סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין, שתקף הבוקר את החלטת בג"ץ להורות ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה ולראש הממשלה בנימין נתניהו להשיב על עניין נבצרותו, גיבש יוזמה של שרים בעניין הנבצרות. במסגרת היוזמה ניסיון הדיון בנבצרות "יידחה בתוקף", ונכתב בנוסף כי "לאף גורם משפטי סמכות לדון בפעולה כזו, וכל החלטה כזו תהיה ביטול תוצאות הבחירות, ולכן ביטול הדמוקרטיה הישראלית". בשלב זה לא ידוע מתי החוק יובא לישיבת הממשלה.
במסגרת ההצעה שגיבש השר נכתב כי עניין הנבצרות הינו "ניסיון הדחה לא חוקי של ראש ממשלה מכהן, שאינו שונה מהפיכה צבאית". בסביבת נתניהו אומרים כי היועמ"שית גלי בהרב-מיארה כבר החלה לדון בנבצרותו של נתניהו ובהדחתו, אולם היא מיהרה להכחיש זאת בתוקף. שרת התחבורה מירי רגב התייחסה להחלטת בג"ץ לפני ישיבת הממשלה, ותקפה: "צריך להוציא את העתירה לנבצרות. אני קוראת לחיות לכנס במיידית היום דיון עם שלושה שופטי עליון ולגלגל את העתירה הזאת מהמקום. לא בסמכות בג"ץ לעסוק בעתירה הזאת, זה לא חוקי ולא בסמכותם".
עוד אמרה רגב: "בשלטון של דיקטטורה עולים עם טנקים כדי להפיל שלטון. פה באיזה הסכם משפטי רוצים לעשות הפיכה משפטית. זאת מציאות שאנחנו לא נאפשר, העם בחר ואמר את דברו. לא נאפשר לעתירה הזאת לצאת לפועל".
2 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"ניסיון הדחה לא חוקי של רה"מ מכהן". לוין
(צילום: שלו שלום)
2 צפייה בגלריה
בסביבת רה"מ אומרים כי היועמ"שית כבר דנה בנבצרותו, אולם היא הכחישה. בהרב-מיארה ונתניהו
בסביבת רה"מ אומרים כי היועמ"שית כבר דנה בנבצרותו, אולם היא הכחישה. בהרב-מיארה ונתניהו
בסביבת רה"מ אומרים כי היועמ"שית כבר דנה בנבצרותו, אולם היא הכחישה. בהרב-מיארה ונתניהו
(צילום:מוטי קמחי, שלו שלום, אלעד גרשגורן )
הבוקר כתב לוין כי הדרישה להוציא את נתניהו לנבצרות בשל עיסוקו במהפכה המשפטית היא "ניסיון להדיח ראש ממשלה בניגוד לחוק, תוך רמיסת הבחירה הדמוקרטית, אינו שונה מהפיכה שמתבצעת באמצעות טנקים. הכוונה אותה כוונה, והתוצאה אותה תוצאה". לוין הוסיף: "חבורה של משפטנים שאינם מכבדים את תוצאות הבחירות פועלים עכשיו כדי לבצע הפיכה שלטונית ולהוציא את ראש הממשלה נתניהו לנבצרות. לא פלא שהשותפים למהלך הזה הם אותם אלה שמובילים את ההתנגדות לרפורמה המשפטית. ארגון השמאל המכונה התנועה לאיכות השלטון, היועצת המשפטית לממשלה ושופטת בית המשפט העליון".
עוד כתב לוין כי "ניסיון להדיח ראש ממשלה בניגוד לחוק, תוך רמיסת הבחירה הדמוקרטית, אינו שונה מהפיכה שמתבצעת באמצעות טנקים. הכוונה אותה כוונה, והתוצאה אותה תוצאה. לא נאפשר את ניסיון ההפיכה הזה, אשר ממחיש עד כמה נחוצה רפורמה במערכת המשפט. רפורמה שתשיב את הדמוקרטיה ואת האיזונים והבלמים בין רשויות השלטון".
לפי החלטת בג"ץ, נזכיר, על המשיבים לעתירה למסור את תגובתם עד 12 במרץ. בעתירה שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון נטען כי נתניהו מפר את הסכם ניגוד העניינים שנערך לו, ועל כן עליו לצאת לנבצרות. החלטת בג"ץ אמנם דרשה מהמשיבים למסור את תגובתם, אבל עדיין לא בטוח שיתקיים דיון בנושא.
למרות שלא בהכרח יתקיים דיון בנושא, בקואליציה טענו כי עצם ההחלטה לא לדחות את העתירה על הסף היא פגיעה בדמוקרטיה. "החלטת בג"ץ לא לדחות על הסף את העתירה להכריז על נבצרות של ראש הממשלה, היא ההוכחה הטובה ביותר לנחיצותה של הרפורמה שאנו מובילים", אמר בשבוע שעבר שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "עצם הדיון בסיכול החלטת הבוחר ורצון העם היא מגה פיגוע בדמוקרטיה הישראלית ונקודת שפל נוספת שאליה הגיעו שופטי העליון".