מעקב ynet: סאגת פינוי התחנה המרכזית של תל אביב מסתעפת שוב. בית המשפט המחוזי בעיר קבע שבדצמבר ייכנס לתוקף צו סגירה לתחנה, בשל ליקויי בטיחות וכבאות במקום, שסוקרו בהרחבה ב-ynet, אלא שבינתיים מתקרבים הצדדים להשגת הסכמות על המשך הפעילות בתחנה, ומעריכים שהיא תמשיך לפעול עד סוף 2023.
במקביל, העירייה מתעכבת בחתימות הסופיות על פינוי המבנה, ובינתיים שוררת שם הזנחה חמורה שמטרידה את בעלי העסקים במקום.
2 צפייה בגלריה
ההזנחה בתחנה המרכזית תל אביב
ההזנחה בתחנה המרכזית תל אביב
התחנה המרכזית תל אביב. מפגע סביבתי חמור
(צילום: שולה קשת)
על פי הסיכומים שהושגו בין משרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל, עיריית תל אביב וחברת נצבא שמחזיקה בתחנה המרכזית - עד סוף 2023 תפונה תנועת האוטובוסים מהמבנה שמהווה מפגע סביבתי ומושך פעילות עבריינית, כולל סחר בסמים. על פי ההסכמות, האוטובוסים ייצאו ממסופים זמניים חלופיים עד להקמת מסוף תחבורתי חדש.
אחד מהם אמור להתמקם במתחם פנורמה, מה שמעורר כעס בקרב תושבי האזור. אלו מוחים על העברת התחנה למתחם, אף שרק חלק קטן יחסית מהפעילות אמור לעבור לשם. כבר כיום חולפים באזור כ-3,000 אוטובוסים ביום, הנוסעים לתחנה המרכזית הקיימת.
התכנון הוא להפעיל את מסוף פנורמה כמתקן פתוח, כמו תחנת הרכבת ע"ש סבידור, ולהשאיר את אחזקתו בידי המדינה. במשרד התחבורה בטוחים שהמסוף החדש לא יהיה דומה כלל לתחנה המרכזית, אבל זה לא מרגיע את התושבים.

"משהו מפחיד ומסוכן"

בינתיים ההזנחה בתחנה המרכזית נמשכת ואף מחמירה. בעלי מועדון הבלוק, שממוקם במבנה, פרסמו פוסט בפייסבוק שבו תיארו תמונת מצב עגומה. "בשבועות האחרונים קורה משהו מפחיד ומסוכן בתחנה המרכזית החדשה", כתבו. "מיד לאחר פרסום צו הסגירה, שאמור היה להיכנס לתוקף בתחילת דצמבר (ושבינתיים התבטל), החלו הדברים לקרות מהר: מנכ"ל התחנה הקודם, מיקי זיו, שמולו עבדנו בשיתוף פעולה מלא במשך יותר מעשר שנים, התפטר בפתאומיות, ובמקומו הנחיתה חברת נצבא הנהלה חדשה".
וכך מתואר המצב הנוכחי בתחנה: "זה התחיל מפריצה למאות חנויות ומחסנים והשלכת תכולתם למסדרונות התחנה (שם נבזזה על ידי הציבור); המשיך בהפסקת שירותי הניקיון ובסגירת שערים הפוגעת אנושות בפרנסתם של הסוחרים ובעלי החנויות; והגיע עד להפסקת המיזוג לעסקים, הפחדות והתנהלות לכאורה עבריינית.
"כל זה קורה בימים אלו ממש, והעולם כמנהגו נוהג. העירייה מודעת למצב, המשטרה מודעת למצב, אבל אף אחד לא מתערב, אף אחד לא מפסיק את העוול".
"זה התחיל מפריצה למאות חנויות ומחסנים והשלכת תכולתם למסדרונות התחנה (שם נבזזה על ידי הציבור); המשיך בהפסקת שירותי הניקיון ובסגירת שערים הפוגעת אנושות בפרנסתם של הסוחרים ובעלי החנויות; והגיע עד להפסקת המיזוג לעסקים, הפחדות והתנהלות לכאורה עבריינית"
מטה המאבק לפינוי התחנה המרכזית פנה לראש העירייה רון חולדאי והתריע על "הידרדרות מהירה במצב מבנה התחנה, אי בהירות בעניין העסקים הפועלים שם והתנהלות מדאיגה של חברת נצבא על רקע החלטת בית המשפט שנתן צו סגירה לחודש הבא".
אנשי המטה כתבו: "חברת התחנה המרכזית כבר החלה ב'נסיגה חד צדדית': מספר כניסות נסגרו להולכות ולהולכי רגל; השירותים שמעניקה חברת התחנה, כמו ניקיון ומיזוג אוויר, צומצמו. קיבלנו תלונות על פריצה לכאורה לחנויות, הוצאת התכולה למסדרונות ובזיזת התכולה על ידי הציבור. ניתן לראות תכולות של חנויות שלמות מושלכות למסדרונות המבנה, שבהם מצויים, בין השאר, גם חומרים דליקים.
"אנו פונים אליך ומבקשים את התערבותה הדחופה של העירייה, למען משתמשות ומשתמשי המקום, למען העסקים שנותרו שם ולמען תושבות ותושבי השכונות הסובבות. אסור שהמבנה יישאר נטוש למשך שנים, עד שייקבע השימוש בו. זו אחריותה של העירייה למנוע מפגע שכזה, שעלול להיות חמור יותר מהמפגע הנוכחי (מלבד זיהום האוויר כמובן)".
2 צפייה בגלריה
ההזנחה בתחנה המרכזית תל אביב
ההזנחה בתחנה המרכזית תל אביב
ההזנחה בתחנה המרכזית ת"א. "ניתן לראות תכולות של חנויות שלמות מושלכות למסדרונות המבנה, שבהם מצויים, בין השאר, גם חומרים דליקים"
(צילום: שולה קשת)

"התנהלות דורסנית"

חברת מועצת העיר ומנכ"לית תנועת אחותי, שולה קשת, אמרה כי "בשבועות האחרונים אנו עדות להתנהלות בריונית בתחנה המרכזית החדשה, הנמצאת בבעלות קובי מימון, בעיקר במתחמי המסחר בתחנה: חנויות נפרצות והתכולה נזרקת למסדרונות, ביזה של התכולה, אי-איסוף זבל במשך ימים, מיזוג שלא עובד, ניתוק חשמל, נעילת שערים בשעות העבודה, צמצום מאבטחים ועוד. נראה שמרגע כי הוכרז בחודש שעבר על צו הסגירה של התחנה המרכזית, החברה המנהלת של התחנה החליטה להפקיר את בעלות ובעלי העסקים בתחנה ביתר שאת.
"בעוד שפינוי האוטובוסים מהתחנה הוא צעד מתבקש, הכרחי ומבורך, הוא לא יכול להיעשות כפי שהוא נעשה כעת
"בגסות, בדורסנות, תוך התעלמות מזכויות הסוחרות והסוחרים, אשר התנהלות חברת התחנה המרכזית פוגעת בפרנסתם באופן אנוש. אלו נשים וגברים שהשקיעו את מיטב כספם להקמת עסק ותפעולו והם חוות וחווים התעללות והתעמרות קשה".
גדי טונס, חבר במטה המאבק, אמר כי "לנוכח ההתנהלות הדורסנית של נצבא והשיטתיות שבה היא פועלת - בין השאר לדרדור מכוון של התחנה, שבפועל סיכן תושבים ונוסעים - אנו קוראים למקבלי ההחלטות לא לתת לה פרס שיתמרץ אותה וגם תאגידים אחרים לעשות זאת שוב את שוב, תוך פגיעה בציבור, וקוראים לפעול להלאמת השטח ולהשתמש בו לטובת תושבי דרום תל אביב כפיצוי על כל השנים".
מחברת נצבא לא נמסרה תגובה.
מעיריית תל אביב נמסר: "העירייה תומכת ומחויבת למהלך שמוביל משרד התחבורה להעתקת מסוף התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית למסופים חלופיים, כולל הקמת מסוף בסמוך לבניין פנורמה. הדרגים המקצועיים של משרד התחבורה, העירייה וחברת נתיבי איילון מקיימים דיונים תכנוניים ומקווים להגיע להבנות בשבועות הקרובים. מיד לאחר מכן נשמח להציג את התוכניות להתייחסות הציבור".
אשר למפגש עם הציבור בנושא, שתוכנן להיערך ובוטל, מסרה העירייה: "נדגיש כי המפגש לא בוטל, אלא נדחה".