מלחמה של כמעט שלושה חודשים בעזה. מלחמה של כמעט שנתיים באוקראינה. ראש אופוזיציה שנדקר בדרום קוריאה. כל אלו נדחקו מהכותרות הראשיות של החשובים בעיתוני העולם למשך שעות ארוכות. הסיבה: החלטה שיפוטית בישראל.
סוכנויות הידיעות החשובות בעולם, וכלי התקשורת המרכזיים ביותר, הקדישו את הכותרות שלהם - מאתמול בערב ועד היום (שלישי) בבוקר - לתקדים ההיסטורי: החלטת בג"ץ לפסול את ביטול עילת הסבירות.
"בית המשפט העליון פסל מרכיב חשוב במהפכה המשפטית המקטבת של נתניהו", נכתב בכותרת סוכנות הידיעות AP, הגדולה בעולם. בתוך הידיעה נכתב כי מדובר "בהחלטה היסטורית שמאיימת להרחיב מחדש את הסדקים בחברה הישראלית שנפערו לפני המלחמה המתמשכת מול חמאס".
4 צפייה בגלריה
סיקור בעולם פסק הדין של בג"ץ על עילת הסבירות
סיקור בעולם פסק הדין של בג"ץ על עילת הסבירות
הכותרת של AP

ב-AP ציינו כי "המהפכה המתוכננת הובילה לחודשים של הפגנות גדולות, איימה להוביל למשבר חוקתי וטלטלה את לכידות הצבא החזק. הבקיעים הללו הושמו בצד ברובם לאחר שחמאס פתח במתקפה ב-7 באוקטובר, והוביל למלחמה שנמשכת כבר כמעט שלושה חודשים".
"אבל הפסיקה יכולה להצית מחדש את המתיחות, גם בזמן שהמלחמה נמשכת", הדגישו ב-AP. "זו הייתה מכה משמעותית לנתניהו ולבני בריתו בימין, שטוענים שהמילה האחרונה צריכה להיות של המחוקקים - ולא של בית המשפט. השופטים מנגד אמרו כי לכנסת יש אין כוח "כל-יכול. ממשלת נתניהו עשויה לנסות לבטל את ההחלטה, מה שעלול להוביל לאותו משבר חוקתי".
"בשיטה הישראלית", ציינו ב-AP, "ראש הממשלה מושל באמצעות קואליציה בכנסת, ולמעשה הדבר מעניק שלו שליטה הן על הרשות המבצעת והן על הרשות המחוקקת. כתוצאה מכך, לבית המשפט תפקיד קריטי בפיקוח. מבקרים אמרו כי בניסיון להחלשת הרשות השופטת, נתניהו ובני בריתו מנסים לפורר את האיזונים והבלמים ולחזק את כוחם אל מול הרשות השלישית, העצמאית". ב-AP הזכירו גם כי "בני בריתו של נתניהו כוללים שורה של מפלגות ימניות-קיצוניות ודתיות, שלהן שורת תלונות כלפי בית המשפט".
סוכנות ידיעות גדולה אחרת, רויטרס, שגם ידיעותיה מועברות לכלי תקשורת רבים ברחבי העולם, כינתה בכותרתה את החוק שנפסל "מעורר מחלוקת". בכתבה צוין כי "החוק היה חלק מהמהפכה המשפטית הרחבה שהובילו נתניהו והקואליציה הימנית-דתית שלו, מהפכה שהובילה לקרע עמוק בתוך ישראל ולחשש למרכיבי הדמוקרטיה שלה אצל בנות בריתה במערב".
4 צפייה בגלריה
סיקור בעולם פסק הדין של בג"ץ על עילת הסבירות
סיקור בעולם פסק הדין של בג"ץ על עילת הסבירות
ההכרעה, בכותרת ה"וושינגטון פוסט"
ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי "בית המשפט פסל את החוק המקטב של נתניהו, שנועד להגביל את הכוח של בית המשפט אל מול החלטות הממשלה - וקירב את המדינה אל משבר חוקתי, פחות משלושה חודשים מפתיחת המלחמה שאיחדה את הישראלים".
"התוכניות של נתניהו לרפורמה הובילו לכמעט שנה של מחאות, לפני המלחמה", הזכירו ב"פוסט", וכתבו כי "הכרעת בית המשפט הגיעה בזמן רגיש לנתניהו, שנותר מסובך במשפט שחיתות ומתמודד מול קריאות להדחתו עקב כשלי ממשלתו לסכל את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר".
בכתבה בעיתון האמריקני הגדול נטען כי "בתמורה לתמיכה ברפורמה המשפטית, חבריו של נתניהו בקואליציה תמכו במתן חסינות עבורו". הם הזכירו את ההפגנות הגדולות, את פיטורי שר הביטחון יואב גלנט ואת התנגדותו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נגד התוכנית, והוסיפו: "מה-7 באוקטובר המלחמה האפילה במהירות על החקיקה, והמדינה התאחדה. יותר מ-300 אלף לוחמי מילואים גויסו, המחאות נגד הממשלה פסקו".
4 צפייה בגלריה
סיקור בעולם פסק הדין של בג"ץ על עילת הסבירות
סיקור בעולם פסק הדין של בג"ץ על עילת הסבירות
הכותרת הראשית של ה"ניו יורק טיימס"
4 צפייה בגלריה
סיקור בעולם פסק הדין של בג"ץ על עילת הסבירות
סיקור בעולם פסק הדין של בג"ץ על עילת הסבירות
ההכרעה, בכותרת של ה"גרדיאן"
ב"ניו יורק טיימס" הליברלי, שיש המכנים אותו "העיתון החשוב בעולם", כתבו בכותרת כי "בית המשפט בישראל פסל את הצעד שכוון לפגוע בכוחו". בכתבה צוין כי מדובר ב"צעד רב-חשיבות במשבר הפוליטי-חוקתי שאחז במדינה לפני המלחמה, והציב את בית המשפט אל מול נתניהו וממשלתו הימנית".
ההחלטה, שהתקבלה בהרכב מלא של כל השופטים - לראשונה בהיסטוריה - מגיעה בתקופה מסוכנת עבור ישראל, שנמצאת עמוק במלחמה בעזה ותחת מתקפות רקטות יומיות של פרו-איראנים", כתבו ב"פוסט". "זה קורה כשישראל מנסה להציג תדמית של חוזקה מול אויביה, אבל מזועזעת ממתקפת 7 באוקטובר, מהכלכלה המתכווצת, ומהלחץ והאזהרות של בנות בריתה עקב מות אלפי האזרחים בעזה".
ב"וול סטריט ג'ורנל" השמרן, שלאחרונה פרסם מאמר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודגש כי "נתניהו בני בריתו הבהירו כי לא יילחמו בפסיקה, בזמן שהמדינה במלחמה".