתמשה ארה"ב בזכות הווטו שלה במועצת הביטחון של האו"ם כדי למנוע פרסום הצעת החלטה על הפסקת אש. מדובר בהצעה שקראה לחייב את ישראל להפסקת אש הומניטרית מיידית ברצועת עזה. מבין 15 חברות מועצת הביטחון, 13 תמכו בהצעה. בריטניה נמנעה וארה"ב התנגדה. עקב הווטו שרשאית להטיל ארה"ב, כאחת מחמש החברות הקבועות במועצה, ההצעה נפלה.
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן גינה את ארה"ב על הטלת הווטו, ותיאר את העמדה האמריקנית כתוקפנית ובלתי מוסרית, וכהפרה בוטה של כל הערכים והעקרונות ההומניטריים. לשיטתו, עמדתה של ארה"ב הופכת אותה לאחראית לשפיכות דמם של ילדים, נשים וקשישים פלסטינים בידי הכיבוש ברצועת עזה.