3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אם לא יוסדרו הבעיות הפוליטיות הכוח הקואליציוני שלו ייחלש". נתניהו
(צילום: AFP)
הבטיח, אבל לא קיים: גורמים ביהדות התורה תקפו בחריפות היום (שלישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות התחייבויות שלא קיים לגבי תקציבים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. מדובר בין השאר בהתחייבויות של נתניהו להשוות את שכר צוותי החינוך החרדי לזה החילוני, ולהעביר תקציבים נוספים למוסדות חרדיים.
הגורמים אמרו כי "בליכוד יש קריאת מפה פוליטית לקויה. נתניהו לא מבין שאם לא יוסדרו הבעיות הפוליטיות הכוח הקואליציוני שלו ייחלש".
3 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
נראה זועם במסדרונות הכנסת. גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אתמול החרימו חברי יהדות התורה את דיון 40 החתימות במליאת הכנסת ואת הודעת ראש הממשלה בדיון במחאה על הדרישות שלא קוימו. לאחר שיחה שהתקיימה בין בכירים במפלגה לנתניהו, התחייב נתניהו לפתור את הכול עד הבוקר, אולם דבר לא קרה וביהדות התורה הזעם מתחדד אף יותר.
גורמים פוליטיים סיפרו שמי שפגש את משה גפני אתמול במסדרונות ראה אותו זועם ותחושתו הייתה שנתניהו מזלזל בו. "נתניהו בנה קואליציה שלחבריה אין מחויבות אליה. לאף אחד אין מוטיבציה", אמר גורם בכיר ביהדות התורה. "הם מביאים את הבעיות על עצמם".
הגורם הוסיף כי "מי שלא עומד מאחורי ההתחייבות שלו לא יכול להוביל מהלכים קואליציוניים לאחר מכן. לליכוד יש מנגנון של הרס עצמי, הכול חוזר על עצמו. נתניהו היה שנה וחצי באופוזיציה ולא למד שום דבר כיצד להתנהג עם חברי קואליציה. הוא מפר את ההסכמים הקואליציוניים ואין לו שום בעיה עם זה".
ביהדות התורה הוסיפו כי המחשבה שהימין כולו מאוגד תחת נתניהו ואין לו לאן ללכת היא שגויה. "לא נשב בחיבוק ידיים ונאפשר לו לזלזל", אמרו ורמזו כי לכל מהלך עתידי שירצה לקדם, תהיה תגובה הולמת שתחליש את כוחו הקואליציוני.
ההסכמים הקואליציוניים, שנראים כמו חוזה משפטי ומנוסחים לעיתים בהתאם, אינם בעלי תוקף משפטי, ועל כן אי אפשר לחייב את נתניהו לממש את ההסכמים. מדובר בהסכם פוליטי, שהצדדים החתומים עליו מתחייבים מתוך רצון טוב לממש אותו.
3 צפייה בגלריה
"מדיניות ההכלה של נתניהו היא מעשה חסר אחריות". בן גביר וחברי מפלגתו
"מדיניות ההכלה של נתניהו היא מעשה חסר אחריות". בן גביר וחברי מפלגתו
"מדיניות ההכלה של נתניהו היא מעשה חסר אחריות". בן גביר וחברי מפלגתו
(צילום: אלישע בן קימון)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס היום להסכמים הקואליציוניים במסגרת התקציב. לדבריו, זה היה "אתגר, ההסכמים הקואליציוניים הוערכו בעשרות מיליארדי שקלים והיה ברור שצריכים להתכנס למסגרות וצריך לבחור מהם רכיבים יותר נכונים לכלכלה. הצלחנו לעמוד ביעד הזה בצורה טובה. לא פרצנו מסגרות".
גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר החרים אתמול ביחד עם שאר חברי סיעתו עוצמה יהודית את דיון 40 החתימות במליאה. בליכוד תקפו את בן גביר ואמרו כי "ההיעדרות היא מעשה חסר אחריות נגד ממשלת ימין. כשיש הצבעה של השמאל נגד ממשלת ימין - כולם מתייצבים". בכירים בעוצמה יהודית הגיבו למתקפה: "מדיניות ההכלה של נתניהו והליכוד מאז שהוקמה ממשלת הימין היא מעשה חסר אחריות. כשיש טרור של מחבלים נגד ישראלים - ישראל צריכה להלום בטרור ולא להיכנע לו".
בעוצמה יהודית יש זעם על התנהלות נתניהו מולם בכל הנוגע לטיפול בטרור. לטענת גורמים במפלגה, נתניהו לא מכנס את הקבינט, ושלשום הוא קיים הערכת מצב ביטחונית שבדרך כלל נוכחים בה על הקו גם השרים הרלוונטיים - אולם הפעם בן גביר לא הוזמן להשתתף בדיון. גם הסרת האיטום מביתו של המחבל שביצע את הפיגוע בשכונת רמות בירושלים נעשתה ללא עדכון מראש של השר לביטחון לאומי.