3 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
(צילום: יריב כץ)
משרד הבריאות החליט אחר הצהריים (יום שלישי) לדחות את תחילת מועד הבידוד מ-18 המדינות החדשות שהתווספו הבוקר לרשימה. כעת, במקום ביום שישי הקרוב, יחויבו החוזרים ממדינות אלה להיכנס לבידוד רק מיום רביעי בשבוע הבא - 11 באוגוסט.
18 המדינות שהחוזרים מהן יחויבו לשהות מבידוד החל מיום רביעי הבא הן אוקראינה, איטליה, איסלנד, אסוואטיני, ארצות הברית, בוטסואנה, בולגריה, גרמניה, הולנד, טנזניה, יוון, מלאווי, מצרים, צ'כיה, צרפת, קובה, רואנדה ותוניסיה.

מוקדם יותר היום אישרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת את הכנסת 18 המדינות החדשות לרשימת היעדים שמחייבים את השבים מהם בבידוד. לצד המדינות החדשות, הוסרו מרשימת המדינות החייבות בבידוד איי סיישל, זמביה, פרגוואי, קוסטה ריקה, אוגנדה, ליבריה, פנמה וקניה יוסרו מרשימת המדינות המחייבות בידוד לאחר החזרה מהן. זו רשימת המדינות המלאה כפי שפרסם משרד הבריאות (בצהוב - לא מחוסנים/לא מחלימים נדרשים בבידוד מלא, בכתום - כולם נדרשים בבידוד מלא, באדום - איסור לטוס ליעד):
3 צפייה בגלריה
רשימת המדינות שמהן תידרש חובת בידוד מלא
רשימת המדינות שמהן תידרש חובת בידוד מלא
(צילום: משרד הבריאות)
בתוך כך, עומס חריג נרשם היום במוקד משרד הבריאות, עקב בלבול של נוסעים לחו"ל שביקשו לקבל עוד מידע על היעדים המחייבים בידוד. הנוסעים שצבאו על המוקד הטלפוני קיבלו תשובות חלקיות בלבד משום שאיש לא טרח לעדכן כראוי את המוקדנים.
"אם היינו מקבלים את האזהרה הזו לפחות שבוע מראש זה היה נראה הגיוני, אבל אף אחד לא נותן לנו פיצוי או החזר על הביטול", אומרת קרן בת 39 מרמת גן שאמורה לנסוע מחר עם בן זוגה לסיני. "לא מדובר בסכומים כאלו גדולים אבל מי שמבטל עכשיו טיסות לארה"ב או לאירופה, זה סיפור אחר לגמרי. זה מבאס, בעיקר כי אתה עומד מול שוקת שבורה ואף אחד לא נותן לך תשובות".
3 צפייה בגלריה
התכתבות של נוסע לחו"ל עם משרד הבריאות על ההנחיה החדשה לגבי הבידוד
התכתבות של נוסע לחו"ל עם משרד הבריאות על ההנחיה החדשה לגבי הבידוד
התכתבות עם משרד הבריאות לפני שינוי ההחלטה
חלק מהאנשים שעמם שוחחנו סיפרו שקיבלו מענה חלקי בלבד במוקד משרד הבריאות והם נשענים בעיקר על הפרסומים בכלי התקשורת בדבר השינוי ברשימת היעדים המחייבים בידוד.
"אנחנו אמורים לנסוע לסיני מחר", סיפרה קרן מרמת גן. "יש לנו כבר את כל ההזמנות ושילמנו את כל האגרות. אנחנו שלושה זוגות שכרגע אחד מהם לא החליט שהוא נוסע בכל מקרה. אני יכולה להישאר בבידוד משום שאני עובדת מהבית, אבל בן זוגי לא. אנחנו חייבים לקבל החלטה מעכשיו לעכשיו. אנחנו מחוברים לדיווחים אבל אף אחד לא מעדכן אותנו חוץ מזה, ובאותה מידה יכולנו להיות כרגע בסיני ואז היינו מגלים שאנחנו צריכים בידוד בחזרה. אני רואה בפורום של המטיילים לסיני שאנשים מנסים לקבל החזר לאגרות. אני לא מכחישת קורונה ואני מבינה את ההיגיון אבל אין פה שום שקיפות. אנחנו נמצאים יום לפני הנסיעה ואני מתמודדת כרגע עם סימני שאלה. אם היינו מקבלים תשובה ברורה זה היה קל יותר".
בקבוצת הפייסבוק "אוהבי סיני" נרשמו תגובות כמו "משרד הבריאות דרש, הממשלה אישרה שבעה ימי בידוד מלאים לכולם ללא יוצא מן הכלל לחוזרים מהמדינות שברשימה וביניהן מצרים, כלומר סיני", כתבה אחת הגולשות בקבוצה, "איזו אכזבה". גולשת אחרת כתבה: "מה עושים אם אנחנו בשארם וחוזרים בשישי?".

עובד במוקד משרד הבריאות: "גילינו על זה בתקשורת"

"זה נורא", סיפר עובד במוקד משרד הבריאות. "אנשים שרוצים לנסוע לחו"ל לא יודעים לאן אפשר לטוס. היו היום לחצים נוראיים במוקד ואנשים מחכים שעות לתשובה. עובדי המוקד גילו על המדינות החדשות בתקשורת. עובדים היום התחילו לשאול אחד את השני מה העניין עם המדינות החדשות, ובאתר של משרד הבריאות לא עודכן שום דבר. אני בשוק מזה שלא עדכנו אותנו לפני כן, והפער הזה בין מה שקורה בתקשורת למה שאנחנו מודעים אליו. עד לרגע זה עוד אין תדרוך מסודר. אנחנו צריכים להיות הראשונים שמעודכנים. המוקד שלנו הולך ומשתבח, אבל פתאום אנחנו חוזרים אחורה. לא מבין למה לא יכולים לייצר פה דרך עבודה מסודרת. מה בן אדם אמור להבין? אני משכנע אותו שרק אצלנו המידע אמין ומעודכן אבל זה המצב. זה נורא חבל, כי המוקד היה במצב הרבה יותר טוב".
בנוסף, יש גם לא מעט סימני שאלה סביב בחירת המדינות עצמן. באוקראינה, למשל, מספר המאומתים היומי שומר על יציבות בימים האחרונים ואתמול אובחנו במדינה 804 אנשים בלבד – כרבע ממספר המאומתים שאובחנו אתמול בישראל וזאת על אף שבמדינה מתגוררים יותר מ-44 מיליון בני אדם.
באיסלנד אובחנו אתמול 91 בני אדם בלבד עם הנגיף, וביוון שבה מתגוררים יותר מעשרה מיליון בני אדם ישנה אמנם התפרצות מחודשת אך בימים האחרונים היא שומרת על יציבות במספר המאומתים היומי שהוא נמוך יותר ממספר המאומתים שאובחנו בישראל אתמול. בשבוע האחרון אובחנו במדינה כ-2,000 בני אדם ביום. מנגד, יש לציין כי במדינות כמו איטליה אכן יש מגמת עלייה במספר המאומתים היומי, כמו גם ארה"ב, שבה אובחנו אתמול 135 אלף בני אדם עם הנגיף.
ממשרד הבריאות לא התקבלה עד כה תגובה לדברים.