נמשכות העדויות בתיק 4000: היום (שני) העיד שוב אבי ברגר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, במסגרת המשפט שבו נאשם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה בבזק. ברגר נחקר חקירה נגדית על-ידי עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ'.
הדיון נסוב שוב על עסקת בזק-יס, עסקה שלפי כתב האישום אישורה העניק סכום עתק לשאול אלוביץ'. הפרקליטות טוענת כי בהתאם להנחיית נתניהו, במסגרת יחסי התן וקח בינו לבני הזוג אלוביץ', העביר עו"ד איתן צפריר, ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת, מסר למנכ"ל ברגר ולבכיר נוסף במשרד התקשורת שעליהם לפעול לקידום העסקה.
אלא שברגר נותר בעמדתו המקצועית שלפיה יש להתנות את אישור העסקה בתנאי שתקודם רפורמה אחרת של משרד התקשורת - רפורמת השוק הסיטונאי - על- ידי בזק. מטרת רפורמה זו הייתה לספק תחרות במשק והיא הייתה צפויה לפגוע כלכלית בבזק. ברגר טען שהייתה זו גם עמדת שר התקשורת לשעבר, גלעד ארדן.
3 צפייה בגלריה
אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר בבית המשפט
אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר בבית המשפט
אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
באישום נטען כי ב-2015, מיד עם כינון הממשלה החדשה, נתניהו מונה לשר התקשורת ופיטר את ברגר. עוד נאמר כי נתניהו ידע על תלונותיו של אלוביץ', שדרש שברגר לא ימשיך בתפקידו. במקומו מונה לתפקיד שלמה (מומו) פילבר, מקורבו של נתניהו, למנכ"ל - ועסקת בזק-יס אושרה. בחקירה הנגדית הראה עו"ד חן כי לא הייתה עמדה סופית של משרד התקשורת לגבי אישור העסקה עד סיום העסקתו של ברגר. האחרון אמר: "הייתה עבודת מטה", והוסיף כי על מנת לאשר את העסקה הוא חשב שיש להתנות זאת ביישום רפורמת השוק הסיטונאי.
3 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ' בדיון תיקי האלפים
שאול אלוביץ' בדיון תיקי האלפים
שאול אלוביץ'
(צילום: יואב דודקביץ)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: אורן בן חקון)
ברגר סיפר שוב כיצד נתניהו הנחה אותו לכאורה להישמע להוראות ראש המטה שלו, עו"ד איתן צפריר, אך לדבריו לא תמיד קיים את הנחיותיו. הוא אישר כי במפגש היחיד עם נתניהו, ברגר ערך סקירה על המשרד, אך נתניהו לא דיבר איתו במפגש על בזק: "הייתי סקפטי. לא ידעתי אף פעם אם ההנחיות הגיעו מראש הממשלה או ממשרד ראש הממשלה או ממר איתן צפריר בעצמו".
עו"ד חן הזכיר פגישה בין ברגר למנכ"ל יס בחודש מרץ 2015. ברגר אמר: "הצגנו לו את עמדת המשרד, שלפי המשרד לא בעד העסקה". סנגורו של אלוביץ' הפנה לתכתובת מייל מאדם בשם הרן לבאות, לשעבר סמנכ"ל במשרד התקשורת, שהשיב במענה לפנייה: "בפגישה שהתקיימה ב-19 במרץ 2015 (לפני פיטורי ברגר - ג"מ), שבה השתתפו המנכ"ל וגורמים נוספים, הובהר כי המשרד לא רואה מניעה באישור המיזוג, אך שוקל האם יש צורך להתנות את המיזוג בתנאים נוספים".
על כך אמר ברגר: "אני לא יודע למה הוא תיאר את זה כך. מה שהוסבר באותה פגישה שאנחנו לא רואים את העסקה בצורה חיובית ולחילופין מוכנים לשקול בכפוף לתנאים. זה גם נאמר בסיכום הדיון שלנו. אני מסכים ל'אולי נאשר עם תנאים'; לא מסכים ל'לא רואים מניעה לאשר את זה'"
בשלב זה הוצג מסמך שכבר הוצג בדיון קודם ובו בקשה של נתניהו להתנעת בדיקה לאישור שינוי ההחזקה בחברת יס, שיועד ליו"ר המועצה לשידור הכבלים והלווין, מ-24 במרץ 2015. ברגר מסביר שמדובר במכתב שנוסח על-די היועצת המשפטית בשם נתניהו בצורה נייטרלית: "מכתב התנעה לא מביע דעה לכאן אול לכאן, אלא אומר 'תתחילו תהליך'. המכתב הזה הוא מכתב מאוד קורקטי בעיניי".
עו"ד חן: "מה הטעם בהתנעת הליך הבדיקה אם אכן משרד התקשורת, כעמדתך מתנגד לעסקת בזק-יס?". ברגר: "המכתב הזה לא אומר אם התנגדנו או לא. ביקשו מהלשכה המשפטית לנסח מכתב, אז היא ניסחה מכתב ללא עמדה. אחר כך הגורמים המקצועיים דנים".
על שיחת הפיטורין אמר ברגר: "נתניהו אמר לי שמצא מנכ"ל והודה לי. הייתה שיחה מאוד מנומסת שאומרת לי שאני מסיים את תפקידי. אמרתי לו שאעביר את התפקיד כמו שצריך".
עו"ד חן: "האם נכון שמעולם לא שמעת מראש הממשלה מה הסיבות להחלפתך?". ברגר: "הדבר היחידי שאמר זה שהוא מצא לי מחליף".
על עזיבת השר ארדן סיפר ברגר: "הוא אמר לי שהוא הולך להיות שר הפנים".
עו"ד חן שאל אותו: "אתה יודע שהוא ביקש ארכה מראש הממשלה של שבועיים להמשיך להחזיק גם בתפקיד שר התקשורת על מנת שיוכל להשלים את רפורמת השוק הסיטונאי בתקנות?". ברגר השיב בחיוב - והדגיש: "לא סלדתי מבזק. עשיתי מה שנכון מבחינת השוק הכולל".