אלפים מחייליו נהרגו במלחמה שבה פתח נגד אוקראינה לפני כמעט שמונה חודשים, אבל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מצהיר היום (ו') כי אין לו חרטות על הפלישה. במסיבת עיתונאים שערך בתום פסגה בינלאומית באסטנה, בירת קזחסטן, טען בנוסף הנשיא הרוסי כי היעד שלו אינו "השמדה" של אוקראינה. הוא הכריז כי "לעת עתה" אין צורך ב"מתקפות מאסיביות" נוספות על אוקראינה, אחרי מתקפת הטילים הנרחבת והחריגה שבה פתח ביום שני האחרון כנקמה על הפיצוץ בגשר קרים, כיוון שלדבריו רוב יעדי התקיפה שנבחרו מראש כבר נפגעו.
12 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
פוטין במסיבת העיתונאים היום בקזחסטן. "מה שקורה עכשיו לא נעים, בלשון המעטה"
(צילום: AFP)
במהלך מסיבת העיתונאים נשאל פוטין אם יש לו חרטות כלשהן, והשיב בשלילה: "אני רוצה להיות ברור – מה שקורה היום לא נעים, בלשון המעטה, אבל היינו מקבלים את אותו דבר גם מאוחר יותר, רק בתנאים גרועים יותר עבורנו, זה הכול. לכן פעלנו נכון ובזמן הראוי". פוטין שב ואמר כי הוא מוכן לחזור לשולחן המשא ומתן, אך למרות שנשמע מפויס מהרגיל הוא הזהיר את המערב מהתערבות בוטה יותר במלחמה לטובת הממשלה בקייב – ולדבריו עימות ישיר בין כוחות נאט"ו לכוחותיה של רוסיה יביא ל"קטסטרופה גלובלית".
פוטין התייחס במסיבת העיתונאים גם לגיוס המילואים הנרחב שעליו הכריז בחודש שעבר בצל התבוסות שספג צבאו באוקראינה, מהלך שנעשה בניגוד להבטחתו לאומה ועורר ברוסיה בהלה רבה כשמאות אלפים ברחו מארצם בניסיון להימנע מהגיוס. לדברי פוטין עד כה קיבלו צווי גיוס 220,000 רוסים, מתוך יעד של 300,000, ומתוכם 33,000 כבר נשלחו ליחידות הצבאיות שלהם. הוא ציין כי 16,000 נמצאים כעת בשירות קרבי – וחלקם כבר נשלחו לחזית באוקראינה.
"אורכו של קו המגע (בחזית) הוא 1,100 קילומטרים, ולא היה אפשרי עוד לשמור עליו רק עם חיילים תחת חוזה", אמר פוטין. על רקע דיווחים שלפיהם רבים מהחיילים המגויסים נשלחים לחזית ללא אימון או ציוד מספק, וכי לפחות שבעה מהם נהרגו בתוך ימים אחדים מרגע שנשלחו לשם, הוסיף פוטין שכל חייל צריך לעבור הכשרה – אבל ציין כי לעתים ההכשרה הזו יכולה להסתיים בתוך עשרה ימים בלבד. פוטין הדגיש כי לא צפוי גיוס מילואים נוסף.
12 צפייה בגלריה
רוסיה מלחמה אוקראינה משפחות נפרדות מבניהן המתגייסים במסגרת גיוס המילואים ב מוסקבה ב 12 אוקטובר
רוסיה מלחמה אוקראינה משפחות נפרדות מבניהן המתגייסים במסגרת גיוס המילואים ב מוסקבה ב 12 אוקטובר
רוסי שהתגייס נפרד מבני משפחה במוסקבה, השבוע
(צילום: EPA)
בינתיים נראה שכוחותיו של פוטין ממשיכים להתקשות בקו החזית, בעיקר במחוז חרסון שבדרום המדינה – שם מנהל הצבא האוקראיני מתקפת-נגד שלדבריו שחררה עד כה 75 יישובים וכפרים. הממשל שמינתה מוסקבה בחרסון – אחד מארבעת המחוזות הכבושים-חלקית שפוטין סיפח מאוקראינה בחודש שעבר – הודיע אמש על כוונה לפנות אזרחים בשל הפגזות חוזרת ונשנות לכאורה מצד האוקראינים. בתקשורת הרוסית דווח הבוקר כי כמה מהמפונים כבר הגיעו היום למחוזות בתוך רוסיה ולחצי האי קרים, שסופח כבר ב-2014 ושוכן דרומית לחרסון.
למרות הפינוי, סגן ראש הממשל הפרו-רוסי בחרסון טען כי לא מדובר בנסיגה של ממש. "אף אחד לא נסוג, אף אחד לא מתכנן לעזוב את השטח של מחוז חרסון", אמר קיריל סטרמוסוב. גורם אוקראיני מקומי אמר בתגובה כי ראוי להתייחס לפינוי הזה כ"גירוש" של אזרחים אוקראינים לרוסיה, אלא אם כן מדובר בפינוי של אלו שתיאר כ"משתפי פעולה". הרמטכ"ל האוקראיני ולרי זאלוז'ני הכריז היום מצדו כי כוחותיו ימשיכו במתקפות-הנגד שלהם, על מנת "להשיב את מה ששלנו". בסרטון וידאו שפרסם אמר זאלוז'ני: "אף אחד ושום דבר לא יעצור אותנו. קברנו את המיתוס שהצבא הרוסי בלתי מנוצח".
בחזית המזרחית דווח דווקא על התקדמות מסוימת של הצבא הרוסי: המודיעין הבריטי דיווח הבוקר בהערכת המצב היומית שלו כי הרוסים רשמו באזור דונבאס, בשלושת הימים האחרונים, הצלחות "טקטיות", ומתקרבים לעבר העיירה האסטרטגית בחמוט שבמחוז דונייצק – אותה הם מנסים לכבוש מידי האוקראינים כבר שבועות ארוכים. בריטניה הדגישה כי מדובר בהתקדמות "איטית מאוד", ובמסגרתה כבשו הרוסים שני כפרים מדרום לבחמוט.
12 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה ב דונייצק מלחמה מול רוסיה
צבא אוקראינה ב דונייצק מלחמה מול רוסיה
צבא אוקראינה באזור דונייצק. שם הרוסים רשמו בימים האחרונים "התקדמות איטית מאוד"
(צילום: AFP)
לא ברור אם יש לכך קשר, אבל בימים האחרונים דווח על קשיי תקשורת שמהם סובלים יחידות הצבא האוקראיני בחזית – בשל שיבושים בשימוש בלווייני "סטארלינק" של חברת SpaceX, בבעלות היזם האמריקני אילון מאסק. מאסק, נזכיר, הודיע בתחילת הפלישה הרוסית כי יתרום לאוקראינים מסופים לשימוש במערך הלוויינים הענקי שמפתחת החברה שלו, הכולל 2,200 לוויינים שמספקים שירותי אינטרנט לרחבי הגלובוס. מאז שלחה SaceX אלפי מסופים כאלו לאוקראינה, שעושה בהם שימוש נרחב והודתה כי התקשורת הלוויינית סייעה לה רבות במלחמה מול רוסיה – שבין היתר פועלת לשבש את דרכי התקשורת של הצבא האוקראיני.
רשת CNN דיווחה הבוקר כי מאז סוף ספטמבר הכוחות האוקראיניים החלו לסבול מקשיים נרחבים בשימוש בתקשורת באמצעות לווייני סטארלינק. "זה השפיע על כל המאמץ של האוקראינים לדחוף ולהתקדם בחזית", אמר גורם אחד לרשת החדשות האמריקנית. "סטארלינק זו הדרך המרכזית שבה היחידות בשדה הקרב מתקשרות".
מאסק אישר היום דיווח אחר של CNN, ולפיו SpaceX הודיעה למשרד ההגנה האמריקני כי אין ביכולתה להמשיך לממן בעצמה את העברת מסופי הלוויינים לאוקראינה, ודורשת כעת שהממשל האמריקני ישלם עליהם. בציוץ בטוויטר כתב מאסק כי SpaceX משלמת 20 מיליון דולר מדי חודש על תחזוק שירותי התקשורת הלוויינית לאוקראינה, ועד כה הוציאה סכום של 80 מיליון דולר. הוא הדגיש כי החברה לא מבקשת לקבל פיצוי על הכסף שכבר השקיעה, אך לא יכולה להמשיך לממן את הפעילות בעצמה. אולי על רקע הדיווחים על שיבושים בשימוש במערכת, מאסק ציין כי SpaceX מתמודדת גם עם מתקפות סייבר ושיבושים טכנולוגיים אחרים, וכי המאמץ לסכל אותם הופך לקשה יותר ויותר.
12 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק. עורר זעם באוקראינה כשהציע "תוכנית שלום"
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
מסוף של מערך לוויינים לוויין תקשורת אינטרנט סטרלינק סטארלינק של SpaceX ב לימאן אוקראינה
מסוף של מערך לוויינים לוויין תקשורת אינטרנט סטרלינק סטארלינק של SpaceX ב לימאן אוקראינה
מסוף של מערך לווייני תקשורת האינטרנט סטארלינק בקו החזית בדונייצק, אוקראינה
(צילום: רויטרס)
אף שמאסק ממשיך להצהיר כי הוא תומך באוקראינה, הדרישה החדשה שלו לתשלום על שירותי התקשורת הלוויינית מגיעה זמן לא רב לאחר שעורר זעם רב בקייב כשהציע "תוכנית שלום" ולפיה ייערכו משאלי עם חדשים במחוזות שרוסיה סיפחה מאוקראינה, תחת פיקוח האו"ם. שגריר אוקראינה בגרמניה, אנדריי מלניק, אף קרא למאסק "ללכת להזדיין". מאסק קישר היום בין אותה קללה לדרישה החדשה שלו לקבל תשלום: "אנחנו רק פועלים על פי ההמלצה שלו". יצוין כי לפי CNN הוא ביקש את התשלום כבר בחודש שעבר, לפני הזעם שעוררה הצעתו למשאלי עם בפיקוח האו"ם.
בקייב נשמעו היום זהירים הרבה יותר, ויועצו של הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, אמר שהממשלה האוקראינית עורכת כעת "משא ומתן" בנוגע להמשך שירותי סטארלינק. "בואו נהיה כנים, בין אם אנחנו אוהבים את זה או לא, אילון מאסק עזר לנו לשרוד את הרגעים הקריטיים ביותר במלחמה. לעסקים יש זכות לפעול על פי האסטרטגיות שלהם. אוקראינה תמצא פתרון על מנת שסטארלינק ימשיך לעבוד. אנחנו מצפים מהחברה לספק קישוריות יציבה עד לסוף המשא ומתן", כתב פודוליאק בטוויטר.